سبک زندگی

آشنایی با مشاغل پردرآمد

آشنایی با مشاغل پردرآمد

پیشرفت تکنولوژی باعث به وجود آمدن تخصص‌های جدیدی شده که درآمدهای بهتری با خود به همراه دارد. اما اینگونه مشاغل، تخصص محور بوده و فقط با داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با آن نمی‌توان در آن مشغول به کار شد.

برای مثال برای کار در یک شرکت تولید نرم‌افزار، ارائه مدرک تحصیلی اهمیت چندانی ندارد. تخصص محور بودن این مشاغل، نکات مثبت و منفی به همراه دارد که پیش از شروع کار، باید بررسی شوند.

در این مقاله تعدادی از این مشاغل را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. کارشناسان سایبر سکیوریتی

خلاف‌کاران مدرن با دانش بسیار بالای خود در حوزه فناوری، از راه غیرقانونی برای خود کسب درآمد می‌کنند. کارشناسان سایبر سکیوریتی در حوزه فناوری دانشی برابر با همان خلافکاران دارند که با تمام موضوعات مهم از جمله مفاهیم ابری، برنامه نویسی، نفوذ و سکیوریتی آشنا هستند. متاسفانه بر خلاف افرادی که در این زمینه سوء استفاده می‌کنند، تعداد این کارشناسان در کشور ما از انگشتان دست کمتر است. پس با این اوصاف، این دانش، یک فرصت شغلی بی‌نظیر برای علاقمندان می‌باشد.

کارشناسان سایبر سکیوریتی

  1. کارشناسان هوش مصنوعی

آینده دنیای فناوری، هوش مصنوعی است که همه اجزای زندگی ما را در بر گرفته و با گذشت زمان، جایگاهی پررنگ‌تر پیدا خواهد کرد. کارشناس هوش مصنوعی یک دانشمند حوزه علم و فناوری است که به تحقیقات در این زمینه می‌پردازد. داشتن مدرک دکترا در رشته‌های فیزیک، ریاضیات و رایانه از مدارکی هستند که برای تبدیل‌شدن به یک کارشناس هوش مصنوعی الزامی است.

  1. کارشناس بلاک‌چین

به عقیده متخصصان، به زودی بلاک‌چین به مرکز دنیای فناوری تبدیل خواهد شد. شرکت‌های بزرگ مانند گوگل، فیس‌بوک، آمازون و حتی تلگرام، با استخدام نیروهای متخصص، به تحقیق در این رشته پرداخته‌اند. کارشناس بلاک‌چین، باید مسلط به انواع زبان‌های برنامه‌نویسی و همچنین مفاهیم ابری باشد. چنین افرادی در کشورهای پیشرفته به راحتی می‌توانند کسب و کاری مناسب پیدا و یا راه اندازی کنند و به دلیل تعداد کم آنها، درآمد متوسط آنها از یک برنامه نویس معمولی بیشتر است.

  1. مدیریت فناوری

رشته‌های مدیریتی نیز با پیشرفت تکنولوژی، پیشرفت کرده و گسترش پیدا کرده‌اند. با توجه به این پیشرفت، درآمد افرادی که در این رشته مشغول به کار می‌باشند نیز قابل توجه است. برای مثال یک مدیر تیم فناوری در آمریکا ساعتی ۷۰ دلار درامد دارد. در ایران نیز شرکت‌های بزرگ و خصوصی اهمیت آن را دریافته و از متخصصان استقبال می‌کنند.

  1. کارشناس دواپس

دواپس (DevOps) از دو عبارت توسعه نرم‌افزار و عملیات فناوری اطلاعات تشکیل شده و کارشناس این رشته توسط ابزار‌ها و فرایند‌های ویژه، ارتباط تیم‌های توسعه نرم‌افزار و عملیاتی را بهبود می‌بخشد. همچنین کارشناس دواپس علاوه برنامه‌نویسی و نرم‌افزاری، بر فناوری اطلاعات نیز مسلط بوده و فعالیت دو تیم مختلف را همزمان انجام می‌دهد. به طور معمول یک کارشناس دواپس در آمریکا ساعتی ۵۷ دلار درآمد دارد و برخی از کشور‌ها نظیر کانادا کارشناس دواپس را در لیست نیازمندی‌های اقامتی خود قرار داده‌اند.

کارشناس دواپس

  1. کارشناس رایانش ابری

رایانش ابری الگویی تازه از به‌کارگیری شبکه در وب‌سایت‌ها و برنامه‌های مختلف می‌باشد که به داشتن علم در زمینه سرور و برنامه‌نویسی نیازمند است. کارشناسان این رشته می‌بایست با بستر رایانش، زیرساخت و سرور آشنایی داشته تا بتوانند به ‌راحتی شغلی مناسب و پردرآمد پیدا کنند. این رشته برای کسانی که علاقه‌مند به پیدا کردن شغلی ثابت در خارج از کشور هستند، پیشنهاد مناسبی است.

کارشناس رایانش ابری

  1. برنامه‌نویس پایتون، جاوا اسکریپت و PHP

برای افرادی که هیچگونه آشنایی با برنامه نویسی ندارند، پایتون مناسب‌ترین گزینه برای اولین زبان برنامه‌نویسی آموزشی می‌باشد. پایتون شباهت بسیار زیادی به زبان انگلیسی داشته و در حال حاضر محبوب‌ترین زبان گوگل می‌باشد. بسیاری از کد‌های گوگل، یوتیوب، کروم او اس و یا سیستم‌های مخابراتی موبایل، به زبان پایتون نوشته شده‌اند. به طور متوسط درآمد یک برنامه‌نویس پایتون از درآمد اغلب زبان‌های دیگر بالاتر است. یادگیری پایتون ساده، اما درک صحیح از کاربرد این زبان، به سال‌ها تمرین و تفکر نیازمند دارد.

با توجه به اینکه قبلا جاوا اسکریپت تنها یک زبان ساده برای زیبا کردن دنیای وب بود، اما در حال حاضر در همه‌چیز استفاده می‌شود. علی‌رغم آنکه یادگیری جاوا اسکریپت از دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی، ساده‌تر است اما این زبان ساده، علاوه بر طراحی وب، در طراحی اپلیکیشن، محاسبات و سرور نیز کاربرد دارد.

زبان برنامه‌نویسی PHP نیز یکی دیگر از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیای وب می‌باشد. یک برنامه‌نویس حرفه‌ای PHP، به‌راحتی می‌تواند یک شغل مناسب برای خود بیابد. اما باید این نکته را در نظر داشت که یادگیری PHP کار ساده‌ای نیست و به درک کامل از مفاهیم وب و برنامه‌نویسی نیازمند می‌باشد.

برنامه‌نویس پایتون، جاوا اسکریپت و PHP

  1. برنامه‌نویس موبایل

باید گفت که اگر گوگل از جاوا در سیستم‌عامل اندروید استفاده نمی‌کرد، این زبان برنامه‌نویسی خیلی زود فراموش میشد، اما در حال حاضر، جاوا یکی از پرکاربردترین زبان‌ها در تولید برنامه‌های اندرویدی است. از طرفی، سوئیف، زبان برنامه‌نویسی شرکت اپل می‌باشد و تسلط یک برنامه نویس موبایل به هر دو زبان، بسیار کارآمد می‌باشد.

  1. تصویرگر دیجیتال

تصویرساز یا تصویرگر به فردی گفته می‌شود که با توانایی در نقاشی می‌تواند با استفاده از برنامه‌هایی خاص، کاراکتر، فضا و دنیای جدیدی از طرح‌ها و رنگ‌ها را ایجاد کند. این رشته که یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیای فناوری است، در برنامه‌نویسی وب و موبایل، بازی‌های کامپیوتری، انیمیشن، فیلم‌ها و تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. ویرایشگر ویدیو

به ویرایشگر ویدیو در تمام زمینه‌ها از جمله تبلیغات ویدیویی، کلیپ و حتی انواع فیلم‌های سینمایی، نیاز است. افرادی که دانش لازم در برنامه‌های ویرایشگر داشته باشند به راحتی می‌توانند در شرکت‌های زیادی استخدام شونداین رشته آموزش دانشگاهی خاصی ندارد، اما افراد متخصص در زمینه‌های گرافیک و کامپیوتر نرم‌افزار، راهی ساده‌تر را برای یادگیری به شما ارائه می‌دهند.

  1. کارشناس سئو

مسلما کسی که بتواند رده یک سایت یا اپلیکیشن را در گوگل بالا برده و بهبود ببخشد، برای پیدا کردن شغلی مناسب به دردسر نخواهد افتاد. کارشناس سئو فردی است که با مبانی و الگوریتم‌های گوگل، بینگ، پلی استور آشنا بوده و کوتاهترین راه برای رسیدن به رتبه‌ی مناسب در گوگل را در نظر دارد. برای کار در این رشته مدرک تحصیلی ملاک نبوده و فرد تنها باید با زبان انگلیسی و طراحی وب آشنا باشد.

  1. کارشناس تعمیرات سخت‌افزاری

حال که قیمت ارز در ایران افزایش پیدا کرده اکثر شرکت‌ها و یا افراد به جای جایگزین کردن وسایل نو، به تعمیر دستگاه‌های معیوب رو آورده‌اند. افرادی که تخصص لازم در زمینه الکترونیک را دارند می‌توانند در مشاغل شخصی و شرکتی، درآمدی مناسب را به‌دست آورند. یکی از راه‌های ورود به این رشته، مدرک دانشگاهی سخت‌افزار کامپیوتر یا الکترونیک است.

کارشناس تعمیرات سخت‌افزاری

  1. عکاس

در حوزه فناوری، عکاسی نیز یک شغل پر درآمد محسوب می‌شود. افراد می‌توانند با استفاده از هنر عکاسی و البته پیگیری خبرنگاری، درآمدی خوبی را کسب کنند. فروش عکس در سرویس‌های آنلاین یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد از عکاسی می‌باشد. البته نکته مهم آن است که یادگیری عکاسی، پیدا کردن سوژه مناسب، فروش عکس و یا استخدام در شرکت‌های مختلف کار چندان ساده‌ای نیست و بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی با این موارد، در مشاغل دیگر مشغول به کارند.

عکاس

  1. تولیدکننده محتوا

تولیدکننده محتوا که یکی از مشاغل روز به‌حساب می‌آید، با شغل مترجمی تفاوت داشته و به دانشی در زمینه‌های وب‌سایت، اپلیکیشن و شبکه اجتماعی نیازمند است. تولیدکننده محتوا باید مسلط به زبان فارسی و انگلیسی، اصول بازاریابی، مسائل مرتبط با سئو و برنامه‌های ویرایشگر عکس باشد. خلاقیت مهمترین اصلی است که یک تولید کننده محتوا را از یک مترجم جدا می‌کند. همانند برخی دیگر از رشته‌ها، مدرک تحصیلی خاصی برای این رشته نیز وجود ندارد. البته افرادی با دانش مترجمی، ادبیات فارسی و روزنامه‌نگاری شانس بیشتری در این زمینه دارند.

  1. مترجم

آشنایی با زبان‌های خارجی در حال حاضر، یک نکته مثبت به‌حساب می‌آید. حالا اگر علاوه بر توانایی در یک زبان خارجی خاص، آشنایی لازم با زبان فارسی را نیز داشته باشید، می‌توانید به‌عنوان مترجم در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها مشغول به‌کار شوید. شغل مترجی می‌تواند حتی به عنوان یک شغل دوم نیز در نظر گرفته شود. البته پیشنهاد می‌شود که برای شروع، ابتدا زبان انگلیسی را فرا بگیرید. البته زبان‌هایی مانند فرانسوی، اسپانیایی و عربی نیز در بازار ترجمه درآمدی مناسب را برای شما کسب خواهند کرد.

مترجم

To top