سبک زندگی

درمان خانگی سرفه

درمان خانگی سرفه

سرفه در واقع نوعی واکنش طبیعی بدن است که باعث می‌شود مسیر تنفس تخلیه شود. بهتر است قبل از شروع درمان خانگی سرفه ، ابتدا علت آن را تشخیص داد. سرفه می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  1. در اثر دود سیگار، گرد و غبار، آلودگی هوا و مواردی مانند آن
  2. ترشحات اضافی بدن به‌خصوص هنگام بیماری و یا عفونت سینوسی
  3. التهاب مجاری در اثر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  4. آلرژی و حساسیت‌های فصلی

در گیتی + به تعدادی از روش‌های درمان خانگی سرفه اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

روش‌های درمان خانگی سرفه

درمان خانگی سرفه

عسل

عسل خواص درمانی فراوانی دارد که یکی از آن‌ها رفع گلودرد می‌باشد. علاوه بر آن باعث تقویت ایمنی بدن نیز می‌شود. کافی است یک قاشق مربا خوری عسل را با یک لیوان چای و یا آب جوش مخلوط کرده و کمی آب لیمو نیز به آن اضافه نمایید. این نوشیدنی باعث تسکین گلوی تحریک شده می‌شود و آن را مرطوب نگه می‌دارد.

  • غرغره آب نمکدرمان خانگی سرفه

نمک از زمان قدیم تا به امروز به عنوان ضد عفونی‌کننده و یک عامل ضد التهاب شناخته می‌شود. حل کردن نصف قاشق چای خوری نمک در یک استکان آب جوش و غرغره کردن آن می‌تواند سرفه و گلودرد را تسکین دهد.

درمان خانگی سرفه

  • زنجبیل تازه

زنجبیل گیاهی است خلط آور که خارش انتهای گلو را نیز تسکین می‌دهد.

روش‌های استفاده از زنجبیل برای درمان خانگی سرفه:

  1. چای و زنجبیل: چند تکه زنجبیل تازه را به مدت ۲ یا ۳ دقیقه در چای جوشانده و میل نمایید. می‌توانید آن را در یخچال نگه دارید و در زمان نیاز گرم کرده و بنوشید.
  2. زنجبیل و نعناع: ۳ قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده و ۱ قاشق غذاخوری نعناع را در ۴ لیوان آب جوشانده و پس از کمی خنک شدن، ۳ تا ۴ قاشق عسل به آن اضافه کنید. سپس آن را خوب هم بزنید تا عسل کاملا در آن حل شود. این شربت را می‌توان تا ۳ هفته در یخچال نگه داشت و هر چند ساعت یک بار مقداری از آن را نوشید.
  3. زنجبیل و ریحان: ۲ قاشق چایخوری زنجبیل خرد شده و ۴ برگ تازه‌ی ریحان را در یک فنجان آب جوش ریخته و ده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. ریحان یک مسکن طبیعی برای درد می‌باشد.
  4. زنجبیل و دارچین: مقداری زنجبیل خرد شده و کمی پودر دارچین را در یک فنجان آب داغ ریخته و در طول شبانه روز آن را میل نمایید. دارچین مانند یک ضد میکروب و آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند.
  5. زنجبیل، عسل و لیمو: تکه‌ای زنجبیل را در آب جوشانده تا عصاره آن خارج شود. سپس مقداری آب لیموی تازه و عسل را به آن اضافه کرده و میل نمایید. این ترکیب علاوه بر تسکین سرفه و گلودرد، انرژی بخش نیز می‌باشد.
  6. زنجبیل و فلفل خشک: فلفل سیاه درمانی عالی برای سرفه های همراه با خلط زیاد و گرفتگی سینه می‌باشد. کافیست مقدار کمی از مخلوط زنجبیل خشک و پودر فلفل سیاه را روی زبان بریزید، اما بسیار تند و زننده می‌باشد. برای بهتر شدن مزه‌ی آن می‌توان شکر همراه با ادویه به این پودر اضافه کرد؛ و یا مقداری از آن را با نصف قاشق چای خوری عسل خالص مخلوط نمایید.

نکته: بهتر است برای از بین نرفتن خواص فلفل سیاه، آن را هنگام مصرف آسیاب کنید.

درمان خانگی سرفه

  • بخور آب گرم و یا حمام بخار

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی سرفه خشک، بخور آب گرم می‌باشد. هوای گرم مجاری تنفسی را مرطوب کرده و التهاب آن را تسکین می‌دهد. برای این کار مقدار کافی آب را جوشانده و در ظرف عایق حرارت بریزید. ۳۰ تا ۶۰ ثانیه صبر کنید تا کمی خنک شود. بهتر است برای افزایش تاثیر بخار آب، چند قطره اسانس و یا روغن‌های تسکین دهنده مانند روغن نعناع نیز به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید دو قطره روغن درخت چای و یک تا دو قطره روغن اکالیپتوس با آن ترکیب کنید. سپس حوله‌ای روی سرتان انداخته و روی ظرف خم شوید و چند دقیقه در آن حالت، نفس عمیق بکشید.

توجه: صورتتان را به اندازه‌ای به ظرف نزدیک کنید که بخار شما را نسوزاند. همچنین اگر از دستگاه بخور استفاده می‌کنید، حتما دقت نمایید که دستگاه آلوده نباشد. زیرا در آن صورت، خود منبعی برای تولید انواع قارچ و باکتری می‌باشد.

  • درمان خانگی سرفهآویشن

یکی از موثرترین گیاهان در درمان بیماری‌های تنفسی و عفونی و کاهش التهاب ناشی از سرفه، آویشن می‌باشد. به این منظور، دو قاشق برگ آویشن تازه یا خشک را در یک لیوان آب جوش دم کرده و پس از ده دقیقه آن را میل نمایید. با سلیقه‌ی خود می‌توانید مقداری عسل یا لیمو نیز به آن اضافه نمایید. مصرف این دمنوش قبل از خواب کمک می‌کند که راحت تر بخوابید.

  • درمان خانگی سرفهسوپ داغ

سوپ مرغ، گوشت و مغز قلم، یکی از بهترین درمان خانگی سرفه به حساب می‌آیند. علاوه بر بخار آب گرم، وجود سبزیجات و ریشه‌ها و همچنین استفاده از ادویه‌هایی نظیر پیاز، سیر، زنجبیل و فلفل سیاه در آن، برای درمان سرما خوردگی و سرفه بسیار مفید می‌باشد.

  • سیر

سیر دارای خواص ضد میکروبی بسیار بوده و به عنوان تقویت کننده کلی سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شود. شما می‌توانید ۲ تا ۳ حبه سیر را در آب جوشانده و مقداری عسل برای طعم دادن به آن اضافه کنید.

همچنین می‌توان حبه‌های سیر را در یک شیشه عسل انداخته و یک روز زیر نور آفتاب قرار داد. به این ترتیب عسل، طعم سیر گرفته و مصرف هر چند ساعت یک قاشق چای خوری از آن، سبب تسکین درد و جلوگیری از سرفه می‌شود.

می‌توانید سیر را به غذاهایی مانند سوپ نیز اضافه نمایید.

  • نوشیدن آب و مایعات

نوشیدن آب و مایعات فراوان، به خصوص آب میوه‌های تازه و سبزیجات و دمنوش‌های گیاهی به تسکین سرفه کمک می‌کنند.

  • زردچوبه

زردچوبه ضد عفونی کننده‌ای طبیعی و دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی است. به روش‌های زیر می‌توان از زردچوبه برای درمان استفاده نمود:

  1. شیر و زردچوبه: دو قاشق چایخوری زردچوبه را با یک لیوان شیر گرم مخلوط نموده و دو بار در روز بنوشید.
  2. چای زردچوبه: یک قاشق غذاخوری زردچوبه را در ۴ لیوان آب جوشانده و خوب هم بزنید. چند دقیقه صبر کنید تا دم کشیده و سپس مقداری آب لیمو و عسل به آن اضافه کنید. این چای را به طور منظم و تا درمان شدن سرفه مصرف نمایید.

درمان خانگی سرفه

  • شلغم و عسل

از دیگر روش‌های درمان خانگی سرفه ، شلغم است که از قدیم به عنوان آنتی بیوتیکی طبیعی می‌شناختند. استفاده از شلغم به روش‌های زیر است:

  1. سر شلغم را پس از شستن جدا کرده و داخل آن را با قاشق خالی کنید. مراقب باشید بدنه آن آسیب نبیند. داخل شلغم یک قاشق مرباخوری عسل ریخته و آن را خوب به دیواره‌ها بمالید. سپس شلغم را به مدت یک شبانه روز، در ظرفی به صورت ایستاده داخل یخچال قرار دهید. مایع جمع شده داخل شلغم مانند دارو عمل می‌کند که باید ۳ وعده در روز میل نمایید.
  2. می‌توان پس از پر کردن شلغم با عسل، آن را در قابلمه‌ای با دیواره بلند قرار داده و درب آن را محکم ببندید. سپس قابلمه دیگری را تا نصفه آب کنید و ظرف حاوی شلغم را در آن قرار دهید. (شلغم‌ها را به طور مستقیم نیز می‌توان در آب قرار داد.) قابلمه‌ی آب را روی شعله‌ی خیلی کم گذاشته و ۲ ساعتی بعد آن را بردارید. پس از خنک شدن، مایع درون آن را در لیوان ریخته و ۳ وعده در روز بنوشید.
  3. غرغره آب شلغم نیز برای تسکین گلودرد موثر می‌باشد.
  4. بخور شلغم آب پز نیز سردردهای ناشی از سرماخوردگی را تسکین داده، ریه‌ها و مجاری تنفسی را پاکسازی کرده، سینوس‌ها را باز و گرفتگی بینی را رفع می‌کند.
سخن آخر: اگر تعداد دفعات سرفه زیاد باشد باید حتما آن را جدی گرفته و به پزشک مراجعه نمود.

درمان سرفه با شکرداغ نیز یکی از روش‌های معجزه آسا است که می توانید در اینجا مطالعه نمایید.

امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز در این زمینه اطلاعاتی دارید می‌توانید آن را با ما در میان گذارید. منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما هستیم.

To top