تکنولوژی

انقلاب ربات ها

انقلاب ربات ها

پیشرفت هوش مصنوعی به گونه‌ای است که می‌توانیم نشانه‌های زیادی از آن را در زندگی روزمره خود مشاهده کنیم. ربات ها و هوش مصنوعی، فناوری و علمی خاص می‌باشد که روز به روز به تفکر انسان نزدیک‌تر شده و مدت‌ زمان زیادی طول نمی‌کشد تا قادر باشد که از توانایی‌های انسان نیز پیشی بگیرد.

در اکثر فیلم‌ها و سریال‌هایی که در مورد آینده ساخته شده، ربات‌ها شبیه به انسان هستند اما در واقعیت ربات‌ها می‌توانند یک برنامه رایانه‌ای باشند که از وجود آن‌ها بی‌خبریم.

اگر شما مطالعاتی در زمینه تکنولوژی نداشته باشید و از فناوری‌های مختلف استفاده‌‌های ساده داشته باشید، متوجه کاربرد روزمره سیری (هوش مصنوعی اپل)، کورتانا (هوش مصنوعی ویندوز)، و دستیار مجازی گوگل در گوشی و لپ‌تاپ خود نمی‌شوید.

این گونه است که کمتر کسی از هوش مصنوعی به کار برده شده در چراغ‌های راهنمایی، سیستم کنترل ترافیک و یا سامانه‌های پیشرفته سنجش آلودگی هوا با خبر است.

با این وجود این نمونه‌های ساده هوش مصنوعی در زندگی ما حضور دارند و این حضور در چند سال آینده و با پیشرفت فناوری پررنگ‌تر و تأثیرگذارتر خواهد شد و هوش مصنوعی غیرمتمرکز هم به زندگی ما راه پیدا خواهد کرد.

امکان انقلاب ربات ها وجود دارد؟

امکان انقلاب ربات ها وجود دارد؟

هوش مصنوعی نوعی تفکر ماشینی است که می‌تواند خارج از حوزه یادگیری خود، فکر کند و یا تصمیم‌ بگیرد. ما می‌توانیم نمونه‌هایی کوچک این نوع هوش مصنوعی را در دستیار مجازی آمازون مشاهده کنیم. چندی پیش الکسا (Alexa)، یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین دستیار‌های مجازی، به یکی از کاربران پیشنهادی مبنی بر خودکشی ارائه کرده بود. اما پیشنهاد خودکشی موضوعی نبود که در برنامه‌نویسی اولیه این دستیار مجازی وجود داشته باشد. الکسا این گزینه خطرناک را با گذر زمان و بررسی حرکات و تصمیمات انسانی یاد گرفته بود.

در چند سال آینده، هوش‌های مصنوعی مختلف می‌توانند کنترل خودروها، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، هواپیماها، سیستم‌های کنترل برق، اینترنت و دیگر جنبه‌های زندگی ما را به عهده گیرند. به همین دلیل دولت‌های بزرگ تصمیم گرفتند قوانینی وضع کنند تا توان مقابله با خطرات احتمالی انقلاب ربات‌ها و دشمنی هوش مصنوعی را داشته باشند.

سه نظر مختلف درباره هوش مصنوعی

افرادی که از اطلاعات کمتری درباره توانایی‌های سیستم‌های هوشمند کامپیوتری برخوردارند، باور دارند که هوش مصنوعی هرگز با هوش انسان برابری نخواهد کرد و در نتیجه خطری ما را تهدید نمی‌کند. باور گروه دوم که به قدرت هوش مصنوعی ایمان دارند، این است که سیستم‌ها و ربات‌های هوشمند نمی‌توانند برای انسان خطری بزرگ محسوب شوند. اما گروه سوم که مشهورترین دانشمندان جهان را شامل می‌شود بر این باورند که هوش مصنوعی می‌تواند برای بشریت خطری بزرگ باشد.

تعدادی از این دانشمندان پا را فراتر گذاشته و بر این باورند که هوش مصنوعی روزی نسل بشر را نابود خواهد کرد.

مقابله با خطرات هوش مصنوعی و استراتژی‌های آن

خطرات هوش مصنوعی موضوعی جدی است که در آینده نه‌ چندان دور اتفاق خواهد افتاد. اگر موضوع خطر اشتباهات انسان در استفاده از فناوری یا انقلاب رباتیک باشد، باید استراتژی‌هایی برای مقابله با این خطرات در نظر گرفته شود.

با این وجود راهکار خاصی برای برای مقابله با فناوری و مشکلات آن وجود ندارد. در سال‌های اخیر به ما اثبات شده که در جنگ مقابل فناوری، فناوری برنده خواهد شد. این واقعیت وجود دارد که سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های کوچک نتوانسته‌اند با امثال آمازون، ای‌بی یا حتی دیجی‌کالا مقابله کنند. تاکسی‌های سنتی نیز نتوانسته‌اند سر لیفت، اوبر، اسنپ و تپسی را زیر آب کنند. پس پیشرفت فناوری توقف‌ناپذیر است. حتی دولت‌ها و سیاست‌مداران نیز فناوری را با اهداف خاص خود دنبال کرده و خیلی دور نیست زمانی که شاهد جنگ ربات‌ها با سربازان باشیم.

ترس ایلان ماسک از ربات ها

ایلان ماسک یکی از مشهورترین دانشمندان جهان و البته خالق SpaceX و مدیر تسلا، در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به خطر انقلاب رباتیک در دهه‌های آینده، امکان به وجود آمدن دیکتاتور‌هایی رباتیک را غیر ممکن نمی‌داند.

از نظر او دیکتاتور‌های مصنوعی خطرناک‌تر از دیکتاتور‌های انسانی هستند، زیرا آنها هیچوقت جان خود را از دست نمی‌دهند.

اعتقاد استیون هاوکینگ مبنی بر پایان انسان

استیون هاوکینگ نیز در مورد پیشرفت هوش مصنوعی باور داشت که موفقیت در دستیابی کامل به هوش مصنوعی می‌تواند در دو مسیر حرکت کند. مسیر اول دنیایی بدون فقر، جنگ و مشکلات انسانی و مسیر دوم نابودی همیشگی انسان.

از نظر هاوکینگ، کامپیوتر‌ها در بلندمدت از انسان باهوش‌تر شده پس بخش عظیم‌تری از زندگی انسان را در دست خواهند گرفت. این تغییر ممکن است به بهبود زندگی انسان یا به پایان آن بینجامد.

هاوکینگ در نظریه‌ای دیگر بر این باور بود که سرعت رشد هوش مصنوعی و ربات‌ها موضوعی است که به ضرر انسان خواهد بود. انسان‌ها برای باروری، محدود به زمان و موقعیت‌های بیولوژیکی هستند، اما یک ربات یا هوش مصنوعی در کمتر از چند لحظه می‌تواند خود را تکثیر کند. در تاریخ همیشه تعداد سربازان ارتباطی مستقیم با پیروزی در جنگ داشته است.

امکان انقلاب ربات ها وجود دارد؟

تعجب بیل گیتس از دانشمندان

بیل گیتس به جای یک جنگ هوشمند، از خونسردی و آرامش دانشمندان هوش مصنوعی و البته رهبران جهان متعجب است. او بر این باور است که سیستم‌های هوشمند در چند دهه آینده، زندگی انسان را ساده‌تر و جذاب‌تر می‌کنند.

اما این پیشرفت به حدی خواهد رسید که ذهن انسان توانایی مقابله با هوش مصنوعی را ندارد. با مطالعه تاریخ و زندگی فعلی انسان متوجه می‌شویم که همیشه موجود باهوش‌تر، موجود ضعیف‌تر را به بندگی و بردگی خواهد گرفت.

پیروزی انسان‌ها یا ربات‌ها

آینده نگری درباره سرانجام تکنولوژی سخت و غیرممکن است. قدرت ذهنی و فیزیکی ربات‌ها بر روی کاغذ، از انسان پیشروتر و سریع‌تر هستند.

با نگاه به ‌سرعت پردازش اطلاعات در کامپیوتر‌های کوانتومی متوجه خواهید شد که محاسبه‌ای  که ممکن است ماه‌ها وقت انسان را بگیرید، با استفاده رایانه‌ها تنها در چند دقیقه امکان پذیر است.

حال رباتی را که به این کامپیوتر‌ها متصل است تصور کنید. این ربات برای انتقال اطلاعات نیازی به حرف زدن ندارد و از نظر فیزیکی قوی‌تر از انسان است. رباتی که می‌تواند هواپیماها، خودروها، سیستم پزشکی، چراغ راهنمایی، ترافیک و هزار و یک بخش کوچک و بزرگ دیگر از زندگی ما را کنترل کند، چقدر زمان لازم دارد تا در جنگ مستقیم با انسان پیروز شود و نسل انسان را منقرض کند؟


منبع:

To top