سبک زندگی

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس

در شرایط دشوار، احساس اعتماد به نفس می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. موقعیت هایی مانند شرکت در یک مسابقه، صحبت کردن سر کلاس و حتی صحبت کردن در اطراف افراد ناآگاه.

خوشبختانه شما می‌توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید؛ با تفکر مثبت در مورد خودتان، تفکر واقع بینانه در مورد وضعیت و استفاده از تکنیک‌هایی برای مدیریت هر گونه اضطراب و استرس که در مورد وضعیت داشته باشید.

خب، این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان اعتماد به نفس خود را بهبود بخشیم؟

در اینجا راه‌های بهبود احساس اعتماد به نفس را برای شما بیان می‌کنیم.

مثبت بودن افکار درباره خودتان

  • تمرین برای مثبت اندیشیدن.

برای مثال شما برای ارائه یک مطلب در محل کار و یا کلاس آماده می‌شوید. در نهایت شما مطمئن هستید که برای ارائه مطلب برای مخاطبان آماده‌اید. با این حال احساس کمبود اعتماد به نفس می‌کنید و نگران هستید که ممکن است اشتباه کنید.

تفکر مثبت می‌تواند به میزان زیادی اعتماد به نفس را بهبود بخشد و به شما در حل مشکلات کمک کند. به این دلیل که چگونگی افکارتان می‌تواند رفتار شما را تحت تاثیر قرار دهد.

تمرین برای مثبت اندیشیدن.

اگر منفی فکر کنید، احتمال اینکه رفتارهای منفی که نمی‌خواهید از شما سر بزند، افزایش پیدا می‌کند و اگر مثبت بیندیشید، پس شانس شما برای اقدامات مثبت، بالاتر است.

  • خود را با گفتار مثبت خود تایید کنید.

دادن تاییدیه‌های مثبت به خود، به افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب کمک می‌کند. در هنگام نیاز به احساس اعتماد به نفس، از نشانه های مثبت استفاده کنید. مانند من می‌توانم، من قوی هستم و…

  • از دیگران، درخواست تایید و یا بازخورد کنید.

توانمند سازی و افکار مثبت در مورد خود می‌تواند از طریق تعامل با دیگر افراد، افزایش یابد.

همچنین بیش از حد از دیگران کمک نخواهید زیرا این عمل وابستگی را زیاد و اعتماد به نفس را کاهش می‌دهد. از دیگران بازخورد ها را سوال کنید اما همچنان متکی به خود باشید.

دید واقع بینانه در مورد وضعیت

  • اهداف خود را مشخص کنید.

تنظیم هدف، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد؛ زیرا احساس می‌کنیم به سمت چیزی مثبت حرکت می‌کنیم. برای مثال شاید هدف شما در ارائه مطلب، این است که پیام خود را به روشنی توضیح دهید. پس هدف خود را دنبال کنید و با اعتماد به نفس ظاهر شوید.

هرچه اهداف بیشتری به دست آورید، اعتماد به نفس بیشتری کسب می‌کنید.

به جای تمرکز برروی آنچه ممکن است اشتباه باشد، برروی دستیابی به اهداف تمرکز کنید.

اهداف خود را مشخص کنید.

  • به نتیجه مثبت باور داشته باشید.

به صورت خودکار، هرگاه شما بر این باورید که نتیجه منفی اتفاق می‌افتد، در معرض همان نتیجه منفی قرار می‌گیرید.

به عنوان مثال اگر شما ترس از اشتباه بیان کردن کلمات دارید، اضطراب شما منجر به اشتباه کردن می‌شود و این یک واقعیت است.

  • نظرات دیگران را به دست آورید.

هرگاه متوجه شدید که درباره یک وضعیت دچار نگرش منفی شده‌اید، شخصی را پیدا کنید تا غیر از آن را برای شما بازگو کند.

هنگامی که می‌خواهید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، افراد موفق می‌توانند نقش الگو برای شما داشته باشند. ما می‌توانیم از دیگران یاد بگیریم، آنها را به عنوان مربی تلقی کنیم و از اعتماد و موفقیتشان تقلید کنیم.

به نتیجه مثبت باور داشته باشید.

استفاده از تکنیک‌های مدیریت احساسات منفی

  • از قانون “اعتماد کن” استفاده کنید.

ارتباطات غیر کلامی برای نمایش اعتماد به دیگران مهم است. به نظر می‌رسد که اعتماد کردن، می‌تواند به شما در احساس اعتماد به نفس بیشتر کمک کند.

همچنین در ارتباطات غیر کلامی، صاف ایستادن نشانه اعتماد به نفس است. تکان خودن بیش از حد نشانه‌هایی از ناامنی و خلق و خوی افسرده است.

لبخند زدن نشان می‌دهد که شما راحت هستید و در وضعیت مثبتی قرار دارید. این می‌تواند به راحتی مخاطبان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

  • با دیگران تعامل داشته باشید.

اجتماعی بودن نیز کمک بسیار زیادی به احساس اعتماد به نفس شما می‌کند. به جای مخفی کردن خود و اجتناب از دیگران، به تمرکز کردن بر روی ارتباط و تعامل با دیگران بپردازید.

از بحث کردن درباره مسائلی که شما عصبانی می‌کند بپرهیزید و به سادگی بر روی مکالمه ای که دارید، تمرکز کنید.

با دیگران تعامل داشته باشید.

 

  • احساسات خود را بپذیرید.

احساسات رایج مرتبط با اعتماد به نفس پایین عبارتند از: نگرانی، اضطراب، استرس، ترس و خلق و خوی افسرده.

اگر به جای مبارزه کردن و درگیر کردن افکارتان با این احساسات، آنها را قبول کنید، می‌توانید رفتار خود را تغییر دهید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

برای مثال به خودتان بگویید: «احساس عصبانیت یک احساس طبیعی است و برای این وضعیت خوب است.»

حفظ و نگهداری اعتماد به نفس

  • خودتان را دوست داشته باشد.

به طور کلی افرادی که برای خود احترام قائلند و به خود عشق می‌ورزند، افکار مثبتی نسبت به رفتار خود دارند.

اجتناب از عزت نفس، منجر به افزایش اضطراب و کاهش اعتماد به نفس می‌گردد. در عوض، توجه مثبت بی قید و شرط به خود داشته باشید.

  • ترس خود را از بین ببرید.

باید تلاش کنید تا اجازه ندهید که ترس، مانع موفقیت شما شود. مواجه با ترس، یکی از بهترین راه‌های خلاص شدن از آن است.

برای مثال اگر شما ترس از صحبت کردن در مقابل دیگران را دارید، بیشتر آن را تمرین کنید. در مقابل خانواده و دوستان خود صحبت کنید. این کار در ایجاد اعتماد به نفس بیشتر به شما کمک می‌کند .

  • تمرین کنید و تمرین کردن را ادامه دهید.

به یاد داشته باشید به اهدافی که تعیین کرده‌اید دست پیدا کنید. هر آنچه را که نادرست انجام داده‌اید مرور کنید و سعی کنید آن را بهبود ببخشید و جبران کنید.

به عقب افتادگی ها به عنوان یک فرصت برای بهبود خود و یا فرصت یادگیری نگاه کنید. این موضوع اعتماد به نفس شما را در دراز مدت افزایش می‌دهد زیرا شما چشم انداز بهتری در مورد اشتباهات احتمالی دارید.

با به کارگیری این ترفندها، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و اطمینان داشته باشید هنگام برخورد با مسائل مختلف، به راحتی آن را پشت سر می‌گذارید.


منبع:

To top