علمی

چگونه حافظه ی خود را تقویت کنیم ؟

چگونه حافظه ی خود را تقویت کنیم ؟

چیزی به عنوان حافظه‌ی بد وجود ندارد. همه‌ی افراد می‌توانند حافظه‌ی خود را تقویت کنند بجز زمانی که کسی حافظه‌ی خود را از دست بدهد. سوال اینجاست که چگونه حافظه ی خود را تقویت کنیم ؟

راه‌های زیادی برای تقویت حافظه وجود دارد. از خوردن بعضی غذا‌ها تا به کارگیری نمونیک.

پس نسبت به تقویت حافظه‌ی خود خوش‌‌بین باشید. می‌خواهید قهرمان مسابقه حافظه‌ی جهانی شوید و یا تاریخ همه چیز را به خاطر داشته باشید و یا به سادگی به یاد داشته باشید که وسایل خود را کجا گذاشته‌اید؟ پس با ما همراه باشید.

  • نمونیک (Mnemonic)

نمونیک (Mnemonic)

تصویرسازی:

بین تصاویر و کلمات ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید در ذهن خود به ازای هر کلمه یک تصویر ایجاد کنید تا با به یادآوردن آن تصویر، کلمات به سادگی در ذهن شما یادآوری شوند.

شاید در ابتدا این کار بی‌فایده به نظر برسد اما با ایجاد یک تصویر بصری، مغز شما می‌تواند یک قطعه از اطلاعات ساده و آسان را شناسایی کند.

هنگامی که شما این اطلاعات را به یاد آورید، می‌توانید رشته‌ی بزرگتری از اطلاعاتی که به آن اختصاص داده‌اید را شناسایی کنید.

هرچه این تصویر منحصر به فردتر یا غیرمعمول ‌تر باشد، ذهن شما راحت‌تر آن را به یاد می‌آورد.

استفاده از اعداد:

فکر کنید شماره دانشجویی خود را فراموش می‌کنید و نیاز دارید هر بار از آن استفاده کنید. بهترین راه آن است که اعداد را به صورت تکه تکه به خاطر بسپارید.

پس از هر بار استفاده، احساس می‌کنید تعداد بیشتری از اعداد را به یاد‌ می‌آورید.

دسته بندی:

دسته بندی به شما کمک می‌کند تا راحت تر به خاطر بسپارید. برای ساده تر به یادآوردن مطالبی مانند لیست خرید، جزئیات را طبقه بندی کنید.

از این روش برای به خاطر سپردن جزئیات با موضوع های متفاوت استفاده کنید. (از دسته بندی کردن بر اساس حروف الفبا نیز می‌توانید در این زمینه استفاده کنید.)

استفاده از قافیه ها:

خواندن انواع جملات معمول و یا حتی احمقانه به صورت آواز به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر و آسان‌تر اطلاعات اولیه را به یاد آورید.

استفاده از کلمات اختصاری:

کلمات اختصاری یکی دیگر از روش‌های فوق العاده برای یادآوری انواع اطلاعات می‌باشد. برای این کار شما می‌توانید از یک مخفف عمومی استفاده کنید و یا حتی یک کلمه مخفف برای خودتان بسازید.

برای مثال FANBOYS کلمه‌‌ی مخففی است که در زبان انگلیسی به شما برای یادآوری کلمات پیوندی کمک می‌کند.

F: For

A: And

N: Nor

B: But

O: Or

Y: Yet

S: So

روش آکروستیک (Acrostics):

در این روش شما یک جمله عامیانه در ذهن خود شکل می‌دهید که حروف اول هر کلمه از این جمله، شما را به یاد کلماتی که باید حفظ کنید می‌اندازد.

این روش در حفظ کردن کلمات زبان های خارجی بسیار موثر است.

  • روش‌های ذهنی

دور کردن افکار منفی:

خودتان را متقاعد کنید که حافظه‌ی خوبی دارید. خیلی از افراد مدام به این فکر می‌کنند که حافظه‌ی ضعیفی دارن و یا نمی‌توانند چیزی را به خاطر بسپارند.

با پاک کردن این افکار از ذهن خود و دادن انگیزه، به بهبود و تقویت حافظه‌ی خود کمک کنید.

تمرین‌های ذهنی:

تمرین‌هایی که ذهن را درگیر می‌کند، باعث رشد مغز می‌شود. تمرین های ذهنی باعث گسترش اتصالات عصبی و در نهایت تقویت و بهبود حافظه می‌شود.

با به چالش کشیدن مهارت‌های ذهنی مانند یادگیری یک زبان جدید و یا بازی پازل، می‌توانید مغز خود را فعال و عملکرد فیزیولوژیکی آن را بهبود بخشید.

  • سعی کنید بازی‌های سرگرم کننده مانند پازل، شطرنج و یا سودوکو انجام دهید.
  • روش‌های تکراری را کنار بگذارید و سعی کنید برای انجام کارهایتان راه‌هایی را انتخاب کنید که چالش برانگیز هستند و عضلات مغز شما را تقویت کند.
  • بخش بزرگی از مغز شما زمانی فعال می‌شود که مهارت های جدید را یاد بگیرید. چرا که یادگیری مهارت های جدید به دریافت و خروجی اطلاعات نیاز دارند و باعث تقویت حافظه می‌شوند.

تمرین‌های ذهنی

شکل دادن حافظه:

موضوعی را که می‌خواهید به خاطر بسپارید، باید در ذهن شما شکل بگیرد. ذهن شما باید برای یک یا چند دقیقه روی آن موضوع تمرکز کند بدون آنکه عامل دیگری باعث حواس پرتی و یا بر هم زدن تمرکزتان شود.

بهتر ببینیم:

مهارت مشاهده کردن در اغلب افراد نیاز به بهبود دارد. اگر می‌خواهید همه چیز را خوب به خاطر بسپارید و خوب هم به یاد آورید، باید مهارت دیدن خود را تقویت کنید.

قبول کنیم که اغلب ما در نگاه اول نسبت به مسائل بی توجه هستیم مگر آنکه آن موضوع به خودی خود جلب توجه کند. این موضوع را می‌توانیم با یک مثال ساده به راحتی اثبات کنیم.

فرض کنید شما به عنوان دانشجو وارد کلاسی شده اید که ۳۰ نفر در آن است. شما در همان روز اول نمیتوانید اسامی تمام دانشجوها را به خاطر بسپارید مگر آنکه چهره و یا یک ویژگی منحصر به فرد افراد را در ذهن خود به یاد آورید.

با تقویت مهارت دیدن به تقویت حافظه‌ی خود کمک کرده اید.

  • با این روش مهارت دیدن خود را تقویت کنید.

یک عکس عجیب و غریب را بردارید. برای مدتی به آن نگاه کنید. آن را کنار گذاشته و سعی کنید آن عکس را به تصویر بکشید و یا جزئیات آن را بنویسید. این کار را با عکس دیگر نیز امتحان کنید.

با تکرار این عمل متوجه خواهید شد که هر بار می‌توانید جزئیات بیشتری را با نگاهی کوتاه به عکس به یاد آورید.

درگیر کردن حواس:

شما می‌توانید حواس بیشتری را هنگام حفظ اطلاعات تحریک کنید. وقتی بخش بزرگتری از مغز شما فعال شود، توانایی شما برای راه اندازی بانک حافظه‌تان افزایش می‌یابد.

درگیر کردن حواس

  • سعی کنید بنویسید. فرایند نوشتن ذهن شما را تحریک می‌کند و پس از مدتی ذهن شما آن اطلاعات را به راحتی به یاد می‌آورد.
  • اگر اطلاعاتی را تایپ می‌کنید، از یک فونت عجیب استفاده کنید. سپس متن خود را بخوانید. عجیب بودن فونت نوشته باعث می‌شود بیشتر روی آن تمرکز کنید و آن را به راحتی به خاطر بسپارید.
  • اطلاعات را تکرار کنید و آن را برای دیگران تعریف کنید. شنیدن صدای خودتان باعث تحریک حس شنوایی می‌شود. توضیح دادن مطالب برای دیگران باعث تقویت حافظه و درک خودتان می‌شود.

تغییر مکان:

تکراری بودن یک مکان امکان رشد را از ذهن شما می‌گیرد. ذهن شما محیط را دیده و جزئیات آن را بررسی کرده است. پس با تغییر دادن مکان‌هایی مانند مکان مطالعه، ذهن خود را به چالش بکشید.

استفاده از فلش کارت‌ها:

استفاده از فلش کارت ‌ها برای مطالعه بسیار مفید می‌باشند. در حین یادگیری یک موضوع، یک دسته از این کارت‌ها داشته باشید و با آنها خودتان را آزمایش کنید.

استفاده از فلش کارت‌ها

فاصله زمانی مناسب:

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اطلاعاتی را در حین امتحان فراموش می‌کنید اما فردای آن روز به راحتی به خاطر می‌آورید.

توجه کنید که ذهن ما برای رمزگذاری اطلاعاتی که دریافت کرده و ذخیره آن در حافظه بلند مدت نیازمند زمان مناسب می‌باشد. پس شب امتحانی نباشید!


منبع: wikihow.com

To top