سبک زندگی

کتاب جای خالی سلوچ اثر محمود دولت آبادی

کتاب جای خالی سلوچ

کتاب جای خالی سلوچ رمانی است رئالیستی از محمود دولت آبادی، نویسنده‌ی پرآوازه کشورمان. وی که داستان آن را در دوره‌ی سه ساله‌ی حبس در زندان ساواک در ذهن خودش پرورانده بود، بلافاصله بعد از آزادی از زندان (در سال ۱۳۵۷) در طی ۷۰ روز نوشت. این رمان به زبان‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، انگلیسی، کردی و هلندی ترجمه شده است.

خلاصه کتاب جای خالی سلوچ

رمان جای خالی سلوچ، درباره‌ی زندگی دردمندانه‌ی زنی روستایی به نام «مِرگان» است که در یکی از نقاط دورافتاده‌ی ایران (روستای زمینج) زندگی می‌کند. همسر وی به نام «سلوچ» است که کار درست و حسابی ندارد. روزی سلوچ، بی خبر، خانواده خود را رها کرده و به شهر می‌رود. رفتن او منجر به فقر بیشتر و مشکلات بزرگتر برای خانواده‌اش می‌شود.

مِرگان، پس از ناپدید شدن ناگهانی شوهرش، سعی می‌کند همچنان کانون خانواده‌اش را حفظ نماید. وی دو پسر به نام‌های «عباس» و « اَبراو (Abraw) و دختری به نام «هاجر» دارد.

این کتاب، به طور زیبایی احساسات و مشکلات زندگی مِرگان و فرزندانش را به تصویر می‌کشد. در واقع، سلوچ، حضور مستقیمی در این داستان ندارد؛ اما به حوادثی اشاره می‌کند که پس از رفتن وی به وقوع می‌پیوندد.

این کتاب در حقیقت، زندگیِ زنانی چون مرگان را نشان می‌دهد که در بسیاری از نقاط ایران حضور دارند. آن‌ها پابه‌پای مردان، کارهای سخت و دشوار انجام داده و چیزی از مردان کم ندارند. با وجود همه‌ی سختی‌ها و ناراحتی‌ها، خم به ابرو نیاورده و با تلاش و کوشش، مسائل و مشکلات زندگی را پشت سر می‌گذارند.

مشخصات کتاب

  • عنوان: جای خالی سلوچ
  • نویسنده: محمود دولت آبادی
  • انتشارات: چشمه
  • تعداد صفحات: ۴۰۵

نظر شما در مورد این کتاب چیست؟ خوشحال می‌شویم با خواندن این کتاب، برداشت‌ها و نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.


منبع:

وب سایت ویکی پدیا

To top