علمی

چرا ما می‌‍‌خوابیم ؟

چرا ما می‌خوابیم؟

خواب به معنای عدم توانایی کنترل محیط فیزیکی، کاهش سطح هوشیاری و جایگزین شدن توهمات بینایی به جای تصاویر واضح واقعی است.

در بین تمام موجودات، مراحل خواب و بیداری وجود دارد که برای سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی-اسکلتی اهمیت دارد.

تمام موجودات زنده دارای یک سازوکار زمان‌سنجی هستند که دوره‌های فعالیت و استراحت آن‌ها را کنترل می‌کند.

این ساعت‌ها که به نام چرخه‌های زیستی خوانده می‌شوند، به دوره فرایندهای فیزیولوژیک و بیولوژیکی که در یک جدول زمانی تقریباً ۲۴ ساعته نوسان دارند، اشاره می‌کنند.

نیاز بدن به خوابیدن

شما احتمالاً خودتان نیز متوجه این تغییرات در بدن خود شده‌اید، احساس انرژی و هوشیاری بیشتر در طول روز و خستگی و کمبود انرژی در ساعات شب.

عواملی مانند بی‌برنامگی، مصرف الکل، قهوه و نوشیدنی های انرژی زا، زنگ ساعت و نور خورشید، می‌تواند ساعت زیستی انسان را به هم بریزد.

انسان توسط خوابیدن می‌تواند انرژی از دست رفته را به بدن و مغز خود بازگرداند. در نتیجه کارهای روزمره به درستی انجام می‌شوند.

با افزایش سن، نیاز بدن به خواب کمتر می‌شود. در نتیجه، سالمندان به خواب شبانه کمتری احتیاج دارند.

اختلالات روانی، استرس و بیماری همگی در نتیجه ی کم خوابی به وجود می‌آید. توانایی عمل در کسانی که با مشکل کم خوابی روبه رو هستند، کاهش می‌یابد.

دلایلی برای خوابیدن

انسان در حدود یک سوم از عمرش را می‌خوابد.

ممکن است خواب یک راه حل برای بعضی از نیازهای مغز باشد. این راه حل باعث می‌شود تا مغز به نیازها پاسخ دهد و محدودیت های مغز کاهش پیدا کند.

مغز، عضو بسیار حیاتی بدن است که با انجام فعالیت‌های الکترونیکی، یک چهارم تمام ذخیره ی غذای بدن را مصرف می‌کند. این در حالی است که مغز تنها دو درصد از حجم بدن را شامل می‌شود.

آمی لوید-بتا

آمی لوید-بتا پروتئینی است که همیشه در مغز تولید می‌شود.

مغز ما نیاز دارد تا پسماند‌های خود را پاکسازی کند. مغز، این پسماندها را به جهت سلامتی خود در جریان خواب، پاکسازی می‌کند.

پسماندهای مهمی که تحقیقات اخیرا روی آن متمرکز شده، آمی لوید-بتا است. مغز ما دائما در حال تولید آمی لوید-بتا است.

در مریض های مبتلا به آلزایمر، آمی لوید-بتا در بین لایه های مغز انباشته می‌شود. این انباشتگی و عدم پاکسازی آنها، یکی از عوامل ایجاد و پیشرفت این بیماری می‌باشد.

پاکسازی مغز

در هنگام خواب، مغز آمی لوید-بتا تولید شده را به سرعت پاکسازی می‌کند.

ناکامی مغز در پاکسازی خود و عدم توانایی در خارج کردن موادی همانند آمی لوید-بتا در پیشرفت امراضی مثل آلزایمر تاثیر گذار است.

پس هرآنچه که پیش از این “گلن” یکی از بزرگترین محققان پزشکی درباره خواب گفته و اذعان کرده که خواب باعث طراوت مغز می شود، ممکن است بخش عظیمی از پاسخ به این سوال باشد که چرا ما می‌خوابیم.

پاکسازی مغز ممکن است کمی ناخوشایند باشد اما امری بسیار مهم برای سلامت تلقی می‌شود. چرا که امر پاکسازی مغز برای پیشگیری و مداوای امراض مغزی مختلف در آینده، بسیار حیاتی می‌باشد.


منابع:

www.ted.com

www.wikipedia.org

To top