سبک زندگی

شادتر زندگی کنیم!

شادتر زندگی کنیم!

در طول مدتی که زندگی می‌کنیم چه چیزی ما را سالم و شاد نگه می‌دارد؟ اگر قرار بود شما همین الان برای آینده تان به بهترین نحو سرمایه گذاری کنید کجا زمان و انرژی خود را صرف می‌کردید؟

ابتدای این قرن نظر سنجی از نسل جوان شد و از آنها پرسیده شد مهمترین اهداف زندگیشان چیست؟ بیش از ۸۰ درصد آنها گفتند که هدف اصلی آنها در زندگی پولدار شدن است و ۵۰ درصد از همین جوانان مشهور شدن را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کردند.

در زندگی همواره به ما گفته شده که شدیدا کار کنید و بیشتر به دست آورید. از کودکی به ما این تصور را داده‌اند که برای داشتن یه زندگی خوب شبیه به انسان‌هایی که کاری را انجام داده و موفق شده‌اند، قدم برداریم. اما گاهی این کار برای ما غیر ممکن است پس احساس پوچی میکنیم.

بیشترین چیزی که از زندگی دیگران میدانیم این است که آنها مدام می‌خواهند گذشته را به خاطر بیاوردند و گاهی فراموش میکنند که حافظه می‌تواند خلاق باشد.

اما ما باید بتوانیم کل زندگی را ببینیم. چه چیزی به وسیله زمان آشکار می‌شود؟ گاهی باید زندگی مردم را از زمان نوجوانی تا سن پیری مطالعه کنیم و بدانیم چه چیزی واقعا مردم را شاد نگه می دارد؟

تحقیق بر روی سبک زندگی

گروهی از محققان، زندگی ۷۲۴ مرد را طی مدت ۷۵ سال زیر نظر گرفتند. مشابه این مطالعه بسیار نادر است. این گونه مطالعات در طول یک دهه از بین رفته است زیرا بسیاری از مردم مطالعه را رها کردند یا بودجه پروژه قطع شده است یا محققین جدا شده‌اند یا افراد مرده‌اند، و هیچ کسی پیگیری نکرده است. ولی با ترکیبی از شانس و با مقامت و اصرار چند نسل از پژوهشگران این مطالعه انجام شده است حدود ۶۰ مرد از ۷۲۴ مرد شرکت کننده هنوز زنده هستند و هنوز در این مطالعه حضور دارند بیشتر آنها بالای ۹۰ سال سن دارند.

از سال ۱۹۳۸، زندگی دو گروه از افراد را در نظر گرفته شده است. مطالعه بر روی گروه اول زمانی آغاز شد که آنها سال دوم دانشگاه هاروادر بودند و در طول جنگ جهانی دوم دانشگاه را تمام کردند و تعداد زیادی از آنها به خدمت جنگ در آمدند و گروه دومی، گروهی از پسران از فقیرترین محله بوستون بودند. آنها مخصوصا از خانواده های مشکل دار و محروم انتخاب شدند. در سال ۱۹۳۰ در بوستون، آنها در اتاق‌های فاقد آب گرم و سرد زندگی می‌کردند.

هنگام شروع مطالعه، با همه این نوجوانان مصاحبه شد و همه‌ی آنها آزمایشات پزشکی را انجام دادند و پژوهشگران به خانه‌هایشان رفته و با والدین آنها صحبت کردند و بعد این که نوجوانان به بزرگسالی رسیدند و وارد تمام جنبه‌های زندگی شدند، شغل آنها کارگری، وکالت و یا پزشکی بود و یک نفر از آنها نیز رئیس جمهور آمریکا شد. همچنین عده‌ای از آنها معتاد و عده‌ای مبتلا به شیزوفرنی شدند، عده ای از نردبان اجتماعی صعود کرده و تمام مسیر را تا بالا رفتند و عده‌ای مسیر خود را در جهت عکس رفتند.

بنیانگذاران این مطالعه هرگز در رویایشان هم تصور نکردند که این مطالعه پس از گذشت ۷۵ سال همچنان ادامه دارد.

تمامی افراد مورد مطالعه هر دو سال یکبار فراخوانده شده و از بیماران تقاضا می‌شد تا بیشتر در مورد زندگیشان صحبت کنند. خیلی از آنها در مرکز شهر بوستون می‌گفتند: زندگی من خوب نیست چرا همچنان تحقیق می‌کنید؟ اما مردم هاروارد هرگز این سوال را نکردند.

حال این محققین چه بدست آوردند؟ چه درس‌های از صدها هزار برگه‌های اطلاعاتی که در زندگی جمع کرده بودند، بدست آوردند؟

این درس‌ها، درس‌هایی درمورد ثروت، شهرت یا سختکوشی نیست بلکه پیام روشنی که از این مطالعه ۷۵ ساله بدست آمده این است که روابط خوب، ما را شادتر و سالم‌تر می‌کند.

شادتر زندگی کنیم!

با توجه به مطالعات، ۳ درس بزرگ از روابط بدست می‌آوریم:

  • اول آن که روابط اجتماعی برای آن که تنهایی ما را از بین ببرد، واقعا خوب و موثر است. بنظر میرسد افرادی با روابط اجتماعی بیشتر با خانواده دوستان و اجتماع، شادتر و از نظر فیزیکی سالم‌تر و دارای عمر طولانی‌تری نسبت به افرادی که از روابط کمتری برخوردارند، دارند.

تنهایی یک تجربه سمی است؛ افرادی که گوشه گیرند نسبت به افراد اجتماعی، کمتر خوشحالند، بیشتر افسرده‌اند و سلامتی انها زودتر ازمیانسالی به خطر می‌افتد و کارکرد مغز خود را زودتر از دست می‌دهند و زندگی کوتاه‌تری نسبت به آنها که تنها نیستن دارند. متاسفانه در هر دوره‌ای از سن این واقعیت تلخ وجود دارد.

  • می دانیم که می‌شود در یک جمع هم تنها بود و ممکن استیک فرد در ازدواج هم تنها باشد پس دومین درس بزرگی که می‌آموزیم این است که تعداد دوستان مهم نیست و یا اینکه در روابط خود تعهد دارید یا نه، بلکه موضوع کیفیت روابط است. باید همه بدانند که جر و بحث واقعا برای سلامتی مضر است؛ برای مثال ازدواج‌های مشکل‌دار و بدون احساس، برای سلامتی بدتر از طلاق است. مهمترین مساله این است که روابط دوستانه و خوشایند در میانسالی، باعث سلامتی را حفظ می‌شود.

محققان زندگی افراد را در ۸۰ سالگی بررسی کردند. آنها میخواستند به میانسالی آنها نگاهی بیندازند و ببینند می‌توانند پیش بینی کنند چه کسی در شادی و سلامتی در دهه هشتاد زندگی است و چه کسی نه.

وقتی آنها تمام اطلاعات را کنار هم گذاشتند، متوجه شدند افرادی که از روابط خود در سن ۵۰ سالگی رضایت داشتند، در ۸۰ سالگی سالم‌تر بودند. پس روابط خوب و نزدیک از ما محافظت کرده و ناملایمات ما را به سمت پیری می‌برد.

  • سومین درسی که در مورد روابط می‌آموزیم این است که روابط خوب فقط از جسم ما محافظت نمیکند بلکه از مغزمان نیز محافظت میکنند. بنظر میرسد افرادی که از روابط اجتماعی و انسانی برخوردارند، حافظه طولانی‌تر و قوی‌تری دارند.

پس این پیام که روابط خوب برای سلامتی ما خوب هستند یک موضوع خیلی قدیمی است. پس چرا به راحتی از آن چشم پوشی می‌شود؟ در مورد شما چطور؟

پس با جمله‌ای از مارک تواین بحث را تمام می‌کنیم. بیش از یک قرن پیش، او به دنبال برگشتن به زندگی خود بود و این جمله را نوشت:

وقتی نیست، زندگی خیلی کوتاه است برای بحث‌ها، عذرخواهی‌ها، دل شکستن‌ها، فقط برای دوست داشتن‌ها زمان وجود دارد، پس برای یک لحظه هم که شده راجع به آن صحبت کنید.

زندگی خوب با روابط خوب ساخته شده است.


منبع:

To top