سبک زندگی علمی

مغز چگونه افکار دیگران را قضاوت می‌کند؟

نظریه ذهن

ربکا ساکس، استاد علم عصب شناسی دانشگاه ام آی تی، تحقیقاتی در مورد نظریه ذهن انجام داده است که نشان می‌دهد مغز چگونه درباره افکار دیگران می‌اندیشد و آن را قضاوت می‌کند.

نظریه ذهن - RTPJ

بر اساس این تحقیقات، در مغز منطقه‌ی مشخصی وجود دارد که کارش فکر کردن راجع به افکار دیگران است. این قسمت که در بالا و پشت گوش راست قرار دارد، RTPJ نام دارد. این منطقه که بسیار طول می‌کشد تا فرد، این سیستم را به دست بیاورد، به مرور با شکل گیری مغز، از حدود پنج سالگی، کودک این مهارت را می‌یابد که خودش را در ذهن دیگران قرار داده و در مورد افکار آن‌ها قضاوت کند. براساس نظریه ذهن ، در این سن، کودکان یاد می‌گیرند که ممکن است کسی، افکاری متفاوت با آن‌ها داشته باشد. دلیل تفاوت قضاوت‌های اخلاقی ما در بزرگسالی نیز مربوط به نحوه و شدت و ضعف فعالیت این منطقه از مغز است. این مهارت، به افراد اجازه می‌دهد تا خود را جای دیگران گذاشته و حس همدلی در آن‌ها ایجاد شود.

افراد بزرگسال به این مهارت خود در زمینه خواندن ذهن دیگران اعتماد می‌کنند؛ برای همین وقتی به طور مثال سر کلاس یا در جلسه سخنرانی هستیم، می‌فهمیم که چه زمانی مناسب است سوالمان را بپرسیم و یا چه زمانی ساکت مانده و ققط گوش دهیم.

تستی که برای این آزمایشات انجام می‌شود به «تست سالی آن» (Sally Anne Test) معروف است.

عوض کردن قضاوت اخلاقی دیگران در نظریه ذهن ؟!

همچنین دانشمندان به دنبال پیدا کردن راهی برای دخالت کردن در کارکرد این قسمت از مغز هستند که بتوانند قضاوت اخلاقی دیگران را عوض کنند. این کار با ابزاری به نام تحریک کننده مغناطیسی فرا جمجمه ای (Trans-Cranial Magnetic Stimulation) انجام می‌شود. این ابزار، پالس های مغناطیسی را از جمجه فرد، به قسمت کوچکی در مغز فرستاده و عملکرد نورون های آن قسمت را به طور موقت مختل می‌کند. در این ویدیو، ربکا ساکس، این کار را روی مغز خودش اعمال می‌کند و نشان می‌دهد که پالس‌ها فقط مغناطیسی هستند و هیچ نیروی فیزیکی در میان نیست.

حال ممکن است این نگرانی به وجود آید که کسی از این دانش ، استفاده نادرست کرده و بر روی افراد اعمال کند. در اینجا باید بگوییم که چند نکته درباره TMS (تحریک مغناطیسی مغز) وجود دارد. اول اینکه این تکنولوژی، پنهانی نیست و نمی توان کسی که را بدون اینکه خبر داشته باشد TMS کرد. رسیدن به این تغییرات کوچک نیز بسیار سخت می‌باشد. دوم این‌که در این تحقیق، قضاوت اخلاقی افراد هنگام گرفتن تصمیم به انجام کاری، تغییر داده نشد، بلکه توانایی آن ها برای قضاوت درباره کارهای دیگران تغییر داده شد.

 

امیدواریم که این مطلب درباره نظریه ذهن برای شما نیز جالب بوده باشد. با نظرات و پیشنهادات خود ما را در این زمینه یاری نمایید.

To top