سبک زندگی

۳ روش موثر در مدیریت زمان

مدیریت زمان

مدیریت زمان یک مهارت بسیار مهم است که می‌تواند به شما کمک کند تا از زمانی که در اختیار دارید، بیشترین استفاده را ببرید. این کار منجر به موفقیت شما در زمینه‌های مختلف مانند کار، تحصیل و … می‌گردد.

در صورت لزوم با دور ماندن از گوشی و رسانه‌های اجتماعی، مانع حواس پرتی خود شوید. همچنین با دنبال کردن یک برنامه منظم روزانه، از زمان خود بیشترین استفاده را ببرید.

استفاده کارآمد از زمان

  • ایجاد محیط مناسب برای کار می‌تواند به بهره‌وری زمان شما کمک کند. هیچ قانون کلی برای یک محیط کار وجود ندارد بنابراین هر محیطی که برای شما مناسب‌تر می‌باشد را انتخاب کنید.

دکوراسیونی که به شما شور و اشتیاق می‌دهد را برای خود ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود تا به خوبی به کار خود ادامه دهید و کمتر خسته شوید.

فضایی را برای کار خود انتخاب کنید که باعث حواس پرتی شما نشود. برای مثال کار کردن مقابل تلویزیون کار اشتباهی است، پس میز خود را به گوشه‌ای از اتاق انتقال دهید و آنجا کار کنید.

ایجاد محیط مناسب

  • وظایف خود را بر اساس میزان اهمیت، یادداشت کنید. پیش از آنکه کار روزانه خود را شروع کنید، نگاهی به اولویت بندی کارهایتان بیندازید. لیست کردن کارها، یک ابزار عالی برای سازماندهی کارها می‌باشد که باعث می‌شود تمام کارها به نوبت انجام شوند.

روی کارهای خود برچسب‌های فوری، مهم، معمولی و … بزنید؛ در اینصورت کارهایی که کمترین اهمیت را دارند، می‌توانند کنار گذاشته شوند.

یادداشت کنید

  • ابتدا فوری‌ترین و مهمترین کارهای خود را انجام دهید. انجام این کارها در ابتدای روز باعث ایجاد حس موفقیت در شما می‌شود و میزان استرس شما را در طول روز کاهش می‌دهد.

همچنین در ابتدای روز میزان انرژی شما برای انجام اینگونه کارهای مهم، بیشتر است پس سریع‌تر و بهتر می‌توانید آنها را انجام دهید. در ادامه‌ی طول روز، کارهای خود را طبق برنامه ریزی و لیست خود پیش ببرید.

انجام کارها در ابتدای روز

  • توجه کنید که زمان با شما حرکت می‌کند. بنابراین تا حد امکان از اتلاف وقت جلوگیری کنید. برای مثال اگر زمانی را در اتوبوس یا مترو برای رسیدن به محل کار، دانشگاه و … به سر می‌برید، از این زمان برای مطالعه، بررسی ایمیل‌های خوانده نشده و یا سایر کارها بهره ببرید. با این کار دیگر نیازی به قرار دادن زمان خاصی در روز برای انجام اینگونه کارهای ساده نخواهد بود.
  • چند کار را همزمان با هم انجام ندهید. بیشتر افراد گمان می‌کنند که انجام همزمان کارها یک روش عالی برای صرفه جویی در زمان می‌باشد، اما این اشتباه است. زمان خود را عاقلانه مدیریت کنید تا دیگر نیازی به انجام همزمان کارها نباشد.

چند وظیفه‌ای بودن باعث می‌شود تا تمرکز شما بین کارها تقسیم شود و بازده کاریتان پایین بیاید. در عوض، کامل و یک به یک کار کنید تا کارها سریع‌تر انجام شوند و وقت کمتری هدر برود.

چند وظیفه‌ای نباشید

از بین بردن حواس پرتی

  • گوشی موبایل می‌تواند در طول روز زمان زیادی از شما بگیرد. گوشی موبایل خود را کنار بگذارید و به بقیه کارهای ضروری و روزانه خود بپردازید. در اینصورت متوجه خواهید شد که چقدر در هدر رفتن زمان صرفه جویی کرده‌اید و کارهایتان با سرعت انجام شده است.

گوشی موبایل خود را کنار بگذارید

  • امروزه اکثر افراد در هر زمان و مکانی به اینترنت دسترسی دارند. کار با فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و … زمان حیرت انگیزی را از شما می‌گیرد و هدر می‌دهد. سر زدن به این برنامه‌ها را برای اوقات استراحت خود قرار دهید.

اگر برای انجام کارهایتان نیاز به اینترنت دارید، سعی کنید تنها برروی کارتان تمرکز کنید و سایر برنامه‌ها را ببندید. درست است که جستجو در این برنامه‌ها کمی وسوسه کننده است اما این کار به استرس روزانه شما می‌افزاید.

سایر برنامه‌ها را ببندید

  • وقفه و مکث کردن در کارها، روند آن را مختل می‌کند. اگر شما در حین انجام کاری، برای انجام کار دیگر مکث کنید و یا کار را رها کنید، سخت است تا دوباره بتوانید به حالت قبلی بازگردید و تمرکز خود را بالا ببرید. مسائل دیگر را در حین انجام کارهایتان رها کرده و پس از اتمام آن، به سراغشان بروید.

پرهیز از انجام کارهای بیهوده

عمل به برنامه ریزی روزانه و مدیریت زمان

  • از یک تقویم دیجیتال استفاده کنید. فناوری یک روش عالی برای مدیریت زمان و پیگیری برنامه‌ها، قرار ملاقات‌ها و دیگر موارد می‌باشد. از تقویم‌های روی گوشی و یا کامپیوتر خود استفاده کنید. کارهای روزانه خود را در آن یادداشت کنید و طبق برنامه پیش بروید.
  • در ابتدا و طول روز کارهای خود را انجام دهید و در طول شب با آرامش استراحت کنید. اینگونه اطرافیان نیز متوجه خواهند شد که شما چه زمانی را به کار کردن اختصاص داده‌اید و نباید نگران دیگران شوید. این کار باعث افزایش انرژی و تمرکز شما در طول روز و آرامش شما در حین استراحت خواهد شد.

انجام کارها در ابتدای روز

  • ۳۰دقیقه اول هر روز را به کارهایی که باید درآن روز انجام دهید، فکر کنید و به برنامه ریزی روزانه خود نگاهی بیندازید. این کار باعث می‌شود تا طرح کلی از کارها در ذهنتان شکل بگیرد. تعهدات کاری و اجتماعی را نیز در نظر بگیرید.

30دقیقه اول هر روز را به کارهایی که باید درآن روز انجام دهید، فکر کنید

  • مسلما هیچکس نمی‌تواند به طور مداوم و بدون وقفه کار کند. در بین کارها، زمانی را برای استراحت کردن قرار دهید اما این زمان نباید وقفه زیادی در کارتان ایجاد کند و یا تمرکز شما را از بین ببرد.

وقفه‌های طولانی و یا پشت سر هم می‌تواند زمان زیادی را از شما بگیرد. برای مثال ساعتی را برای صرف نهار و یا کارهای این چنین را در بین روز برای خود قرار دهید.

زمانی را برای استراحت کردن قرار دهید

  • برخی از کارهای خود را در تعطیلات آخر هفته انجام دهید. آخر هفته‌ها زمان مناسبی برای انجام کارهای منزل، تفریح و آرامش است. فکر کردن به انجام کارهای کوچک در طول هفته می‌تواند باعث ایجاد استرس در شما شود.

برخی از کارهای خود را در تعطیلات آخر هفته انجام دهید

  • در برنامه ریزی خود، زمان کافی برای خواب خود قرار دهید. یک برنامه خواب خوب تضمین می‌کند که هنگام بیدار شدن در صبح، آماده انجام امور روزانه خود باشید. مواظب چرخه خواب و بیداری خود باشید چرا که خواب کم باعث خستگی و خواب آلودگی در طول روز می‌شود و هیچ چیز نمی‌تواند آن را جبران کند.

منبع:

To top