کسب و کار

دش (Dash) چیست؟

دش

در این مقاله سعی داریم تا شما را با یکی دیگر از ارزهای دیجیتال به نام دش (Dash) و ویژگی‌های آن آشنا کنیم. شما همچنین می‌توانید برای آگاهی بیشتر سایر مقاله‌های این سایت در زمینه کسب و کار را مطالعه نمایید.

همانطور که تاکنون گفته شده، با استفاده از فناوری بلاک چین نخستین پول غیرمتمرکز جهان به نام بیت کوین خلق شد اما نقض‌های این ارز دیجیتال باعث شد تا ارزهای دیجیتال دیگری با ویژگی‌های مختلف، به رقابت با آن بپردازند.

در حقیقت کارمزد بالای بیت کوین آن را تبدیل به انتخاب نامناسبی برای تراکنش های کوچک می‌کند و سودمندی آن را به عنوان ارز دیجیتال عمومی برای خرید محصولات و خدمات محدود می‌کند.

در این بین ارز دیجیتالی به نام دش (Dash) توانسته نظر مساعد بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال را به خود جلب کند. دش (Dash) ارز دیجیتالی براساس کدهای پایه بیت کوین و لایت کوین است که با بهبودها و تغییرات مختلف، از زمان شروع به کار در سال ۲۰۱۴ متفاوت بوده است.

این ارز دیجیتال به خاطر سطح بالای محرمانگی، سرعت بالای تراکنش‌ و همچنین پایین بودن کارمزد، از جمله رمزارزهای محبوب به شمار می‌رود. توسعه دهندگان دش (Dash) ادعا می‌کنند که این نوعی پول نقد الکترونیکی غیرمتمرکز و همتا به همتا است. هدف آن‌ها این است که این ارز دیجیتال بتواند همانند پول‌های نقد به گردش درآید.

تاریخچه دش (Dash)

دش، به عنوان یک فورک از بیت کوین و لایت کوین شروع به کار کرد. دش (Dash) با تاکید بر حفظ حریم خصوصی و سرعت در تراکنش، ابتدا به کوینی برای تراکنش های غیرقانونی معروف بود که در ابتدا با نام ایکس کوین XCoin شناخته می‌شد، سپس نام آن به دارک کوین تغییر پیدا کرد. این نام بیشتر تداعی‌کننده فعالیت‌های غیرقانونی بود. به همین دلیل، نام آن در نهایت به دش تغییر یافت. این نام از دو واژه (digital cash) یا پول نقد دیجیتال برگرفته شده است.

ایوان دانفیلد (Evan Duffield) بنیانگذار ارز دیجیتال دش است. او نیز همانند بسیاری دیگر از پیشتازان بازار ارزهای دیجیتال، در ابتدا به بیت کوین علاقمند شد. دانفیلد در سال ۲۰۱۰ با بیت کوین آشنا شد و تحت تاثیر فناوری آن قرار گرفت. با این وجود پس از استفاده از بیت کوین متوجه چندین ایراد اساسی در آن شد.

از جمله مشکلاتی که دانفیلد متوجه آن شد، پایین بودن سرعت بیت کوین و در نتیجه زمان‌بر بودن تراکنش‌ها بود. دومین مشکل بیت کوین از نظر دانفیلد، پایین بودن سطح محرمانگی این ارز بود. او همچنین به این نتیجه رسید که محرمانگی الزاما با گمنامی و فاش نشدن هویت کاربران یکی نیست.

ارز دیجیتال دش پس از ماه‌ها بررسی و کار سنگین بالاخره در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. روزهای اولیه دش (Dash)، با طراحی و معماری دوجانبه منحصر به فرد این ارز سپری شد که سرعت بالای تراکنش و ضرورت ترکیب کوین ها برای حفظ حریم خصوصی را تسهیل می‌بخشد.

نمودار دش

شباهت ها و تفاوت های دش و بیت کوین

دش نیز همانند بیت کوین، متن باز (Open source) است که از بلاک چین استفاده می‌کند. ارزهای دیجیتالی دش نیز در کیف پول‌های سخت افزاری و یا نرم افزاری ذخیره می‌شوند. تفاوت عمده دش با بیت کوین این است که تراکنش‌های دش سریع تر و ارزان تر هستند، استخراج دش کمی با بیت کوین متفاوت است و همچنین در دش امکان ایجاد تراکنش‌های ناشناس وجود دارد.

استخراج دش هر سال سخت تر شده و پاداش استخراج آن هر سال در حدود ۷.۱ درصد کاهش می‌یابد. بلاک ها در بلاک چین دش هر ۲.۵ دقیقه ساخته می‌شوند که حدود ۴ برابر از بیت کوین سریع تر است.

الگوریتم دش

ارز دیجیتال دش از یک نوع الگوریتم خاص رمزنگاری با نام X11 بهره می‌برد. این الگوریتم توسط ایوان دانفیلد (Evan Duffield) طراحی شده که شامل مجموعه‌ای از ۱۱ الگوریتم دیگر برای گواه اثبات کار است. اکس۱۱ به گونه‌ای طراحی شده که موجب افزایش تمرکززدایی می‌شود. در واقع، از آنجا که طراحی دستگاه‌های ASIC برای استخراج ارز دیجیتال دش دشوار است، امکان ایجاد تمرکز در شبکه استخراج آن نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد. البته تاکنون چند نمونه ASIC برای استخراج دش به بازار آمده است.

ویژگی های منحصر به فرد دش

یکی از ویژگی های دش، ارسال آنی می‌باشد. دش قصد دارد شکلی از پول نقد دیجیتالی باشد که مردم بتوانند در فروشگاه ها استفاده کنند بنابراین تایید تراکنش باید آنی باشد. با وجود آن که زمان بلاک ۲.۵ دقیقه است و تراکنش های استاندارد دش‌ سریعتر از تراکنش های بیت کوین هستند، اما همچنان ۲.۵ دقیقه زمان طولانی برای صبر کردن انجام تراکنش ها در فروشگاه ها یا پمپ بنزین است. در این مورد راه حل دش‌ (Dash)، پرداخت های ارسال آنی است که توسط مسترنودهای شبکه تایید می‌شوند.

در حقیقت شما تراکنش خود را به مسترنود ارسال می‌کنید. مسترنود سرمایه را قفل می‌کند تا دوبار خرج نشوند و پس از قفل شدن سرمایه، تاییدیه ارسال می‌کند. خود تراکنش همچنان به عنوان بخشی از بلاک آتی به لجر (Ledger) افزوده می‌شود، اما از آنجایی که مسترنود سرمایه را قفل کرده است، پرداخت تراکنش تضمین می‌شود. پرداخت های ارسال آنی می‌توانند طی چند ثانیه تاییدیه را دریافت کنند.

از دیگر ویژگی‌های این ارز، ارسال خصوصی (Private Send) است. هنگامی که بخواهید تراکنش خصوصی ارسال کنید، درخواست خود را به مسترنودها ارسال کرده و مسترنود درخواست ترکیب کوین شما را اعلام می‌کند و شما را به تراکنش های در حال انجام همان لحظه وصل می‌کند و به شما کمک می‌کند با فاصله های .۱, ۱, یا ۱۰ دش میان بسیاری از کاربران حرکت کنید. سپس مسترنود اول، تراکنش شما را به مسترنود دیگر می‌دهد و فرآیند ترکیب کوین مجدد شروع می‌شود.

مستر نود (masternoode)

مستر نود (masternoode)

برای مستر نود شدن باید حداقل ۱,۰۰۰ واحد دش در کیف پول رسمی آن داشته باشید. مسترنودها و ماینرها هر کدام ۴۵ درصد از پاداش شبکه را به خود اختصاص می‌دهند. ۱۰ درصد باقی مانده در خزانه شبکه ذخیره می‌شود و به توسعه دهندگان می‌رسد.

طی سه سال و نیم گذشته، نظارت غیرمتمرکز دش‌ بهبودهای چشمگیری برای معماری دولایه شبکه تولید کرده است. در نتیجه، دش (Dash) با رشد ثابت و مداومی مواجه شده که آن را تقریبا بالاتر از بسیاری از آلتکوین ها قرار داده است.


منابع:

To top