آموزش

تندخوانی و معرفی ۴ تکنیک موثر در آن

تندخوانی

تندخوانی یک تکنیک کاربردی برای افزایش سرعت مطالعه می‌باشد. درست است که این متد بیشتر برای خواندن کتاب‌های حجیم کاربرد دارد اما به عقیده‌ی ابی مارکس بیل، نویسنده و متخصص تندخوانی، از این متد برای خواندن هر متنی می‌توان استفاده کرد.

راه‌های زیادی برای افزایش سرعت مطالعه وجود دارد اما این تکنیک برای افراد تازه کار بیشتر شبیه به یک حقه‌ی جادویی است. به گفته‌ی بیل، تندخوانی مجموعه‌ای از استراتژی‌های فعال، ذهنی و آگاهانه می‌باشد که به فرد اجازه می‌دهد در شرایط خاص سرعت مطالعه خود را بالا و یا پایین آورد.

تکنیک تندخوانی

استفاده از متد تندخوانی برای همه افراد امکان پذیر است و مهارت آن در فرد به مرور زمان افزایش پیدا خواهد کرد و با توجه به آن فرد می‌تواند سرعت مطالعه خود را دو و یا سه برابر افزایش دهد.

در این مقاله شما را با تکنیک‌های موثر در تندخوانی آشنا خواهیم کرد.

  1. تمرکز خود را افزایش دهید.

پیش از آنکه شروع به خواندن هر متنی کنید، باید محیط مناسبی برای خود فراهم کنید. محیطی که در آن تمرکز داشته و هیچ عاملی باعث حواس پرتی شما نشود. در این صورت مغز تنها بر روی یک متحرک متمرکز می‌شود و اطلاعات با سرعت بیشتری به خاطر سپرده می‌شود.

تندخوانی در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا دشوار است اما غیرممکن نیست. برای این کار باید افراد را نادیده بگیریم.

  1. برای افزایش تمرکز از کارت سفید استفاده کنید.

افراد حرفه‌ای برای بالا بردن سرعت مطالعه خود از کارت‌های سفید رنگ استفاده می‌کنند. استفاده از کارت سفید، اولین قدم برای تقویت مهارت تندخوانی است. مارکس بیل در این باره می‌گوید:

استفاده از کارت‌های سفید به چشم‌ها کمک می‌کند راحت‌تر بین لغات یک سطر حرکت کنند و در بین سطرهای خوانده شده سردرگم نشوند و در نتیجه تمرکز را افزایش می‌دهد. سرعت بالا در خواندن باعث افزایش تمرکز و در نتیجه بالا رفتن میزان درک ما می‌شود.

با این وجود، محل قرار گیری کارت مهم است. بسیاری از مردم کارت را جای اشتباه قرار می‌دهند. من برای یکی از تحقیقات از عده‌ای از محققان پرسیدم ترجیح می‌دهند کارت سفید در کدام قسمت متن قرار داشته باشد؟ اکثر آن‌ها پاسخ دادند در قسمت زیرین سطری که می‌خوانند. این عادت بد رگرسیون نامیده می‌شود و باعث می‌شود خواننده به قسمت‌های قبلی بازگردد و مغز خود را به شک وادارد. در صورتی که چشم انسان باید به طرف پایین حرکت کند و قرار دادن کارت در زیر خط مانع آن می‌شود.

بنابراین بهترین کار قرار دادن کارت بالای سطر مورد نظر است تا از بازخوانی آن جلوگیری شود. این کار باعث هدایت چشم به سمت پایین و مطالب خوانده نشده می‌شود.

برای افزایش تمرکز از کارت سفید استفاده کنید.

  1. تکنیک کارت سفید برای تمامی متون استفاده کنید.

این تکنیک برای خواندن کتاب، متون چاپ شده، پروژه و به طور کلی هر متن فیزیکی کاربردی است اما برای خواندن متن از روی صفحه لپ تاپ، تبلت و یا گوشی موبایل چه راهکاری را باید پیش گرفت؟

نگه داشتن کارت سفید بر روی متون این چنینی باعث خستگی عضلات دست می‌شود اما بیل تکنیکی را معرفی می‌کند که شبیه ساز کارت سفید می‌باشد. او می‌گوید:

برای این کار اولین سطر را در بالاترین حالت ممکن قرار دهید و به کمک نوار کنار صفحه، پس از خواندن هر سطر متن را به سمت پایین حرکت دهید. اما باید در نظر داشت که خواندن متن از روی صفحه و بدون هیچ استراتژی حدود ۲۵ درصد کندتر از خواندن از روی کاغذ انجام می‌شود.

  1. خواندن کلمه به کلمه را کنار بگذارید.

آخرین تکنیک برای تقویت مهارت تندخوانی، به کار گیری نمای جانبی برای دیدن بیش از یک لغت درهر لحظه است. نمای جانبی یعنی همان دیدن با گوشه‌های چشم هنگام نگاه رو به جلو.

بیل می‌گوید: افراد تندخوان در هر لحظه روی یک لغت تمرکز نمی‌کنند و در هر نگاه چند لغت را همزمان می‌خوانند. برای مثال در متن زیر به کلمات پررنگ شده دقت کنید:

بهترین راه برای تقویت این مهارت، خواندن کلمات و عبارات کلیدی است. لغات کلیدی معمولا در جمله بزرگ‌تر و مهم‌تر هستند. مانند تیترهای روزنامه که خلاصه‌ی متن را بیان می‌کنند. چشم باید روی لغاتی متمرکز شود که سه حرف یا بیشتر هستند و بار معنایی بیشتری به جمله می‌بخشند.

حالا در متن بالا فقط لغات پررنگ را مطالعه کنید. متوجه خواهید شد که لغات کمرنگ دیده اما خوانده نمی‌شوند. این یعنی مهارت نمای جانبی در حال تقویت است.

راه حل دیگر، پیدا کردن گروهی از کلمات در یک جمله است که اندیشه‌ای را شکل می‌دهند. به عنوان مثال به متن زیر توجه کنید:

جمله‌ها از گروهی از کلمات تشکیل شده‌اند/ که اندیشه‌ای را شکل می‌دهند./ جستجو کردن این گروه کلمات/ نوار بصری گسترده‌تری را ایجاد می‌کند/ و میزان درک و فهم را افزایش می‌دهد.

ابتدا متن بالا را بدون در نظر گرفتن خطوط مورب مطالعه کرده و سپس گروه لغات بین هر خط را در نظر بگیرید. این تکنیک نیز هنگام مطالعه به خواننده کمک می‌کند تمرکز بیشتری داشته باشد و نحوه‌ی حرکت چشم‌های خود را به بهترین نحو تقویت می‌کند.

سخن آخر…

شاید به نظر آید که به کار بردن این تکنیک‌ها فایده‌ای ندارد و حتی سرعت مطالعه شما را پایین می‌آورد اما پس از گذشت مدتی، استفاده از این تکنیک‌ها وارد ناخودآگاهتان خواهد شد.

هر روز زمان زیادی بابت خواندن متون طولانی هدر می‌رود که با استفاده از متدهای تندخوانی، این زمان قابل کاهش است و شما می‌توانید با استفاده از این متد از مطالعه کتاب، حتی کتاب‌های قطور لذت ببرید.

مقاله‌های دیگر این سایت درباره یادگیری لذت بخش و تقویت حافظه نیز می‌تواند به شما کمک کرده و برای شما قابل توجه باشد.


منبع:

To top