سبک زندگی

کتاب چهل نامه کوتاه به همسرم اثر نادر ابراهیمی

چهل نامه کوتاه به همسرم

کتاب چهل نامه کوتاه به همسرم ، یکی از معروفترین آثار نادر ابراهیمی است. این کتاب، مجموعه‌ای از چهل نامه است که نویسنده برای همسرش، فرزانه منصوری نوشته است. وی این کتاب را زمانی نوشته است که به تمرین خطاطی می‌پرداخته است.

چگونگی نوشته شدن کتاب چهل نامه کوتاه به همسرم

خبرگزاری مهر در جایی با خانم منصوری مصاحبه کرده و از او پرسیده که این کتاب در چه شرایطی و چگونه نوشته شده است؟ وی پاسخ داده که: این کتاب، یکباره نوشته نشده و از زمانی که نامزد بوده‌اند گهگاهی به او نامه می‌نوشته است. بعد از ازدواجشان نیز به دلیل داشتن خط خوش، تصمیم می‌گیرد آن را زیر نظر استاد بیژن بیژنی تقویت کرده و بدین منظور، برای تمرین چیزهایی می‌نوشت؛ این تمرین‌ها، همان نامه هایی بود که خطاب به من بود. این نامه‌ها از نظر خط و مفهوم، آن‌قدر جالب و زیبا نوشته شده بودند که خانم منصوری آن‌ها را به در و دیوار خانه می‌زده است. بنابراین مهمان‌هایی که داشتند نیز آن‌ها را دیده و لذت برده و اظهار می‌کردند که دوست دارند این جملات را به همسرشان بگویند، اما بلد نیستند! به همین دلیل نادر ابراهیمی بعد از یکی دو سال به فکر افتاد که آن نامه‌ها را به صورت کتابی درآورد تا همه‌ی زوج‌ها و عاشقان بتوانند آن‌ها را بخوانند.

نامه‌ها در ابتدا کمتر از ۴۰ عدد بوده که نویسنده برای تبدیل شدن به کتاب، تعدادی نامه به آن‌ها افزوده است. این نامه‌ها نگاهی نیز به جریان‌های عادی زندگی داشته و به گفته‌ی نادر ابراهیمی، هدیه‌ایست برای کسانی که می‌تواند از زبان آن‌ها نیز بوده باشد به همسرانشان.

این کتاب توسط انتشارات روزبهان به چاپ رسیده است.

مقدمه ای از کتاب

آن روزها که تازه تمرین خطاطی را شروع کرده بودم، حدود سال‌های ۶۳-۶۵، به هنگام نوشتن، در تنهایی – در فضایی که بوی تلخ مرکب ایرانی در آن می‌پیچید و صدای سنتی قلم نی، تسکین دهنده‌ی خاطرم می‌شد که گَردِ ملالی چون غبارِ بسیار نرم بر کُل آن نشسته بود – غالبا به یاد همسرم می‌افتادم – که او نیز همچون من و شاید نه همچون من اما به شکلی، گهگاه و بیش از گهگاه، دلگرفتگی، قلبش را خاکستری رنگ می‌کرد – و می‌کوشیدم که با جستجو در به امید رسیدن به ریشه‌های گیاه بالنده و سرسخت اندوه، و دانستن اینکه این روینده‌ی بی‌پروا از چه چیزها تغذیه می‌کند، و شناختن شرایط رشد و دوامش، آن را نه آنکه نابود کنم بَل زیر سلطه و در اختیار بگیرم. پس، یکی از خوب‌ترین راه‌های رسیدن به این مقصود را در این دیدم که متن تمرین‌های خطاطی‌ام را تا آنجا که مقدور باشد اختصاص بدهم به نامه‌های کوتاهی برای همسرم…

مشخصات کتاب

  • عنوان کتاب: چهل نامه کوتاه به همسرم
  • نویسنده: نادر ابراهیمی
  • انتشارات: روزبهان
  • تعداد صفحات: ۱۴۲

افراد زیادی این کتاب را مطالعه نموده و از آن برای بیان احساساتشان استفاده کرده‌اند. آیا شما نیز آن را مطالعه نموده‌اید؟ نظرتان در مورد این کتاب چیست؟

To top