آموزش سبک زندگی

یادداشت روزانه :: ۲۸ راهی که یادداشت روزانه می تواند زندگی شما را تغییر دهد

یادداشت روزانه ، عادت مؤثر و مهمی است که می‌توانید در پیش بگیرید. اگر این کار را به‌درستی انجام دهید، در هر بخش از زندگی بهتر ظاهر می‌شوید، در تمامی بخش‌های آن!

«زندگی هر فرد دفتر خاطراتی است که قصد دارد در آن داستان‌هایی بنویسد و صادقانه و خالصانه‌ترین لحظۀ زندگی او زمانی است که ارزش این قصه‌ها را با ارزش‌هایی که قول داده عملی کند مقایسه کند.» جی.ام. بری

شما دقیقاً می‌دانید چه خواسته‌هایی در زندگی دارید اما به نظر می‌رسد نمی‌توانید به آن‌جا برسید. شما تمامی تصمیمات زیر را در ذهن دارید:

قصد دارم سلامتی خود را به دست بیاورم
قصد دارم یک کتاب بنویسم
قصد دارم زمان بیشتری با افرادی که دوست دارم بگذرانم
قصد دارم کسب وکاری شروع کنم
قصد دارم زبان دیگری یاد بگیرم
می‌خواهم صبور و شادتر باشم
قصد دارم قرض و بدهی‌هایم را پرداخت کنم
قصد دارم منظم‌تر باشم
می‌خواهم دوست بهتری باشم
قصد دارم عادت‌های بدم را کنار بگذارم

اما مشکل این‌جاست که پایبندی به این اهداف واقعاً سخت است و هر روز سخت‌تر می‌شود. بعضی از روزها تنها رها کردن هدف منطقی به نظر می‌رسد. الگوی یک قدم پیش رفتن و دو قدم عقب برگشتن قدیمی شده است.

برای مدتی طولانی، به خود گفته‌اید این همان روزی است که منتظرش بودم و باز همان روز یا اگر خوش‌شانس باشید بعد از یک هفته دوباره عادت‌های قدیمی خود را پیش می‌گیرید.

وقتی فاصله‌ای بین خود واقعی شما و کسی که می‌خواهید باشید وجود دارد، شما ناراحت هستید. از لحاظ روحی خسته، پریشان و آشفته‌اید. همیشه نسبت به خود و سایر افرادی که در کنار شما هستند احساس فریب‌کار بودن دارید.

«شادی زمانی به‌دست می‌آید که چیزی که به آن فکر می‌کنید، می‌گویید و عمل می‌کنید همسو باشند.» گاندی

اگر تلاش کنید به تمام اشتباهاتی که در زندگی‌تان وجود دارد رسیدگی کنید، خیلی زود خسته و منصرف می‌شوید. این اتفاق قبلاً زیاد افتاده است.

زندگی شلوغ است. شما وقتی ندارید که هم‌زمان بر جنبه‌های مختلف زندگی تمرکز کنید. این کار خسته‌کننده ‌است و در واقع مؤثر هم نیست. ساختن عادتی اساسی که تمامی عادت‌های دیگر را در بر بگیرد و عملی کند مؤثرتر از تحلیل و بررسی ریزبینانۀ رفتارهای کارشکن شماست. بدون این عادت اساسی، تمام تلاش‌ها از بین می‌رود.

چالرز داهیگ در کتاب «قدرت عادت» عادت اساسی را این‌طور تعریف می‌کند: «عادت یا تغییرات کوچکی که افراد در روتین روزانه‌شان جا می‌دهند که نا‌خواسته در سایر جنبه‌های زندگی‌شان منعکس می‌شود.»

ممکن است یک فرد یک روز در هفته شروع به ورزش کند و ناخودآگاه تغذیه بهتری را در پیش بگیرد و در کار فعال‌تر باشد، کمتر سیگار بکشد و در برابر همکاران و اطرافیان خود صبورتر باشد، از کارت اعتباری کمتر استفاده کند، استرس کمتری داشته باشد و برای رسیدن به اهداف خود انگیزۀ بیشتری داشته باشد. در این صورت الگوهای قدیمی ثابت در ذهن او اصلاح می‌شود و در نهایت به فردی کاملاً متفاوت تبدیل می‌شود. همۀ این تغییرات به این دلیل اتفاق افتاده که او شروع به ورزش کرده است.

با پیش گرفتن یکی از این عادت‌ها همه چیز در زندگی می‌تواند تغییر کند. عادت اساسی باعث ایجاد زنجیره‌ای از سایر عادت‌های خوب می‌شود و می‌تواند به‌سرعت تمام جنبه‌های زندگی‌تان را تغییر دهد.

بدون شک یادداشت روزانه تا الان عامل اصلی تمام کارهایی است که در زندگی به‌خوبی انجام داده‌ام.

مشکل این‌جاست که بیشتر افراد چندین بار این کار را انجام داده‌اند و شکست خورده‌اند. شما می‌دانید باید این کار را انجام دهید اما به نظر می‌رسد هیچ‌وقت نمی‌توانید انجام دهید. بعد از خواندن این مطلب، به دلایل زیر نمی‌خواهید روز دیگری را بدون یادداشت روزانه داشته باشید.

۱٫ یاداشت روزانه روتین ده دقیقه‌ای است که استعداد و ظرفیت خلاقیت شما را افزایش می‌دهد

«هرگز بدون درخواست ناخودآگاه نخوابید» توماس ادیسون

برای بسیاری از افراد موفق جهان، مدیریت آگاهانۀ عملکرد ذهن ناخودآگاه در طی خواب عادتی معمول است.

چطور؟

چند دقیقه قبل از خواب:

زمانی را به تمرکز و نوشتن اهداف‌تان اختصاص دهید.

سؤالات زیادی دربارۀ آن اهداف از خود بپرسید: طبق گفتۀ ادیسون، درخواست کنید. سوالات و افکار خود را روی کاغذ بنویسید. هر چقدر سؤالات جزئی‌تر باشند، پاسخ‌‎های شما واضح‌تر خواهند بود.

ده دقیقه بعد از بیدار شدن:

تحقیقات ثابت کرده مغز به‌ویژه قشر پیش پیشانی بلافاصله بعد از بیداری در فعالانه‌ترین حالت قرار دارد و خلاق است. ذهن ناخودآگاه شما زمانی که خواب بودید، کاملاً در حالت سرگردانی ذهن قرار داشت که باعث ارتباطات بافت گیجگاهی می‌شود. علاوه بر این، خلاقیت بین بخش‌های مختلف مغز ارتباط برقرار می‌کند.

جاشوآ وایتزکین، نابغۀ سابق شطرنج و قهرمان تای چی، در مصاحبه با تیم فریس، روتین صبحگاهی خود را استفاده از کشف و دست‌آورد ذهن ناخوادآگاه و ارتباطی که در حین خواب تجربه می‌کند، بیان می‌کند.

برخلاف ۸۰ درصد افراد ۱۸ تا ۴۴ ساله که تا پانزده دقیقه بعد از بیدار شدن موبایل خود را چک می‌کنند، وایتزکین به مکان ساکتی می‌رود، مراقبه می‌کند و به نوشتن در دفتر یادداشت و برنامه‌ریزی خود مشغول می‌شود.

هنگام یادداشت و برنامه‌ریزی، وایتزکین فکر خود را رها کرده و هرآن‌چه را به ذهنش می‌رسد یادداشت می‌کند. به‌این‌ترتیب، به‌جای تمرکز بر ورودی اطلاعات مانند افرادی که پیام‌های تلفن همراه خود را بررسی می‌کنند، او بر حاصل کار تمرکز می‌کند. این روشی است که با آن به سطح بالاتری از شفافیت، یادگیری و خلاقیت و نوآوری دست پیدا می‌کند و آن را هوش شفاف می‌نامد.
اگر در نوشتن یادداشت‌های روزانه و برنامه‌ریزی تجربۀ زیادی ندارید، ممکن است انجام این روش سخت باشد. طبق تجربۀ من بهتر است افکار رهای خود را به سمت اهداف‌تان هدایت کنید.

درست قبل از خواب خواسته‌‌های خود از ذهن ناخودآگاه را در نظر بگیرید. از خودتان سؤالات زیادی بپرسید. در مورد کارها و اهدافی که در تلاش برای رسیدن به آن‌ها هستید فکر کرده و یادداشت کنید.

زمانی که ذهن خلاق شما بعد از فعالیت‌های خودآگاه آماده و هماهنگ است، صبح قبل از هرکاری هرچیزی در مورد اهداف به ذهن‌تان می‌رسد را بنویسید.

من اغلب ایدۀ مقالاتی که می‌خواهم بنویسم را حین رهاکردن افکار به دست می‌آورم. در مورد این‌که چطور همسر و پدر بهتری باشم ایده می‌گیرم. نسبت به اهدافی که معتقدم باید پیگیری شود، درک و شفافیت پیدا می‌کنم. دربارۀ افرادی که باید با آن‌ها در ارتباط باشم، بینش تازه‌ای به دست می‌آورم.

برای اطمینان از درست انجام دادن این کار باید این مهارت را تمرین کنید. تا تسلط کامل، احتمالاً باید تمرین زیادی انجام دهید اما با تداوم در این کار، در دستیابی به پویایی خلاقانه و شهودی، توانا و خودکار می‌شوید.

۲٫ یادداشت‌برداری توان تحقق اهداف‌تان را تسهیل می‌کند

به عنوان بخشی از فعالیت خلاقانۀ صبحگاهی، از یادداشت خود برای بررسی و تکمیل لیست کارهای روزانه استفاده کنید.

همان‌طور که روزانه اهداف خود را می‌خوانید و بازنویسی می‌کنید، آن‌ها در ذهن ناخودآگاه شما شکل می‌گیرند. در نهایت رویاها و ذهنیت‌هایتان دنیای درونی‌تان را در بر می‌گیرد و به سرعت به واقعیت ملموس تبدیل می‌شوند.

۳٫ یادداشت برداری سرآغاز سلامتی روزانه است

افراد به سختی تلاش می‌کنند از دنیای کار جدا شوند. در این دوران بیش از هر زمان دیگری در تلاش برای زیستن در زمان حال شکست می‌خوریم. اطرافیان ما خوش‌شانس هستند اگر در زمانی که با ما وقت می‌گذرانند، حتی درصد کمی از توجه ما را دریافت کنند.

اما استفاده از یاداشت روزانه می‌تواند این مشکل را حل کند. در پایان روز کاری دفتر خود را باز کنید و فهرست کارهای آن روز را بررسی کنید. اگر زمانی که صبح برای یادداشت صرف کرده‌اید خوب پیش رفته ‌باشد، احتمالاً تمام کارهایی که قصد داشتید را انجام داده‌اید. پیشرفت‌های شخصی همیشه از پیشرفت‌های جمعی پیشی می‌گیرد.

زمانی که به یادداشت روزانه اختصاص می‌دهید، زمان بازتاب روز کاری شماست. (به کارهایی که آن روز انجام دادید و کارهایی که باید روز بعد انجام شود توجه کنید و آن‌ها را بررسی کنید. تمام چیزهایی که یاد گرفتید و تجربه کردید را یادداشت کنید.)

در نهایت، با نوشتن چیزهایی که روز بعد می‌خواهید بر آن تمرکز کنید، ناخودآگاهِ خود را مدیریت کنید. همان‌طور که بعد از ظهر کارهای خود را انجام می‌دهید، ذهن ناخودآگاه شما ایدۀ فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند که در طول نشست خلاق صبحگاهی و برنامه‌ریزی استفاده می‌کنید.

لزومی ندارد زمانی که در پایان روز به یادداشت می‌گذرانید مانند زمان صبحگاهی، طولانی باشد. گرگ مک کیون نویسندۀ کتاب اصل‌گرایی توصیه می‌کند به‌مراتب کمتر از آن‌چه می‌خواهید بنویسید، حداکثر چند جمله یا پاراگراف. با این امر از فرسودگی اجتناب کنید.

هدف اصلی این است که ذهن خود را از حالت کار خارج کنید. درست همان‌طور که در تمرینات فیزیکی بین روزهای تمرین باید استراحت کنید تا قوی شوید.

از این زمان برای دوری از فکر کار استفاده کنید. این زمانی برای استراحت و وقت گذراندن با عزیزان‌تان است زیرا زمان شما بیشتر برای زندگی است تا کار. هرچقدر کیفیت استراحت بیشتر باشد، نشست خلاق پربارتر خواهد بود.

۴٫ یادداشت‌برداری باعث شفافیت و هماهنگی می‌شود

این عادت اساسی قدرت زیادی دارد. با یادداشت‌نویسی صبح و عصرگاهی خیلی زود متوجه می‌شوید چه بخش ناهماهنگی در زندگی‌تان وجود دارد.

شما به‌وضوح متوجه می‌شوید چه چیزی را باید حذف کنید و چه چیزی را به زندگی خود اضافه کنید. یادداشت‌نویسی یک تسهیل‌کنندۀ قدرتمند در خودشناسی است. یادداشت‌های روزانۀ من مشخص‌کنندۀ این است که چگونه به‌وجود آمده‌ام تا هویت و مسیر زندگی‌ام را شکل بدهم.

نه‌تنها ذهنی شفاف‌تر در مورد مسیر زندگی خود خواهید داشت بلکه این کار توانایی شما در تصمیم‌گیری‌های کوچک و چشمگیر را در طول مسیر افزایش می‌دهد.

آن چه در دفتر خود می‌نویسید، دنیای بعدی است که برای خود در آینده ایجاد می‌کنید. شما نویسندۀ داستان زندگی خود هستید، لیاقت شاد بودن را دارید، قدرت خلق زندگی‌ای را که می‌خواهید، دارید. به‌عنوان طراح دنیای شخصی خود هرچقدر می‌خواهید در جزئیات غرق شوید.

۵٫ یادداشت‌برداری هیجان‌هایتان را تبیین می‌کند

تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که یادداشت روزانه موجب مدیریت استرس می‌شود. این مزایا عبارتند از:

کاهش پراکندگی در زندگی شما
افزایش تمرکز
ثبات بیشتر
سطح عمیق‌تر یادگیری، نظم، عمل و رهایی
کنترل افکار به‌نحوی که بتوانند تغییر کنند و منسجم بمانند
آزاد کردن افکار و احساسات سرکوب‌شده
توانمندسازی
برقراری ارتباط بین تفکردرونی و اتفاقات بیرونی
رها کردن گذشته
امکان تجربۀ دوبارۀ گذشته با ذهن بالغ امروزی

زمانی که در حالت عاطفی شدیدی هستید، نوشتن به شما کمک می‌کند آن احساسات را کامل‌تر تجربه و درک کنید.

بعد از این‌که صفحات دفتر یادداشت خود را پر کردید، به سرعت احساس رهایی می‌کنید. هدف‌مندی بازمی‌گردد و می‌توانید به جلو حرکت کنید.

بدون یادداشت روزانه، تجربه‌های هیجانی شدید می‌تواند برای ساعت‌ها، روزها و حتی ماه‌ها فلج‌کننده باشد اما نشست یادداشت صادقانه و الهام‌بخش می‌تواند بهترین شکل درمان باشد، به سرعت حال شما را بهتر کند و باعث شود هوشمند‌تر از قبل باشید.

۶٫ یادداشت‌برداری یادگیری شما را کامل می‌کند

انسان‌ها در حفظ اطلاعات خوب عمل نمی‌کنند. ما بیشتر مطالبی را که می‌خوانیم و می‌شنویم فراموش می‌کنیم. با این حال، وقتی چیزی را که یاد گرفته‌اید یادداشت می‌کنید، بسیار بهتر به خاطر می‌سپارید. حتی اگر چیزی را که نوشته‌اید هرگز مجدداً نخوانید، عمل سادۀ نوشتن مطالب باعث افزایش رشد ذهن و حافظه می‌شود.

از لحاظ عصب‌شناسی، زمانی که به چیزی گوش می‌دهید بخش متفاوتی از ذهن در مقایسه با زمانی که می‌نویسید درگیر می‌شود. حافظه‌ای که با گوش کردن ضبط شده مطالب مهم را از مطالب بی‌اهمیت تشخیص نمی‌دهد. نوشتن، مرزی فضایی بین بخش‌های مهم و بی‌اهمیت اطلاعات ایجاد می‌کند که به حافظۀ شما این امکان را می‌دهد که بر مطالب مهمی را که می‌خواهید به‌یاد بیاورید، تمرکز کند.

علاوه بر این، نوشتن به ذهن ناخودآگاه شما این امکان را می‌دهد که مشکلات را با روش‌های منحصربه‌فردی حل کند و فرآیند یادگیری را تسریع کند. در حین فکر و نوشتن دربارۀ چیزهایی که یادگرفته‌‍اید، می‌توانید مشکلات را حل کرده و به بینش جدیدی برسید.

۷٫ یادداشت‌برداری، قدرشناسی شما را افزایش می‌دهد

حتی اگر با روحیۀ بدی یادداشت روزانه را شروع کرده‌اید، نوشتن افکار می‌تواند راهی زیرکانه برای تغییر حالت ذهن شما به سمت قدرشناس بودن باشد.

زمانی که شروع به یادداشت کردن چیزهایی می‌کنید که بابت آن‌ها شاکر هستید، حوزه‌های جدیدی از تفکر در ذهن شما ایجاد می‌شود. اغلب نیاز دارید خودکار را کنار بگذارید و نفس عمیقی بکشید. نه‌تنها تحت تأثیر چیزهای شگفت‌انگیز زندگی خود قرار خواهید گرفت بلکه جذب شگفتی و درخشش زندگی به‌طور کلی می‌شوید.

به‌عنوان بخشی از زمان یادداشت صبح و بعد از کار، حتما بخشی را تحت عنوان شکرگزاری در این زمان بگنجانید. این کار جهت زندگی شما را از کمیابی به فراوانی تغییر می‌دهد. جهان به‌طور فزاینده‌ای سرچشمۀ سود و شانس شما می‌شود.

یادداشت شکرگزاری روش ثابت‌شده‌ای برای غلبه بر چالش‌های فراوان ذهنی است. مزایای آن به‌نظر بی‌پایان است. موارد زیر تنها چند مورد از آن است:

– قدردانی شما را شاد‌تر می‌کند

– قدردانی باعث می‌شود سایر افراد شما را دوست داشته باشند

– قدردانی شما را سالم‌تر می‌کند

– قدردانی شرایط شغلی شما را بهبود می‌بخشد

– قدردانی احساسات شما را تقویت می‌کند

– قدردانی باعث رشد شخصیت ‌شما می‌شود

– قدردانی شما را خوشبین‌تر می‌کند

– قدردانی مادی‌گرایی را کم می‌کند

– قدردانی معنویت را افزایش می‌دهد

– قدردانی خودخواهی را کم می‌کند

– قدردانی عزت نفس شما را افزایش می‌دهد

– قدردانی وضعیت خواب شما را بهبود می‌بخشد

– قدردانی با بهبود وضعیت فیزیکی، نیاز به دکتر را کم می‌کند

– قدردانی طول عمر را افزایش می‌دهد

– قدردانی سطح انرژی را افزایش می‌دهد

– قدردانی باعث می‌شود بیشتر ورزش کنید

– قدردانی کمک می‌کند در چالش‌ها موفق شوید

– قدردانی باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید

– قدردانی خاطرات شادتری برای شما رقم می‌زند

– قدردانی احساس حسادت را کم می‌کند

– قدردانی کمک می‌کند آرام باشید

– قدردانی شما را شخصی دوستانه‌تر نشان می‌دهد

– قدردانی به ازدواج شما کمک می‌کند

– قدردانی باعث می‌شود خوب به‌نظر برسید

– قدردانی دوستی‌هایتان را عمیق‌تر می‌کند

– قدردانی شما را به مدیر تاثیرگذارتری تبدیل می‌کند

– قدردانی به روابط شما کمک می‌کند

– قدردانی قدرت تصمیم‌گیری شما را افزایش می‌دهد

– قدردانی بهره وری شما را افزایش می‌دهد

۸٫ یادداشت‌برداری، نویسندۀ درون‌تان را فعال می‌کند

من با استفاده از یادداشت روزانه نویسنده شدم. زمانی که در مأموریت بودم، هر روز یک تا دو ساعت یادداشت می‌کردم. غرق این کار شدم و عاشق نوشتن شدم.

اگر می‌خواهید روزی نویسنده شوید، از روزنگاری شروع کنید. روزنگاری می‌تواند به شما کمک کند که:

– عادت قوی نوشتن رشد کند
– صدای فردی خود را کشف کنید
– ذهن خود را خالی کنید. ایده‌‍ های خود را شکل دهید
– به ۱۰هزار ساعت ضروری که مالکوم گلدون می‌گوید برای عالی بودن در کاری که انجام می‌دهید، نزدیک می‌شوید
– ایده‌های خوبی برای سایر زمینه‌های نوشتن به‌دست می‌آورید

۹٫ یادداشت‌برداری، تاریخچۀ زندگی شما را ثبت می‌کند

من در سال ۲۰۰۸ بعد از خواندن مقاله‌ای دربارۀ اهمیت یادداشت روزانه، این کار را شروع کردم. در این مقاله نویسنده توضیح داده بود روزنگاری تا چه حد زندگی او را تغییر داده است. او می‌گفت بعد از گذشت این همه سال، ۳۸ جلد تاریخ شخصی خانوادگی را ثبت کرده است.

بعد از خواندن آن مقاله، هیچ‌وقت دست از یادداشت روزانه نکشیدم. در اتاق نشیمن، در کتابخانه بیست جلد حاوی افکار و تجربه‌های من است. مطمئنم آن‌ها مورد تحسین نوادگان من خواهند بود زیرا من عادت عزیزانم که فوت کرده‌اند را تحسین کردم.

مزایای دیگر روزنگاری شامل…

۱۰٫ روزنگاری روابط را بهبود می‌بخشد

۱۱٫ یادداشت روزانه تاثیر گذشته را بهبود می‌بخشد

۱۲٫ یادداشت‌برداری تمامی رویدادها را محترم می‌شمارد

۱۳٫ یادداشت‌برداری به صورت صادقانه، قابل اعتماد و غیرقضاوتی انجام می‌شود

۱۴٫ یادداشت‌برداری، شناخت شما را از خودتان تقویت می‌کند

۱۵٫ یادداشت روزانه باعث توازن و هماهنگی می‌شود

۱۶٫ یادداشت روزانه وقایع گذشته را یادآوری و بازسازی می‌کند

۱۷٫ یادداشت روزانه مثل یک مشاور عمل می‌کند

۱۸٫ یادداشت روزانه خوشی‌ها و سختی‌های زندگی را در کنار هم قرار می‌دهد

۱۹٫ یادداشت روزانه تسلی‌بخش خاطرات بد است

۲۰٫ یادداشت روزانه کمک می‌کند خود را به‌عنوان فردی عظیم و مهم‌تر، کامل و در ارتباط با با جهان و بقیه ببینید

۲۱٫ یادداشت روزانه الگو و چرخه‌های زندگی‌تان را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند

۲۲٫ یادداشت روزانه باعث بهبود باور شخصی می‌‍‌شود

۲۳٫ یادداشت روزانه قدرت تشخیص و هدف‌ها را هدایت می‌کند

۲۴٫ یادداشت روزانه حساسیت‌های فردی را بهبود می‌بخشد

۲۵٫ یادداشت روزانه رویاها و نشانه‌ها را تفسیر می‌کند

۲۶٫ یادداشت روانه باعث وجود دیدگاه‌های تازه می‌شود

۲۷٫ یادداشت روزانه همۀ بخش‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد

۲۸٫ یادداشت‌برداری، روابط و یکپارچگی را به‌جای جدایی افشا می‌کند

راهبردهایی برای تقویت این تجربه:

– قبل از شروع، الهام بگیرید

– اگر به عبادت عادت ندارید، به مدت پنج تا ده دقیقه مراقبه کنید تا شرایط ذهنی خود را بهبود ببخشید

– به موسیقی گوش کنید (بستگی به نتیجه‌‎ای که می‌خواهم به آن برسم، به موسیقی کلاسیک یا داب استپ گوش می‌کنم.)

– درمورد افراد زندگی‌تان بنویسید. درباره اینکه چطور روابط‌تان را بهبود ببخشید، پیشرفت می‌‍کنید

– با اعتماد به نفس و قدرت بنویسید؛ برای تقویت تصمیمات از این راه استفاده کنید

– بنویسید امروز بهترین روز زندگی من خواهد بود، بارها آن را بخوانید تا از صمیم قلب آن را باور کنید

– اگر نمی‌دانید چه بنویسید، سعی کنید در مورد جزئیات دقیق روز یا اتفاقات اخیر بنویسید یا با قدردانی شروع کنید

– هیچ قانونی وجود ندارد

– تشخیص روش مناسب شما کمی طول می‌کشد

به جرئت می‌گویم یادداشت روزانه یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید در زندگی انجام دهید. اگر به‌درستی و به روش مؤثری انجام شود، همه چیز در زندگی شما تغییر می‌کند و بهتر می‌شود.

به فردی که می‌خواهید تبدیل می‌شوید. زندگی‌ای که می‌خواهید را می‌سازید. روابط‌تان سالم‌تر و شادتر خواهد بود. قدرتمندتر و کارآمدتر خواهید بود. از همین امروز شروع کنید.

منبع:

success
وب سایت ایران مدیر

To top