سبک زندگی

افزایش انگیزه

افزایش انگیزه

مطمئنا برای همه ما پیش آمده که قصد انجام کاری را داشته‌ایم اما سرانجام دست از انجام آن برداشته و هرگز به دنبال آن نرفته‌ایم؛ زیرا انگیزه نداشتیم! فرقی نمی‌کندچه کاری باشد؛ ورزش‌کردن، قرار با دوستان، گردش یا سفر آخر هفته و… کارهای زیادی هستند که به انجام دادنشان فکر می‌کنیم اما بدون اینکه به انجام برسند، کنار گذاشته می‌شوند.

در این مقاله سعی داریم تا راهکارهای مقابله با بی انگیزه بودن را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

دلایل کاهش انگیزه در افراد

فرد بی‌ انگیزه معمولا به‌شدت منفی‌باف است و همیشه احتمال کمی برای موفقیت در نظر می‌گیرد. روانپزشکان معتقدند که این افراد نمی‌توانند بر روی نتیجه کارها یا خروجی پروژه‌ها، اثر چندانی به ‌جا بگذارند. برای رفع این مشکل افکار عامیانه زیادی مانند نوشتن اهداف و تصورکردن موفقیت وجود دارد اما اثر گذار نیست چرا که نتیجه‌ای بیشتر از لذت رویابافی به همراه ندارد.

برای کسب و حفظ انگیزه باید چالش‌های پیش ‌رویتان را شناسایی کنید. ممکن است اهداف دشوار عامل تحریک برای تلاش دوچندان باشد؛ چرا که پس از تلاش و رسیدن به نتیجه مطلوب، فرد احساس بهتری داشته و نتیجه را پاداشی برای تلاش‌های خود میبیند.

چالش‌ها و موقعیت‌های سخت معمولا افراد بی انگیزه را دچار ترس می‌کند زیرا آن‌ها مدام به دشواری‌های مسیر فکر می‌کنند. افراد بی انگیزه در این زمینه مزیت‌ها و پاداش‌ را که پایه‌ی کسب انگیزه است، فراموش می‌کنند.

دلایل کاهش انگیزه در افراد

در این مواقع کافی است به پایان و نتیجه کار فکر کنید و به خودتان گوشزد کنید که موفقیت چندان دور از دسترس نیست.

یکی دیگر از دلایل بی انگیزه بودن، تعیین اهداف غیرمنطقی و خیالی است.

گاهی افراد به خصوص در دنیای کسب و کار بر این باورند که با تعیین اهداف بزرگ و طولانی مدت، انگیزه و در نتیجه میزان موفقیت خود را افزایش می‌دهند.

اما روانشناسان معتقدند که این گونه افکار و باورها اشتباه است. این گونه هدف گذاری نیز باعث بی انگیزگی می‌شود چرا که سختی‌های مسیر را در نظر نگرفته و به هنگام برخورد با آن دچار تنش خواهیم شد.

بهتر است تعداد اهداف بیشتر باشد و قابل دسترس‌تر؛ زیرا دستیابی به اهداف و رسیدن به مقصد، خود یکی از عوامل ایجاد انگیزه می‌باشد. همچنین تقسیم اهداف باعث تقسیم سختی‌های آن شده و از استرس انجام آن کم می‌کند.

افراد بی انگیزه معمولا می‌خواهند کارهای بزرگ را با سرعت انجام دهند. در این شرایط آنها موفق نشده و احساس می‌کنند از عهده هیچ کاری بر نمی‌آیند. بنابراین بی انگیزه می‌شوند. این گونه افراد نمی‌دانند که عادت‌ها و کارهای روزمره کوچک، باعث رسیدن به اهداف بزرگ می‌شود.

کتاب «خرده‌عادت‌ها: عادت‌های کوچک‌تر، نتایج بزرگ‌تر» نوشته «استفن گیز» (Stephen Guise)، راهنمای خوبی برای رفع بی انگیزگی است. در این کتاب به وضوح ذکر شده که برای دستیابی به نتایج بزرگ از کارهای کوچک باید شروع کرد و بدون شک همچنین روندی در دستیابی به اهداف بی تاثیر نمی‌باشد.

افراد بی انگیزه معمولا از بد شانسی سخن می‌گویند. این افراد از فرصت‌هایی که برایشان پیش می‌آید استفاده نمی‌کنند و به افرادی که از همان فرصت‌ها استفاده کردند و به موفقیت رسیده‌اند، غبطه می‌خورند. فقط کافی است از فرصت‌ها استفاده کنید و آنها را بی ارزش به حساب نیاورید. حتی کوچکترین فرصت‌ها ممکن است به موقعیت‌های ویژه تبدیل شوند.

در نظر داشتن توانایی ها

گاهی خوب است کمی ریسک کنیم، دل را به دریا زده و از منطقه امن خود خارج شویم. فرصت‌ها پشت درهایی است که خودمان برروی خودمان بسته‌ایم.

باید با واقعیت‌ها نیز کنار آمد. مسلما هیچکس یک‌شبه به نتیجه نرسیده. افرادی که بدون هیچ گونه تلاش و زحمتی و همچنین بدون داشتن پشتکار به دنبال پاداش هستند، خیلی زود ضربه می‌خورد و این ضربه باعث افت انگیزه در آنها می‌شود.

حتی باهوش‌ترین و با استعدادترین افراد نیز بدون تلاش به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند. در واقع این سخت کوشی است که کلید رسیدن به اهداف است.

با خودتان صادق باشید. تحلیل اشتباهات خود به جای آنکه چیزی یا کسی را مقصر بدانید، باعث می‌شود تا از تکرار آن جلوگیری کنید و با انگیزه‌ بیشتری به راهتان ادامه دهید.

با قبول کردن مسوولیت هر آنچه برایتان اتفاق افتاده، به راحتی می‌توانید زندگی شخصی خود را کنترل کرده و از سردرگمی بیرون آیید. هیچ اهمیتی ندارد که چند بار شکست خورده و یا اشتباه کرده‌اید. با شناخت اعمال خود، سریعتر به نتیجه مطلوب دست پیدا می‌کنید.

 یکی دیگر از دلایل بی انگیزه بودن، مدیریت نکردن و یا مدیریت اشتباه زمان است.

معمولا افرادی که پس از مدتی انگیزه خود را از دست می‌هند، زمان زیادی را بیهوده تلف می‌کنند و کارها را به تاخیر می‌اندازند. با استفاده بهینه از زمانی که در اختیار داریم، انگیزه بیشتری به دست آورده و کارهایی که از نظر دیگران سخت و دشوار است را به راحتی انجام می‌دهید. همچنین با تشویق دیگران روبه رو می‌شوید که خود، یکی از عوامل بالا بردن انگیزه در افراد است.

برای بالا بردن میزان انگیزه‌ در خود، به جای فکر کردن به مهارت‌هایی که دیگران دارند و شما از آنها بی نصیب هستید، به مهارت‌ها و استعدادهایی که در وجودتان نهفته است بیندیشید. به یاد داشته باشید که مثبت اندیشی باعث تقویت شما و همچنین بالا بردن انگیزه می‌شود.

مثبت اندیشی

اگر اعتماد به نفس پایینی دارید، به دنبال مهارت‌هایی برای افزایش آن باشید.

متاسفانه پژوهش‌های اخیر نشان داده که استفاده بیش از حد افراد از شبکه‌های اجتماعی باعث کاهش عملکرد و خلاقیت در آنها و در نتیجه موجب بی انگیزه شدن افراد می‌گردد. البته این طبیعی است که افراد با دیدن ظاهر زندگی و داشته‌های دیگر افراد در فضای مجازی مانند اینستاگرام انگیزه خود را از دست بدهد.

بهتر است فرد بی انگیزه‌ مدتی از شبکه‌های اجتماعی دور باشد و همچنین هر فرد دیگری باید به دنبال راهی برای رهایی از وابستگی به شبکه‌های اجتماعی باشد.

برای کسب و حفظ انگیزه‌ خود، مشکلات و موانع را بررسی و آمادگی برای رویارویی با آنها را داشته باشید. چرا که زندگی و مسیر اهداف هیچکس بدون مشکل نیست. به دنبال دلایل بی انگیزه بودن خود باشید و آنها را رفع کنید و سعی کنید در راه رسیدن به اهداف خود همیشه با انگیزه باشید.

To top