کسب و کار

چه نوع محتوایی در سال ۲۰۱۸ بهترین کارکرد را داشته است؟

بهترین انواع محتوا

بازاریابی محتوا (Content Marketing) در سال ۲۰۱۷ بسیار زیاد شده و در سال ۲۰۱۸ نیز همه‌ی علامت‌ها به سمت رشدی بسیار مشابه، نشانه می‌روند. اما مشکل بزرگ این است که به دلیل موفقیت عظیم آن، بازار در حال اشباع شدن است و همین، کار را برای دوام آوردن بازاریاب های محتوا و تجارت‌ها بسیار مشکل می‌سازد. سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که در سال آینده چگونه محتوایتان را سرپا نگه می‌دارید؟ بهترین انواع محتوا چیست و چه محتوایی بهترین کارایی را برای مخاطبان دارد؟ در این مقاله قصد داریم انواع برتر محتوایی که در سال ۲۰۱۸ بهترین کارکرد داشته‌اند را بیان کنیم.

استراتژی بازاریابی محتوا در سال ۲۰۱۸

قبل از شروع مبحث، مهم است که بر اهمیت ایجاد استراتژی تولید محتوا تأکید کنیم.

با وجود تعداد بسیار زیادی از کسب و کارها و بازاریاب‌هایی که بازاریابی محتوا را به کار گرفته‌اند، ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوای خوب می‌تواند موفقیت بزرگی برای شما حاصل نماید. در حقیقت، مطالعه‌ی موسسه بازاریابی محتوا (Content Marketing Institute) نشان داده است که مسائل استراتژی و فقدان استراتژی، عوامل اصلی موثر بر عدم موفقیت بازاریاب های محتوا هستند.

بنابراین، امسال، قبل از شروع ایجاد محتوا، استراتژی بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند تا به نتایج مورد نظرتان به طور بسیار موثرتری دست پیدا کنید.

برای داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوای مناسب، باید موارد زیر را داشته باشید:

• لیستی از اهدافتان از بازاریابی محتوا:

به چه جیزی می‌خواهید دست یابید؟ آیا می‌خواهید به وسیله‌ی محتوا پیشتاز باشید، یا تنها به دنبال افزایش آگاهی از برندتان هستید؟ آیا هدفتان دریافت ترافیک بیشتر سایت است یا بهبود حفظ مشتری؟ اهدافتان هرچه باشد، با قرار دادن آن‌ها در چشم انداز، قادر خواهید بود بهتر برنامه ریزی کنید که چه گام‌هایی در راستای رسیدن به آن‌ها لازم دارید.

• مطالعه مخاطبان مورد نظرتان:

در راستای داشتن محتوای موفق، لازم است آن را مناسب مخاطبان مورد نظرتان بنویسید. اما درباره‌شان چه می‌دانید؟ علاقه و احساسات آن‌ها چیست؟ نیازهایشان چیست؟ درباره‌ی چه چیزی می‌خواهند مطالعه کنند یا یاد بگیرند؟ هر چه بیشتر در مورد مخاطبان خود بدانید، بهتر قادر خواهید بود مطالبتان را به سمت آن‌ها هدایت نمایید.

• ایجاد محتوا:

چه نوع محتوایی و چه زمانی می‌خواهید تولید کنید؟ تولید محتوای خود را در یک سررسید (تقویم) برنامه‌ریزی نمایید و این به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که وقتی نیاز دارید، همیشه محتوای آماده در دسترستان قرار دارد. همچنین در صرفه جویی زمان نیز به شما کمک خواهد کرد.

• ارتقای محتوا:

چگونه می‌خواهید محتوای خود را ارتقا دهید؟ برنامه‌ی روشنی برای چگونگی ارتقای محتوای خود داشته باشید. هنگامی که قسمت جدیدی از محتوا را منتشر کرده‌اید، این برنامه، کارتان را بسیار آسان‌تر می‌سازد. اطمینان حاصل نمایید که همه‌ی انواع مختلف محتوا را به حساب آورده‌اید، زیرا بعضی، استراتژی ارتقای متفاوتی از بقیه‌ی نوع‌ها نیاز دارند.

• تجزیه و تحلیل:

چگونه می‌خواهید موفقیت محتوای خود را اندازه گیری نمایید؟ این مهم است که در راس تجزیه و تحلیلتان بمانید؛ زیرا به شما در انجام تغییرات و تنظیمات لازم و ضروری در استراتژیتان کمک خواهد کرد.

اکنون، اجازه دهید به انواع محتوایی بپردازیم که به شما کمک می‌کند در سال جاری برجسته نشان داده شوید.

بهترین انواع محتوا

بهترین نوع محتوا شماره ۱: ویدیو و پخش زنده

امسال یکی از بیشترین گرایش‌ها در محتوا، مطمئنا ویدیو و پخش زنده می‌باشد. تماشای ویدیو یکی از فعالیت‌های اصلی است که مردم در اینترنت به اشتراک می‌گذارند. همچنین یک سوم فعالیت های آنلاین، به تماشای ویدیوها می‌گذرد.

سال ۲۰۱۷، سال بزرگی برای پخش زنده بود، بسیاری از شبکه‌های اجتماعی بزرگ (مانند فیسبوک و توییتر) آن را به عنوان مرکز توجه و نقطه عطفی برای نشان دادن اهدافشان در آینده‌ای نزدیک قرار دادند.

موردی که در پخش زنده وجود دارد این است که به دلیل فشار زیادی که از طرف فیسبوک وجود دارد، ممکن است این روند در سال آینده شروع به فروپاشی کند. تعداد بسیار زیادی پخش زنده در لیست های خبری ما ظاهر می‌شود، که کار را برای هر کدام از آن‌ها که واقعا بخواهند برجسته بمانند، مشکل می‌سازد.

گفته می‌شود، در سال آینده ویدیوها گزینه‌ای عالی خواهند بود و برای وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها نیز به همان خوبیِ رسانه‌های اجتماعی کار می‌کنند. بهترین بخش این است که ساخت ویدیو به عنوان مبتدی نیز با استفاده از ابزارهایی مانند Animoto یا Biteable، بسیار آسان است.

بهترین انواع محتوا - ویدیو و پخش زنده

بهترین نوع محتوا شماره ۲: بهبود جایگاه (جذابیت) با محتوای تعاملی

محتوای تعاملی سرگرم کننده است و واقعا می‌تواند به بهبود جذابیت شما کمک کند، به طوری‌که خوانندگان خود را درگیر این روند می‌سازید.

رسانه های اجتماعی چپ و راست پر از نظرسنجی هستند، بعضی جذابیت شگفت انگیزی دارند و بعضی نیز اصلا ندارند. اما وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها تقریبا تا این حد از این شکلِ محتوا استفاده نمی‌کنند. امسال سعی کنید چندین قطعه محتوای تعاملی در بین بقیه‌ی محتواها اضافه نمایید تا مخاطبانتان را هیجان زده و مشغول کنید، مانند نظرسنجی، پرسش و آزمون، لیست‌ها یا نقشه‌های تعاملی.

ابزارهای فراوانی وجود دارند که شما می‌توانید برای تولید این نوع محتوا از آن‌ها استفاده نمایید؛ مانند ContentTools یا Boombox.

بهترین انواع محتوا - محتوای تعاملی

بهترین نوع محتوا شماره ۳: پیشنهاد ارزش بیشتر با وبینارها و دوره‌های آنلاین

راه دیگر برجسته ماندن این است که تلاش کنید ارزش بیشتری به مخاطبانتان پیشنهاد دهید. یکی از این راه‌ها برگزاری وبینارها و دوره‌های آنلاین است. صنعت آموزش الکترونیکی بسیار بزرگ است؛ در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است و هنوز نیز احساس می‌شود آن طور که باید، به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است.

ایجاد یک دوره‌ی آنلاین قطعا بسیار وقت گیرتر است و بسیار بیشتر از دیگر انواع محتوا کار می‌برد. اما این روش، شکل بسیار موفقی از محتوا است و احتمال خیلی کمتری دارد که رقبای شما بتوانند از این روش به خوبی استفاده نمایند. لازم به ذکر نیست که با این کار حتی می‌توانید شکل جدیدی از کسب درآمد آنلاین از دانش خود داشته باشید.

مانند انواع دیگر محتوا، ابزارهای فراوانی از قبیل Teachable یا Thinkific وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و وبینار یا دوره‌ی آنلاین خود را گسترش دهید.

بهترین انواع محتوا - وبینار و دوره های آنلاین

بهترین نوع محتوا شماره ۴: تقویت محتوا و بازاریابی تاثیرگذار

هنگامی‌که سخن از تقویت محتوا به میان می‌آید، می‌بینیم که بازاریابی تاثیرگذار، بسیار زیاد شده است و احتمالا همچنان نیز ادامه خواهد یافت. تاثیرگذارها هنگام ترویج محتوا، می‌توانند بسیار کمک کننده باشند؛ اما مسئله این است که حقیقتا بازاریابی تاثیرگذار بیش از حد متداول شده و بازار را اشباع کرده است.

یکی از راه‌هایی که کسب و کارها می‌توانند در آن حوزه کار کنند، استفاده بیشتر از تاثیرگذاران بسیار کوچک (micro-influencers) است. این نفوذگران ممکن است مخاطبان کمتری داشته باشند، اما هنوز در این گروه از مردم نفوذ دارند. و در حقیقت، گروه طرفداران و دنبال‌کنندگان آن‌ها تقریبا بیشتر از تاثیرگذاران بزرگ موجود در شغل خودتان، مورد هدف قرار می‌گیرند.

این روش، همچنین، ایده‌ی خوبی برای استفاده‌ی بهتر از سفیران تجاری است، به این معنی که کاربرانی که طرفدار کسب و کار و محتوای شما هستند به شما در تبلیغ آن کمک می‌کنند. شما می‌توانید از ابزاری مانند Agorapulse برای کشف پتانسیلِ سفیران و تاثیرگذاران برند که در حال حاضر در لیستتان هستند و یا از Buzzsumo برای پیدا کردن بهترین محتوا و تاثیرگذارها در زمینه‌ی شغلتان، استفاده نمایید.

بهترین انواع محتوا - تاثرگذاران کوچک

نتیجه

سال آینده ممکن است سالی دشوار برای بازاریابی محتوا باشد، زیرا بسیاری از کسب و کارها و بازاریاب‌ها به اثربخشی این شکل از بازاریابی پی برده‌اند. این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید هنوز هم در این زمینه خیلی موفق باشید و نتایج شگفت انگیزی از کمپین بازاریابی محتوایتان به دست آورید؛ تنها به این معناست که شما کمی نیاز به برنامه‌ریزی بیشتر، محتوای متنوع‌تر و با کیفیت‌تری دارید. فکر می‌کنید در سال جاری چه نوع محتوایی موفقیت آمیزتر خواهد بود؟ چه چیزی باعث ساختن یا شکستن استراتژی بازاریابی محتوا خواهد شد؟


منابع:

وب سایت Core dna

One Comment “چه نوع محتوایی در سال ۲۰۱۸ بهترین کارکرد را داشته است؟”

  • جواد

    says:

    با تشکر از مطالب گیتی+

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top