تکنولوژی

فیبر نوری و اینترنت

فیبر نوری و اینترنت

یکی از بهترین سرویس های اینترنتی شناخته شده، اینترنت فیبر نوری است که به کمک آن انتقال اطلاعات با سرعت بالایی انجام می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مفهوم و مزایای اینترنت فیبرنوری آشنا کرده و تفاوت‌های آن را با اینترنت ADSL بیان کنیم.

در عصر جدید، اکثر کشورها برای ارائه بهتر خدمات اینترنتی با سرعت بسیار بالا از اینترنت فیبر نوری استفاده کرده‌اند که باعث انتقال اطلاعات مجازی بین مراکز داده و کاربر با سرعت زیادی می‌شود.

میزان انتقال اطلاعات با این فناوری به ترابایت نیز می‌رسد و به همین دلیل استفاده از اینترنت فیبر نوری نسبت به اینترنت‌های کابلی ( (ADSLو دایل آپ سریع‌تر انجام خواهد شد.

سرویس‌های ارائه شده قبل از فیبر نوری

  • اینترنت کابلی

ارائه اینترنت توسط برخی از اپراتورها با استفاده از کابل‌های کواکسیال مسی (Coaxial Cable) (چند رشته‌ای) است که برای کاربران خود، اینترنتی با سرعت دانلود ۲۰ تا ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه فراهم ساخته و با نام اینترنت کابلی شناخته می‌شود.

برخی از شرکت‌های مخابراتی با استفاده از چنین اینترنتی، به همراه آن خدمات شبکه‌های تلویزیونی را نیز ارائه می‌دهند.

  • اینترنت اشتراک دیجیتال (DSL)

در ایران اکثر اینترنت های خانگی با استفاده از کابل‌های سیمی می‌باشد که توسط خطوط تلفن به اپراتورهای اینترنتی متصل می‌شوند. این گونه اینتذنت‌ها را خط اشتراک دیجیتال (DSL) می‌نامندکه در دنیای امروزی تا حدود زیادی حذف شده‌اند؛ زیرا این سرویس‌ها با محدودیت‌هایی مانند محدودیت مکانی برای ارائه خدمات و محدودیت سرعت همراه هستند و مهمتر آنکه میانگین سرعت دانلود آن به ۲ مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

اینترنت فیبر نوری چیست؟

اینترنت فیبر نوری چیست؟

برای آشنایی با اینترنت فیبر نوری باید بدانید که این اینترنت با کابل‌های فیبر نوری ارائه می‌شود که برای انتقال داده‌ها بر روی پالس‌های نوری با مواد شیشه‌ای کوچک ساخته شده‌اند.

سرعت اینترنت فیبر نوری به همان سرعتی که الکتریسیته از این کابل‌ها عبور می‌کند، می‌باشد. البته با این ویژگی که سیگنال‌های متعددی در هر ثانیه از آن عبور می‌کند. به دلیل کوچکیِ کابل‌های فیبر نوری، می‌توان تعداد زیادی از آن‌ها را در قالب یک دسته در کنار هم قرار داده که مجموع این دسته‌ها را تنه‌های کابل نوری می‌نامند. این نوع اینترنت، قالبا با نام اینترنت گیگابایتی نیز شناخته می‌شود که به کمک آن، اطلاعات با سرعتی در حدود ۱ گیگابایت بر ثانیه منتقل می‌شود.

اینترنت مدرن جهان به کمک اینترنت فیبرنوری طراحی شده و شما بدون استفاده از این اینترنت نیز از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد. چرا که وقتی شما از سرویس‌های بین‌المللی استفاده می‌کنید، نقاط تبادل اینترنت ( (IXPبه کمک فیبر نوری سیستم شما را به سرویس‌های جهانی متصل می‌کنند.

البته این نکته وجود خواهد داشت که در فواصل کوتاه (حدود ۱ کیلومتر)، اتصال شما به وسیله کابل‌های اینترنتی نسل قدیمی انجام شده و به دلیل محدودیت‌های آن، سرعت انتقال داده شما نیز کاهش می‌یابد؛ اما هنگامی که شما از فیبر نوری استفاده کنید، اتصال توسط کابل‌های نوری انجام شده و از سرعت بسیار بالایی بهره‌مند خواهید شد.

محدودیت‌های اینترنت فیبر نوری

  • هزینه‌های بالا و عدم تقاضا

این نوع اینترنت، هنوز فراگیر نشده است و دلیل آن هزینه‌ی بسیار بالای راه‌اندازی و ارائه آن، در مقایسه با سایر اینترنت‌ها می‌باشد. البته دلیل دیگر آن، این است که بسیاری از کاربران از سرعت اینترنت و سرعت دانلود ۲۰ تا ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه راضی بوده و به خرید اینترنتی با سرعت‌ بیشتر تمایلی ندارند.

  • محدودیت سرعت

بدون شک سرعت دانلود اینترنت فیبرنوری، بسیار بالاست اما سرعت فیبر نوری، به سرورهای سایت‌هایی که فایل‌های دانلودی را ارائه می‌کنند بستگی داشته و هرچه لینک دانلود بی‌کیفیت‌تر باشد، سرعت دانلود نیز کاهش می‌یابد.

البته اگر شما جزو کاربرانی هستید که از کامپیوتر و سرورهای قدرتمند استفاده می‌کنید، بهترین پیشنهاد برای شما استفاده از اینترنت فیبرنوری است.

To top