سبک زندگی

چگونه پرز لباس را از بین ببریم؟

پرز لباس

ممکن است بارها برای شما اتفاق افتاده باشد لباسی که دوست دارید پر از پرز شده باشد و زیبایی آن را از بین ببرد. این پرزها به مرور زمان در اثر اصطکاک به وجود می‌آیند و معمولا در لباس‌های تیره رنگ بیشتر دیده می‌شوند. در اینجا با روش‌هایی ساده به شما کمک می‌کنیم تا پرز لباس‌ها را برطرف نمایید و دوباره به زیبایی روز اولشان شوند.

روش های مختلف از بین بردن پرز لباس

پرز لباس - تیغ اصلاح

۱. استفاده از تیغ اصلاح

لباس دارای پرز را روی یک سطح صاف مانند میز اتو پهن کنید. تیغ را از بالای لباس و در خلاف جهت پرزها به آرامی روی لباس بکشید. مواظب باشید که تیغ، به لباس آسیب نرساند. پرزهای اضافی را جمع کنید. این کار را چندبار تکرار کنید تا پرزها به طور کامل برداشته شوند.

پرز لباس - نوار چسب

۲. نوار چسب

برای این کار بهتر است از نوار چسب پهن استفاده کنید تا سطح بیشتری را پوشش دهد. نوار را از پشت دور ۴ انگشت خود پیچیده و قسمت چسبنده را روی پرز لباس قرار دهید و سپس بکشید. دقت کنید که نوار چسب را در جهت بافت پارچه، از بالا به پایین بکشید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا پرزها کاملا به نوار بچسبند.

پرز لباس - غلتک

۳. غلتک

شما می‌توانید غلتک را از سوپرمارکت ها و یا فروشگاه‌های حیوانات خانگی تهیه کنید. غلتک را در جهت بالا و پایین روی لباس بچرخانید تا در اثر چسبندگی، پرزها را به خود جذب کند. چنانچه متوجه شدید غلتک کمتر پرز جمع می‌کند، ورق چسبناک آن را عوض کنید.

غلتک‌های قابل استفاده مجدد نیز وجود دارند که دارای ژل قابل شست و شو بوده و به راحتی می‌توان بعد از استفاده، آن را با آب و صابون شست.

پرز لباس - ریش تراش الکتریکی

۴. ریش تراش الکتریکی

دستگاه را روشن کرده و به آرامی روی پرزها بچرخانید. مواظب باشید که به لباس آسیبی نرسد. پس از اتمام کار، ریش تراش را باز کرده و پرزها را خارج کنید.

پرز لباس - سنگ پا

۵. سنگ پا

توجه کنید که از این سنگ برای پارچه‌های ظریف یا براق مانند ابریشم و ساتن استفاده نشود! سنگ پا را به آرامی در جهت پارچه بکشید تا پرزها برداشته شوند.

توجه: سنگ را محکم روی پارچه نکشید. در یک منطقه نیز چند بار تکرار نکنید. چون باعث پارگی لباس می‌شود.

پرز لباس - جوراب نایلونی

۶. دستکش لاستیکی یا جوراب نایلونی

دستتان را با استفاده از دستکش ظرفشویی و یا جوراب نایلونی که مانند دستکش دست کرده‌اید، از بالا به سمت پایین بکشید. به این ترتیب پرز و موی حیوانات به دستکش چسبیده و لباس تمیز می‌شود.

پرز لباس - سرکه سفید

۷. شستن با سرکه سفید

هنگام شستن لباس‌ها در ماشین لباس شویی، ربع فنجان سرکه سفید را به آن اضافه کنید. ریختن سرکه سفید علاوه بر تمیز کردن لباس، کمک می‌کند که پرزها نیز از بین بروند. همچنین سرکه مانع از بوجود آمدن پرز می‌شود.

۸. شستن دوباره لباس بدون مواد شوینده

چنانچه بعد از شستن لباس، دیدید که پرز گرفته است، دوباره لباس‌ها را در ماشین لباسشویی ریخته و این بار بدون مواد شوینده آن را بشویید. پس از اتمام کار، لباس‌ها را بیرون آورده و بتکانید تا پرزهای باقی مانده جدا شوند.

پرز لباس - رفع پرز دستمال کاغذی با آسپرین

از بین بردن پرز دستمال کاغذی روی لباس

چهار قرص آسپرین را در مقدار کافی آب گرم حل کنید و لباس را در آن قرار دهید. آسپرین، دستمال کاغذی را که در سطح لباس یا جیب پخش شده از بین می‌برد. در ضمن آسیبی نیز به لباس نخواهد زد.

پرز لباس

چند نکته برای جلوگیری از پرز شدن لباس

  1. استفاده از سرکه سفید ، که در بالا توضیح داده شد.
  2. جیب‌های لباس را چک کنید که حتما خالی باشند. وجود اشیایی مانند دستمال کاغذی، کاغذ و یا اضافه‌های پارچه، باعث می‌شوند که پرز بیشتری به لباس بچسبد.
  3. در هنگام شستن، لباس‌های تیره را از پارچه‌های پرزدار مانند حوله جدا کنید.
  4. خشک کردن لباس در فضای باز نیز بهتر از خشک‌کن‌ها می باشد. چنانچه خشک کن تمیز نباشد، مقدار زیادی پرز ایجاد شده در آن، به لباس می‌چسبد.
    در فضای باز، باد پرزها را می‌ریزد. نور خورشید و هوای تازه هم بوی بد لباس را از بین برده و لباس را خوشبو می‌کند.

از اینکه نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این رابطه با ما در میان می‌گذارید خوشنودیم.

To top