کسب و کار

استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ (بخش اول)

استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ

معمولا صندوق ورودی ایمیل افراد توسط پیام‌های زیادی که برایشان فرستاده می‌شود از قبیل پیام‌های بازاریابی، موضوع‌های رقابتی، و حساب‌های ایمیل‌هایی برای جلب توجه افراد، آشفته و شلوغ می‌شود. اما با بیش از ۱۴۴ میلیارد ایمیل که در هر روز فرستاده می‌شود، ایمیل مارکتینگ همچنان یکی از کانال‌های مهم برای ارتباطات تجاری می‌باشند. پس چگونه سیگنال (ایمیل درست و خوب)، خود را از نویز (سر و صدا و شلوغی که بین ایمیل‌های هرز وجود دارد) جدا می‌کند؟ آنچه در ادامه می‌آید استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ است که فرستندگان موفق برای دریافتن ایمیل‌های کلیک شده‌شان استفاده می‌کنند.

استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ

۱. ایمیل خود را بدون استفاده از نام گیرنده شخصی سازی کنید.

مثال: از این به بعد ننویسیم: «………………… عزیز» (جای نقطه چین اسم شخص نوشته می‌شود)

تکرار تبریک ایمیل شخصی‌سازی شده تقریبا به همان اندازه‌ای که به نظر می‌رسد موثر نمی‌باشد. در حقیقت، تحقیقی که در مدرسه تجارت فاکس در دانشگاه تمپل (Temple’s Fox School of Business) انجام شد نشان می‌دهد که این نوع خاص از شخصی‌سازی می‌تواند مضر باشد.

با توجه به سطح بالای نگرانی‌ها در مورد امنیت سایبری مانند فیشینگ، سرقت هویت و اطلاعات و کلاه برداری کارت‌های اعتباری، خیلی از کاربران نسبت به ایمیل‌ها و به ویژه آن‌هایی که دارای خوش آمدگویی شخصی هستند، بسیار محتاط می‌باشند.

یک عنصر مهم در ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی)، ارتباط است. آیا گیرنده به شما اعتماد دارد؟ آیا گیرنده شما را می‌شناسد؟ هنگامی که ایمیلی به زور، بدون مقدمه و سریع می‌خواهد با گیرنده ایجاد آشنایی نماید، این شخصی‌سازی برای کاربر ناخوشایند و زننده خواهد بود. صمیمیت در زندگی واقعی به دست می‌آید که در ایمیل نیز به همین طریقِ مشابه ظاهر خواهد شد. در این عکس، مثالی از صندوق ورودی (inbox) ایمیل شخصی را ببینید که فرستنده‌ی ایمیل تا آن حد با گیرنده صمیمی نشده و هیچ‌گاه اسمش را به صورت کوچک صدا نزده است. (نام شخص Kevan I Lee می‌باشد.)

استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ - ایمیلی از آمازون

وانمود کردن به آشنایی با مشترکان، باعث می‌شود خیلی از خوانندگان ایمیلِ محتاط، از آن رویگردان شده و آن را باز نکنند. اما این بدان معنی نیست که همه‌ی شکل‌های شخصی‌سازی غیرمجاز باشند. در حقیقت، یک نوع ویژه‌ی شخصی‌سازی می‌تواند زمان زیادی از آن استفاده شود: ارسال ایمیلی که موجودیت مشترک را تایید کند (به طور مثال تاریخچه خرید یا آمارگیری).

همچنین مطالعه نشان داد شخصی‌سازی محصول که در آن مشتریان به سمت محصولاتی هدایت می‌شوند که الگوهای خرید گذشته‌شان را پیشنهاد می‌دهد، آن‌ها را علاقمند خواهد کرد و ۹۸ درصد مشتریان پاسخ مثبت دادند.

چنانچه می‌خواهید از شخصی‌سازی به عنوان یک استراتژی ایمیل استفاده کنید، آن را به روش معنی‌داری انجام دهید. ابتدا ایمیل، اطلاعات کمی را از کاربر گرفته و سپس از آن برای قرار دادن اسم شخص در محتوای ایمیل استفاده کنید. این کار، توجه بسیار بیشتری به فرستادن ایمیل شخصی‌سازی شده را نشان می‌دهد که مختص نیازها و تاریخچه‌ی گیرنده است. باز هم مثالی از inbox شخصی می‌زنیم که ایمیلی از طرف Rdio دریافت کرده و در آن در کمال سادگی و به طور رسمی، آپدیتی از موزیکی که او واقعا گوش می‌دهد را برایش تهیه نموده است.

استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ - ایمیلی از Rdio

۲. طولانی و کوتاه بودن عنوان ایمیل

هنگامی که زمان تصمیم‌گیری در مورد چگونگی مهارت نوشتن موضوعی کاملا درست و بی‌عیب و نقص می‌رسد، به نظر می‌رسد واقعا فقط یک حوزه برای اجتناب کردن وجود دارد: اینکه موضوع ۶۰ تا ۷۰ کاراکتر باشد. فروشندگان از این، به عنوان «منطقه مرده»ی طول موضوع نام می‌برند. بر اساس تحقیق Adestra، که بالای ۹۰۰ میلیون ایمیل را برای گزارش خود دنبال کرد، افزایش نرخ باز شدن و نرخ کلیک ربطی به این تعداد ۶۰ تا ۷۰ کاراکتر و طول عنوان ندارد.

برعکس، تحقیقات نشان داده عناوینی که دارای ۷۰ کاراکتر به بالا هستند مفیدتر بوده و خوانندگان بیشتر جذب می‌شوند تا آن را کلیک کرده و محتوای آن را بخوانند. همچنین عنوان دارای ۴۹ کاراکتر و کمتر نیز مورد آزمایش قرار گرفت و نشان داد که آن هم نرخ باز شدن خوبی دارد.

در حقیقت Adestra دریافت که موضوع‌های با طول کمتر از ۱۰ کاراکتر دارای نرخ باز شدن ۵۸% می‌باشند.

عنوان کوتاه، با موفقیتِ ایمیلِ جمع‌آوری پول توسط رئیس جمهور باراک اوباما رواج یافت. او مشاهده کرد که این موفقیت، وابستگی باورنکردنی به موضوعاتی مانند «سلام» («Hey») و «Wow» داشت.

استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ - ایمیل باراک اوباما

بنابراین این سوال پیش می‌آید: آیا می‌خواهید تعداد کلیک‌ها (پاسخ‌دهی) را بالا ببرید یا تعداد بازکردن‌ها (آگاهی) را؟ شما راهی طولانی برای نرخ کلیک در پیش دارید؛ پس عنوان را کوتاه نگه دارید تا ایمیل‌ها باز شوند.

به هر حال، یک استراتژی ایمیل مفید این است که کلمات را کوتاه‌تر کرده و یا تعداد کمی از آن را کاهش دهید تا از ۶۰ تا ۷۰ کاراکترِ منطقه مرده دور بمانید.

۳. ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب، بهترین زمان ارسال ایمیل است.

در حالی‌که بسیاری از ایمیل‌های با کیفیت ممکن است در طول ساعات کاری ساخته شوند، آن‌هایی که دارای بهترین نرخ باز شدن هستند بین ساعات ۹ تا ۵ فرستاده نمی‌شوند. بالاترین استراتژی ایمیل، ارسال در شب است.

Experian Marketing Services در گزارش ایمیل ۳ ماهه‌شان برای ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۱۲، دریافتند که بهترین زمان در روز که بیشترین نرخ باز شدن را داشته، از ۸ صبح تا پاسی از شب (۱۲ شب) بود. این بازه زمانی نه تنها برای بهتر شدن نرخ باز شدن (۲۲%) بلکه برای نرخ کلیک و فروش نیز موثر است.

استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ - تست Experian

نمودار بالا نشان می‌دهد که ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب نیز کمترین استفاده را دارد. این ایمیل‌های آخر شب، یک عامل کلیدی در کمک به مفیدتر شدن بقیه ایمیل‌ها می‌باشد. به نقل از Experian:

زمان بهینه ارسال ایمیل، اغلب به رفتارهای مشتریان، ازدحام صندوق ورودی ایمیل، و زمان توسعه ایمیل توسط سایر بازاریاب‌ها بستگی دارد.

ازدحام صندوق ورودی و توسعه‌ی ایمیلِ سایر بازاریاب‌ها، در نتیجه‌ی هم رخ می‌دهند. اگر ایمیلتان را زمانی بفرستید که تعداد کمی از افراد این کار را انجام می‌دهند، شانس بیشتری برای اینکه مورد توجه قرار گیرد خواهد داشت (خیلی سریع، شروع کنید به ارسال ایمیل بین ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب، قبل از اینکه دیگران آن زمان را از شما بربایند).

آزمایش، آزمایش و آزمایش بیشتر لازم است تا بالاخره دریابید که چه زمانی مشتری شما آن را تیک زده و ایمیل را باز می‌کند.

۴. بهترین محتوا، محتوای رایگان است: چیزی را دور بریزید!

مشتریان امکانات بدون هزینه مانند یک قالب رایگان را دوست دارند.

Bluewire Media در مطالعه‌ای روی لیست ایمیل ۶۳۰۰ تا از مشترک‌هایشان، انواع گوناگون محتوا را آزمایش کردند تا متوجه شوند چه چیزی منجر به بالاترین نرخ باز کردن و کلیک می‌شود. برنده، قالب‌ها و ابزار رایگانی بود که خوانندگان ایمیل نیاز داشتند.

در اینجا نمونه‌ای از ارسال مطلب رایگان از طرف Help Scout نشان داده شده است:

استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ - ایمیل Help Scout

بسیاری از مشتریان خواهند پرسید: «این ایمیل برای من چه چیزی دارد؟» وقتی نوبت به منابع می‌رسد، نتیجه‌ی آزمایش‌های Bluewire Media نشان می‌دهد که قالب‌ها و ابزار، مهمتر از کتاب‌های الکترونیکی، مصاحبه‌های تخصصی، تیزرهای مغزی، و حتی آلبوم‌های عکس هستند. چنانچه شما می‌خواهید با لیست خودتان این آزمایش را انجام دهید، قطعا از تحقیقات Bluewire به عنوان شروع‌کننده این کار نیز بهره ببرید.

در بخش دوم این مقاله، به ادامه‌ی استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ می‌پردازیم.


منابع:

وب‌سایت Buffer

To top