سبک زندگی

کتاب من پیش از تو (Me Before You) اثر جوجو مویز

کتاب من پیش از تو

کتاب من پیش از تو (Me Before You) رمانی عاشقانه نوشته جوجو مویز است. این کتاب، نخستین بار در ۵ ژانویه ۲۰۱۲ در بریتانیا چاپ شد. جوجو مویز در ادامه‌ی این رمان، کتاب «پس از تو» را در سال ۲۰۱۵ منتشر ساخت. این کتاب، ۱۲ هفته جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز بود.

خلاصه‌ای از کتاب من پیش از تو

لوییزا کلارک ۲۶ ساله با از دست دادن شغلش در یک کافه محلی، بعد از چندین تلاش ناموفق، سرانجام برای کمک به مراقبت از ویل ترینر، به استخدام خانواده ترینر در می‌آید.

ویل ترینر که مردی جوان، موفق، ثروتمند و ماجراجو بوده دو سال پیش در اثر تصادف با موتورسیکلت فلج شده است. از طرفی دیگر لوییزا، زندگی کاملا متفاوتی با ویل داشته است: دختری ساده، از خانواده‌ای فقیر و دنیا ندیده.

در ظاهر «لوییزا» نقش پرستار کمکی را برای «نیتن»، پرستار مسائل پزشکی ویل، دارد: انجام دادن کارهای ساده‌ای مانند کمک به ویل در غذا خوردن، پخش فیلم مورد نظر ویل و در کل مراقبت از او. اما در اصل وظیفه «لو» این است که مانع افسردگی بیش از حد ویل شود. لو در ابتدا هیچ ایده‌ای در ذهن ندارد و اوقات‌تلخی ویل نیز کارش را سخت تر می‌سازد. اما کم کم فکرهایی دارد که سعی می‌کند آن ها را عملی کند…

این رمان داستانی دارد که در انتها شما را غافلگیر می‌کند. از این نظر می‌توان گفت جوجو مویز در خلق چنین آثاری استاد است.

فیلم من پیش از تو

بر اساس این رمان، فیلمی با این نام نیز ساخته شده است. فیلم آمریکایی «من پیش از تو» به کارگردانی «تیا شروک» در ۳ ژوئن سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده اکران شد. از بازیگران این فیلم می‌توان به امیلیا کلارک (بازیگر معروف سریال تاج و تخت)، سم کلفلین، جانت مک تیر و چارلز دنس اشاره کرد. در این فیلم، هرچند که کارگردان همه ماجراهای رمان را به تصویر نکشیده، اما با این حال فیلم خوبی ساخته است.

فیلم کتاب من پیش از تو

 

ترجمه فارسی

با وجود اینکه ترجمه‌های مختلفی از این کتاب موجود است، اما اولین بار توسط «مریم مفتاحی» ترجمه و توسط نشر « آموت » منتشر شد که در صدر بهترین ترجمه‌ها قرار دارد. مریم مفتاحی مترجم رمان‌های جوجو مویز در ایران می‌باشد.

نظر مریم مفتاحی در مورد این کتاب

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در نشستی که برای نقد و بررسی این کتاب و با حضور مترجم صورت گرفت، مریم مفتاحی اظهار داشت:
«این کتاب به هیچ عنوان یک رمان عاشقانه نیست، بلکه رمان «من راوی» است که زبان ساده و سلیسی داشته و دارای جهان‌بینی است؛ کسی که کتاب را برای مطالعه به دست می‌گیرد تا انتها آن را زمین نمی‌گذارد. این کتاب بر اساس زندگی یک فوتبالیست انگلیسی نوشته شده و امید به زندگی را تقویت می‌کند، چراکه سراپا انگیزه و عشق است و جوانان با مطالعه این کتاب، نگاه قوی‌تری به زندگی خواهند داشت.»

مشخصات کتاب

  • عنوان: من پیش از تو
  • نویسنده: جوجو مویز
  • ترجمه: مریم مفتاحی
  • انتشارات: آموت
  • تعداد صفحات: ۵۳۴

نظر شما در مورد کتاب « من پیش از تو » چیست؟ چنانچه این رمان را مطالعه کرده‌اید می‌توانید نظرات گران‌بهای خود را در زیر این مقاله به اشتراک بگذارید.


منابع:

ویکی پدیا

پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

کتاب من پیش از تو - پشت جلد

To top