کسب و کار

استراتژی‌های موثر بازاریابی تلفنی

استراتژی‌های موثر بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی یکی از راه‌های اجرایی و زیرمجموعه بازاریابی مستقیم است. بازاریابی تلفنی ابعاد گسترده‌ای دارد و در بسیاری از اوقات که امکان مراجعه حضوری وجود ندارد و یا مقرون‌ به‌ صرفه نیست، کارایی بیشتری دارد.

در ادامه فهرستی از تکنیک‌های پاسخ‌دهی به تماس‌های تلفنی را معرفی می‌کنیم که تنها اساس اولیه آداب تماس تلفنی بوده و به شما کمک می‌کنند تا خودتان چارچوبی برای تعاملات موفق از پشت تلفن داشته باشید.

استراتژی‌های موثر در بازاریابی تلفنی

  • با اولین یا دومین صدای زنگ، تلفن را جواب دهید. این کار از ناراحتی تماس‌گیرنده جلوگیری کرده و نشانه دهنده ادب و حرفه‌ای بودن شما می‌باشد.
  • پیش از صحبت کردن بخندید. در این حالت، کلمات در قسمت بالای گلوی خود شکل می‌دهید و این وضعیت بر تُن صدای شما تاثیر می‎‌گذارد.

عمده ابزار شما برای تماس تلفنی فقط همان صدا و لحن گفتگوکننده است. پس باید هرچه بیشتر با شور و هیجان و با لحن مثبت و پرانرژی صحبت کنید.

  • حتماً خود و سازمان مطبوع خود را معرفی کنید.
  • اگر از سیستم تلفن گویا برخوردار هستید، این سیستم تنها باید داری یک منو اصلی و یک منو فرعی باشد و همواره این منو شامل گزینه‌ای برای ارتباط با یکی از کارشناسان خدمات مشتری باشد.

به یاد داشته باشید که تماس‌گیرنده همواره خواهان صحبت با یک‌صدای زنده در اولین فرصت ممکن است.

استراتژی‌های موثر بازاریابی تلفنی

  • هرگز نباید زمان خود را برای گپ زدن و دوستانه صحبت کردن با مشتریان بالقوه خود صرف کنید. در یک صحبت تلفنی شما شاید تنها دو دقیقه برای به نتیجه رساندن صحبت خود زمان در اختیار داشته باشید.
  • از بیان کلمات و عبارات خلاصه، تخصصی و اصطلاحات خاص کسب ‌و کار خود که موجب سردرگمی مخاطب می‌شود، بپرهیزید.
  • در صحبت کردن کاملاً باحوصله باشید. انحصار کلام را بشکنید و به مخاطب اجازه گفتگو کردن بدهید. ادب و نزاکت را رعایت کرده و به آداب و عقیده مشتری خود احترام بگذارید.
  • با سرعت مناسبی با مشتری صحبت و لحن خود را با مشتری هماهنگ کنید. اگر مخاطب شما از کوره در رفت و عصبانی شد شما باید بر اعصاب خود مسلط باشید و سعی مودبانه برخورد کنید.
  • همیشه یک کاغذ و قلم کنار تلفن آماده بگذارید. با این کار علاوه بر اینکه می‌توانید در حین صحبت نوت برداری کنید، درصورتی ‌که نیاز شد تا شماره یا آدرسی را یادداشت کنید، مشتری و مخاطب خود را معطل نکرده‌اید. منتظر نگه ‌داشتن مشتری در پشت تلفن غیرحرفه‌ای است.
  • اگر مکالمه شما مهم و یا نیازمند یادداشت برداری است و به نوشتن دسترسی ندارید، می‌توانید تماس تلفنی خود را ضبط کنید تا علاوه بر بهره گرفتن در آینده، ضعف‌های مکالمه‌ای خود را نیز بهبود ببخشید.
  • هنر مذاکره برای فروش را فرابگیرید و از آن در مکالمات خود استفاده کنید.
  • در صورتی که نمی‌توانید به فرد تماس گیرنده کمک کنید یا کاملا اطمینان دارید که فرد دیگری قادر به حل و رفع مشکل مخاطب است، تماس را انتقال دهید.

در این صورت حتماً برای فرد تماس‌گیرنده توضیح دهید که چرا نیاز به انتقال تماس به یک شخص دیگر دارید.

همچنین پیش از انتقال تماس از فرد تماس‌گیرنده اطلاعات کاملی دریافت کنید تا تماس را به فرد مناسب انتقال دهید، چرا که هیچ‌ چیزی بدتر از این نیست که تماسی را به فردی انتقال دهید که به وی هیچ ارتباطی ندارد و او نیز قادر به رفع مسئله تماس‌گیرنده نیست.

  • اگر لازم بود تا فرد را در حالت انتظار قرار دهید، حتما به او بگویید که چه مقدار باید در این حالت قرار داشته باشد.

زمان انتظار عموماً بیشتر از اندازه واقعی برای تماس‌گیرنده به نظر می‌رسد، پس اگر برای پیدا کردن اطلاعات خاصی نیاز به زمانی بیشتر از ۳ دقیقه دارید، به او بگویید که آیا تمایل به باقی ماندن پشت خط را دارد یا اینکه می‌خواهد شما با وی تماس بگیرید.

  • همچنین اگر کارشناسان فروش دیگری نیز با شما کار می‌کنند، در صورت عدم حضور آن‌ها در پشت میز، حتماً تماس آن‌ها را پاسخ دهید.

عدم پاسخ‌دهی هم یکی از غیرحرفه‌ای‌ ترین شرایط کاری قابل فرض را به فرد تماس گیرنده تلقین می‌کند. در این شرایط حتما نام و شماره تلفن فرد تماس گیرنده را یادداشت کرده و به وی بگویید که در اسرع وقت با وی تماس گرفته می‌شود یا از او بپرسید که “آیا در حال حاضر قادر به کمک کرن به شما هستم؟”

  • همیشه اجازه دهید ابتدا فرد تماس‌گیرنده تلفن را قطع کند و سپس شما گوشی را قطع کنید.

این تکنیک‌ها و چگونگی استفاده از آنها موضوعی است که از فردی به فرد دیگر و در موقعیت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است اما با فراگیری نکات ساده می‌توانید به راحتی مشتری بالقوه خود را تحت تاثیر قرار دهید.

To top