سبک زندگی

آرامش یا استرس؟

آرامش یا استرس؟

استرس ، یک احساس کاملا طبیعی است، اما برای سلامتی شما مضر است. دانستن اینکه چگونه آرامش خود را حفظ کنیم، برای حفظ سلامتی و رفاه و نیز احیای شور و شادی در زندگی، حیاتی است.

پذیرش تنش روی شما تاثیر می گذارد و می تواند به افسردگی، انواع بیماری‌ها، افزایش وزن و ناراحتی منجر شود. بنابراین استرس و عوامل استرس زا را شناخته و با آرامش ذهن و بدن، با آن مقابله کنید.

این ایده که وقت خود را صرف انجام کارهایی کنید که به آن علاقه دارید نیز خود کمک بزرگی به شما می‌کند.

شناخت استرس و تغییر ذهنیت و کسب آرامش

لازم است تا شما علائم روانی استرس را تشخیص دهید. برخی استرس‌ها می‌تواند مثبت باشد و در دوزهای پایین، باعث ایجاد انگیزه و انرژی در شما شود. اما اگر سطح استرس در زندگیتان باعث شود که به طور مداوم در معرض آسیب یا ناراحتی قرار گیرید، شما در معرض ابتلا به اختلال استرس، قرار دارید.

شناخت استرس و تغییر ذهنیت و کسب آرامش

توجه داشته باشید که استرس باعث ایجاد مشکلات فیزیکی و ظاهری در شما می‌شود. این مشکلات عبارتند از سردرد، کمردرد، گردن درد، عارضه‌های قلبی، کم خوابی یا خواب بیش از حد، تغییر اشتها و …

زمانی را برای کسب آرامش در نظر بگیرید. این بسیار مهم است که در بین فشارهای منفی زندگیتان، زمانی را برای بازگرداندن آرامش به خود و به زندگیتان اختصاص دهید.

همچنین تمرین مثبت اندیشی، می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی در سلامت روان شما داشته باشد. بنابراین سعی کنید شیوه‌ی صحبت کردن با خودتان را تغییر دهید. از اینکه مدام از خود انتقاد کنید بپرهیزید و افکار منفی را به مثبت تغییر دهید.

برای تغییر دیدگاه خود در زندگی، از تاییدیه‌های دیگران استفاده کنید. تاییدیه‌ها، یک راه عالی برای توقف حرکت به سمت عواقب منفی در زندگی می‌باشند.

تاییدیه‌ها عبارات کوتاه، نافذ و قدرتمندی هستند که افکار شما را دربرگرفته، اعتماد به نفس شما را افزایش داده و به شما کمک می‌کند تا در انتظار نتایج مثبتی باشید.

اولویت بندی را یاد بگیرید. لیستی از وظایف روزانه خود ایجاد کرده و بر اساس میزان اهمیت، آن‌ها را اولویت بندی کنید. همچنین به کارهای خود توجه کنید پیش از آنکه تبدیل به مشکلی غیر قابل حل شود.

مرتب بودن کارها مانع از سردرگمی شما شده و شما بدون آنکه زمانی را صرف به یادآوری کارها کنید، می‌توانید به انجام آنها بپردازید. صرفه جویی در وقت برابر است با مدت زمان بیشتر برای استراحت.

کاهش استرس و تنش

هنگامی که در شرایط تنش زا و یا استرس زا قرار دارید، نفس عمیق بکشید. این عمل را چندین بار برای بازگرداندن آرامش و دور کردن استرس تکرار کنید. فراموش نکنید که دم از طریق بینی و بازدم از طریق دهان صورت گیرد.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید تا احساس بهتری داشته باشید. تغذیه مناسب می‌تواند بدن شما را متعادل و سالم نگه دارد. این موضوع باعث می‌شود تا شما کمتر احساس استرس و اضطراب داشته باشید و انرژی بیشتری داشته باشید.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

هر روز ورزش کنید. ورزش کردن نیز یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش استرس می‌باشد. اگر به طور مرتب ورزش کنید، متوجه خواهید شد که چقدر از میزان استرس شما کاسته می‌شود. حمام گرم یا ماساژ با روغن اسطوخدوس نیز بسیار مفید است.

خواب خوب را در اولویت خود قرار دهید. هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت خواب مفید داشته باشید. خواب خوب به شما کمک می‌کند تا احساس تازگی داشته و باعث سرحال شدن شما می‌شود و توانایی آمادگی برای یک روز را برای شما فراهم می‌کند.

یک کتاب خوب بخوانید. خواندن یک راه عالی برای فرار از واقعیت است. یک مکان آرام را انتخاب کرده و و مشغول خواندن کتاب شوید.

تمرین مدیتیشن نیز یکی دیگر از راه‌های آرامش بخش است. در تمرینات مدیتیشن با تمرکز بر روی خود، به راحتی می‌توانید احساسات و ذهنیت‌های منفی را از خود دور کنید.

به انجام فعالیت‌هایی که واقعا به آنها علاقه دارید روی آورید. فعالیت‌هایی که باعث لذت شما می‌شود، برای شما به شدت آرامش بخش خواهد بود. وقت خود را برای انجام کارهای لذت بخش نیز قرار دهید.

بخندید و لبخند بزنید. خوب است بدانید که عمل خندیدن با آزاد کردن اندروفین، باعث از بین بردن استرس‌ می‌شود.

حفظ آرامش در مجاور افراد استرس زا

حفظ آرامش در مجاور افراد استرس زا

بین خودتان و افرادی که سبب ایجاد استرس در شما می‌شوند، فضایی ایجاد کنید. چیزی شبیه به یک دیوار نامرئی. این روش باعث ایجاد این تجسم در شما می‌شود که در برابر تنش‌های افرادی که بیش از حد تحت تاثیر قرار می‌گیرند، در امانید.

افرادی که برای شما عزیز هستند، مانند اعضای خانواده، دوست صمیمی و … را در آغوش بگیرید. جالب است بدانید لمس باعث کاهش استرس و افزایش آرامش درونی می‌شود.


منبع:

To top