سبک زندگی

روش های کنترل استرس (بخش اول)

روش های کنترل استرس (بخش اول)

استرس موضوعی است که همه‌ی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مسائل متعددی مانند زندگی روزمره، ارتباط با دوستان، مسائل مالی و … در زندگی باعث به وجود آمدن استرس می‌شود.

درست است که مقدار کمی استرس، به شما اجازه رشد فیزیکی و ذهنی می‌بخشد اما استرس بیش از حد و مزمن مضر و خطرناک است.

استرس طولانی مدت حتی می‌تواند منجر به تنش، سردرد و سایر مشکلات شود. این مشکلات عملکرد شما را در محل کار، محل تحصیل و حتی روابط شما محدود می‌کند. پس قبل از اینکه استرس به سلامتی و عملکرد شما آسیب برساند، روش‌های مدیریت استرس را برای پیشگیری و مقابله با آن امتحان کنید.

افکار استرس آمیز

  • توجه کنید که استرس با تفکر ما آغاز می‌شود.

بدن شما دارای یک واکنش بسیار کارآمد است که باعث نجات زندگی شما در هنگام خطر می‌شود. این واکنش باعث افزایش ضربان قلب و سفت شدن عضلات می‌شود.

شاید متوجه شده باشید این واکنش در شرایط غیر خطرناک مانند ترافیک، دقایقی قبل از امتحان یا یک قرار ملاقات نیز در شما ایجاد می‌شود. پس شما باید روش هایی را برای مقابله با استرس و آرام کردن خود بیاموزید.

افکار استرس آمیز

  • شناسایی انواع تفکر که منجر به استرس ما می‌شود.

ممکن است شما تفکرات منفی داشته باشید که باعث نگرانی و در نهایت آزاد شدن هورمون‌های استرس می‌شود. پس افکار استرس زا را مشخص کنید. این افکار ممکن است حتی ماندن در ترافیک باشد.

    1. فهرست دقیقی از “باید” ها و “نباید” هایی که پیروی نکردن از آن‌ها موجب ایجاد تنش و استرس می‌شود، تهیه کنید.
    1. مشکلات کوچک را برای خود فاجعه یا مصیبت معنی نکنید. به این فکر نکنید که زندگی شما بدترین حالت ممکن را دارد.
    1. همه چیز را مطلقا خوب و یا مطلقا بد مشاهده نکنید. بین درست و غلط چیزهای دیگری نیز وجود دارند.
  1. “اگر” های زندگی خود را نگاه کنید. شما فقط درباره چیزهایی صحبت می‌کنید که از آن میترسید. اگر فرزند من صدمه ببیند، اگر من شکست بخورم، اگر دیر کنم و غیره.
  • افکار خود را بازنویسی کنید.

گاهی اوقات یک وضعیت استرس‌ زا فقط یک نقطه نظر است. برای مثال بدبینی نمونه‌ی عالی از استرس‌های قابل اجتناب است که از طریق خودمان ایجاد می‌شود.

به جای تمرکز بر روی مسائل منفی و مشکلات، بر روی مسائل مثبت تمرکز کنیم.

افکار منفی موجب خلق حالات منفی و افکار مثبت، موجب خلق حالات مثبت می‌شود. سعی کنید افکار منفی را به مثبت تبدیل کنید. به عنوان مثال ممکن است با خودتان فکر کنید که : من هرگز نمی‌توانم این کار را تمام کنم. به جای گفتن این جمله می‌توانید بگویید: اگر سرعت عمل داشته باشم این کار را خیلی زود تمام می‌کنم.

 تنها هنگامی می‌توانید میزان استرس خود را تغییر دهید که دیدگاه خود را تغییر دهید. بهترین کار داشتن دید مثبت نسبت به مسائل است.

چالش افکار منفی

  • چالش افکار منفی

راه دیگر برای مقابله با افکار استرس زا، این است که از خودتان بپرسید این واقعا افکارتان حقیقت دارند؟ مخالفت با افکار خود می‌تواند به شما کمک کند افکارتان را به صورت عینی در نظر بگیرید تا بلافاصله آنها را به عنوان حقیقت بپذیرید.

  • دو دسته اطلاعات در مورد مسائلی که برروی شما تاثیر می‌گذارد، بنویسید.

یک ستون افکار استرس زا و دیگری شواهد علیه آن. اگر به کاغذ دسترسی ندارید این کار را به صورت ذهنی انجام دهید.

اجتناب از استرس غیر ضروری

  • پذیرفتن استرس اجتناب ناپذیر است.

ممکن است شما اقداماتی برای کاهش استرس خود و یا چگونگی مقابله با استرس انجام دهید اما هرگز نمی‌توانید به طور کامل از استرس دور باشید.

مسائلی که ممکن است استرس زا باشند عبارتند از کار، مدرسه، امتحان، ازدواج و … این مسائل در واقع چیزهای خوبی هستند اما می‌توانند در زندگی شما منبع استرس باشند.

تکنیک‌های مدیریت استرس به شما کمک می‌کند تا زمانی که به طور جدی در شرایط خطرناک قرار نگرفته‌اید، سیستم زنگ خطر شما خاموش باشد.

  • هنگام استراحت از استرس اجتناب کنید.

کاملا واضح است. حداقل هفت عامل استرس اضافی در زندگی وجود دارد. مراقب اینگونه مسائل باشید.

  1. توجه و یادآوری پولی که خرج کرده‌اید.
  2. بدبین بودن.
  3. دیر کردن.
  4. مقایسه کردن خود با افراد به ویژه در شبکه های اجتماعی.
  5. صبر کردن تا لحظه آخر برای انجام یک کار (دقیقه نودی بودن)
  6. نارضایتی از فضای کار یا خانه.
  7. یادآوری مسائل گذشته.

 گاهی دور شدن از عوامل استرس زا سخت‌تر از آن است که به نظر می‌آید. چیزهایی که منشا استرس شما هستند را از زندگیتان بیرون بکشید. اگر فردی موجب استرس شما می‌شود، دیدارتان با او را تا حد ممکن محدود کنید.

  • کارهایتان را سازماندهی و مدیریت کنید.

گاهی استرس ناشی از احساس غرق شدن در کارهاست. برنامه ریزی کنید و فهرست کارهای خود را به طور مرتب دنبال کنید. سازماندهی و اولویت بندی می‌تواند به شما کمک کند تا مسوولیت‌های خود را کنترل کنید و بر روی مسائلی که بیشتر حائز اهمیت است، تمرکز کنید.

یاد بگیرید "نه" بگویید

  • یاد بگیرید “نه” بگویید.

شما نمی‌توانید تمام کارهایی که از شما خواسته شده را انجام دهید، پس چرا تظاهر می‌کنید؟ در واقع هر چه بیشتر وعده دهید و به آن عمل نکنید، افراد شما را به عنوان یک فرد غیر قابل اعتماد در نظر می‌گیرند.

بعضی از افراد ترس از دست دادن فرصت‌ها را دارند. اما در نهایت عملکرد خوبی ندارند. زیرا انرژی خود را در بین وظایف و فعالیت‌های مختلف تقسیم می‌کنند.


در مقاله‌ی بعدی، روش های بیشتری را به شما معرفی می‌کنیم.

منبع:

To top