سبک زندگی

روش های کنترل استرس (بخش دوم)

روش های کنترل استرس (بخش دوم)

استرس در زندگی همه‌ی انسان‌ها وجود دارد. با وجود اینکه استرس تاثیر منفی روی زندگی ما میگذارد، اما هیچکس نمی‌تواند به طور صددرصد آن را از بین ببرد. با این حال می‌توانیم آن را کنترل کنیم تا مانع از آسیب‌های منفی آن بر روی عملکردمان شویم.

در این بخش، در ادامه مقاله‌ی قبل، به شما روش هایی را برای کنترل استرس معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تغییرات محیطی

  • مرتب باشید.

حتی پایدارترین افکار نیز در یک محیط نامرتب و در هم ریخته فرو می‌ریزد. اگر خانه، محل کار و یا ماشین شما بیش از حد کثیف باشد، مطمئنا تاثیر منفی در رفاه ذهنی شما خواهد گذاشت.

تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا اطراف خود را مرتب کنید. پس دست به کار شوید!

  • آماده باشید.

سخت است برای روزی که زمانی را برای شروع آن اختصاص نداده‌اید، آماده باشید. پس چند دقیقه برای آماده شدن در صبح زمان بگذارید.

دوش بگیرید، زمانی را برای انتخاب لباس اختصاص دهید و آماده باشید تا در طول روز مسائل متعددی را بپذیرید. روز خود را ناگهانی شروع نکنید.

  • به موسیقی گوش دهید.

موسیقی، تاثیر مستقیمی بر روی حالات خلقی و روانی دارد. با گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، خود را آرام کنید. ممکن است شما موسیقی رپ گوش کنید و آن را ترجیح دهید اما موسیقی آرام تر اثرات بهتری در آرام شدن شما دارد.به موسیقی گوش دهید

حتی گوش دادن به موسیقی در حین انجام کار یا فعالیت روزانه، سطح استرس را تغییر می‌دهد.

محققان دریافتند که موسیقی می‌تواند عملکرد مغز را مشابه دارو، تغییر دهد. بنابراین گوش دادن به موسیقی به طور منظم، می‌تواند به درمان استرس و اضطراب کمک کند.

  • از خوشبو کننده استفاده کنید.

مطالعات علمی نشان داده بوی اسطوخودوس و پرتقال، تاثیر مستقیمی بر کاهش استرس و اضطراب دارد.

از خوشبو کننده هوا با رایحه اسطوخودوس در منزل، محل کار یا ماشین خود استفاده کنید. از اسانس و روغن آن نیز میتوانید برای از بین بردن سردردهای ناشی از استرس استفاده کنید.

  • محیط خود را تغییر دهید.

اگر تغییرات کوچک به شما کمک نکرد، سعی کنید به یک مکان کاملا جدید بروید. داشتن یک محیط جدید به شما کمک می‌کند افکار خود را دور از عوامل استرس زا قرار دهید.

  • با افراد جدید صحبت کنید.

ممکن است افرادی که با آنها در تعامل هستید، باعث ایجاد استرس در شما شوند. پس با افراد جدید آشنا شوید. آنها می‌توانند دیدگاه جدیدی درباره چیزهایی که هرگز حتی در مورد آن فکر نکردید و یا باعث کاهش استرس شما می‌شود، به شما ارائه دهند.

انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش

  • یک فعالیت جدید را امتحان کنید.

یادگیری یک فعالیت جدید، ذهن شما را از عوامل استرس زا دور می‌کند.  این را در نظر داشته باشید که هرگز برای انجام یک فعالیت جدید دیر نیست. سرگرمی‌های مختلف را امتحان کنید، در کلاس‌های متنوع ثبت نام کنید و فعالیت‌هایی که مورد علاقه‌تان را انجام دهید.

  • بیرون بروید.

نور خورشید یک درمان طبیعی برای افسردگی، بیماری که ناشی از استرس و اضطراب است، می‌باشد. طبیعت نیز تاثیر به سزایی در خارج کردن استرس دارد. پیاده روی، کوه نوردی، سفر کردن، ماهیگیری و … همگی باعث دور شدن از استرس می‌شود.

  • بخندید.

خنده بهترین دارو برای درمان استرس است. کلیپ‌های طنز مشاهده کنید، با افراد شوخ در ارتباط باشید و در تنهایی خود، افکار غم‌انگیز را از خود دور کنید.

خنده، هورمون‌های تسکین دهنده استرس را در مغز آزاد می‌کند و باعث شادی و نشاط شما می‌شود.

  • یک فنجان چای بنوشید.

مصرف چای باعث کاهش استرس می‌شود. در طول زمان، کسانی که چای می‌نوشند نسبت به کسانی که کمتر چای مصرف می‌کنند، دچار استرس کمتری می‌شوند.

خوردن یک چیز شیرین در کنار چای، علاوه بر طعم دادن به آن، باعث ایجاد تمرکز می‌شود.

یک فنجان چای بنوشید

  • ماساژ بگیرید.

ماساژ علاوه بر اینکه برای بدن شما مفید است، باعث آزاد شدن هورمون‌های آرامش در مغز شما می‌شود. ماساژ باعث از بین رفتن استرس توسط عضلات می‌شود و با آزاد کردن هورمون های اضافی، عملا هر استرسی را در شما از بین می‌برد.

  • انجام تمرینات یوگا به طور منظم

شما می‌توانید تمرینات مختلف یوگا را برای تسکین استرس تمرین کنید. برای مثال می‌توانید یوگا هاتا را امتحان کنید که ترکیبی از کشش، تکنیک‌های تنفسی و مدیتیشن (meditation) است. یوگا باعث راحتی ذهنتان می‌شود و افکارتان را تسکین می‌دهد.

صبح زود زمان مناسبی برای انجام یوگاست. با این حال هرگاه احساس استرس کردید، می‌توانید یوگا انجام دهید.

انجام تمرینات یوگا به طور منظم

  • مدیتیشن (meditation)

مدیتیشن به طور قابل توجهی باعث کاهش استرس می‌شود. الگوهای مختلف مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند از استرس خلاص شوید و ذهن خود را برای تفکر و تمرکز بهتر، آماده کنید.

شما می‌توانید از مدیتیشن مانند ذن (Zen)، تبت (Tibetan) و مدیتیشن متعالی ( Transcendental meditation) برای کسب آرامش و کاهش استرس استفاده کنید.

تصویب سبک زندگی، مبارزه با استرس

  • خوردن غذاهای سالم

اجازه ندهید مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها، باعث افزایش هورمون‌های اضطراب در شما شود. در عوض، دانه‌ها میوه‌ها و سبزیجات سالم را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا بدنتان در برابر ایجاد هورمون‌های استرس، تقویت شود.

  • ورزش روزانه را فراموش نکنید.

ورزش مورد علاقه خود را برای به دست آوردن سلامت جسمی و روانی خود انتخاب کنید. ورزش کردن باعث انتشار آندروفین در بدن می‌شود که شما را شاد و سرزنده می‌کند.

سوار کاری، شنا، دوچرخه سواری و یا رفتن به باشگاه باعث دور شدن ذهن از استرس می‌شود.

ورزش روزانه را فراموش نکنید

  • روی خواب خود تمرکز کنید.

مسلما هنگامی که هزار و یک کار و فکر دارید، تنها چیزی که قربانی می‌شود خواب است. در حالی که این یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که می‌توانید انجام دهید.

خوابیدن به شما اجازه می‌دهد ذهن و بدن خود را شارژ و تازه کنید. اگر شما خواب کافی نداشته باشید، بدن شما نمی‌تواند هورمون‌های اضافی و سموم که باعث ایجاد استرس شده است را از بین ببرد. سعی کنید در طول شبانه روز بین ۷ تا ۹ ساعت را به خوابیدن اختصاص دهید.

  • حفظ روابط سالم

داشتن استرس بالا طبیعی است هنگامی که افرادی که به شما احاطه دارند و در اطراف شما هستند، افراد ناسالمی هستند.

به جای حفظ روابط منفی با افرادی که شما را آزار می‌دهند و یا موجب اضطراب شما می‌شوند، روابطی را تقویت کنید که به شما احساس بهتری می‌دهند و از شما حمایت می‌کنند.

در این صورت در طولانی مدت، شما فرد شادی خواهید بود. پس دوستی‌های سالم‌تر را در زندگی خود دنبال کنید.

با انجام تکنیک‌های ساده، استرس را از خود دور کنید، سالم‌تر زندگی کنید و عملکرد خود را در هر مکان و هر لحظه زیر نظر داشته باشید.


منبع:

To top