سبک زندگی

پاک کردن لکه جوهر از روی لباس

پاک کردن لکه جوهر

پاک کردن لکه جوهر براساس نوعی که دارند با هم متفاوت هستند. مثلا ماژیک‌های دائمی مانند ماژیک‌های علامت زن و غیر وایت‌برد به‌سختی پاک می‌شوند. اما لکه‌ی جوهرهای بر پایه‌ی آب به‌راحتی از بین می‌روند. جوهر خودکار بین این دو دسته قرار می‌گیرد.

چند نکته مهم:
  1. سعی کنید هرچه زودتر لکه را پاک کنید. هرچه بگذرد لکه ها سخت تر می‌شوند.
  2. قبل از پاک کردن لکه ، از شستن و خشک کردن لباس پرهیز کنید. چون باعث می‌شود لکه روی لباس ثابت شود. مخصوصا عمل خشک کردن، لکه را تثبیت کرده و گاهی پاک کردنش غیر ممکن می‌شود.
  3. تعیین نوع جوهر و نوع پارچه
  4. از کشیدن لکه روی هم خودداری نمایید. زیرا باعث پخش شدن و جذب بیشتر آن می‌شود.

انواع روش‌های پاک کردن لکه جوهر

۱. آب و مایع لباس‌شویی

این مورد فقط برای لکه‌های جوهر با پایه‌ی آب مناسب است. در این روش، تکه‌ای پارچه تمیز را روی لکه قرار دهید. کمی آب روی آن ریخته و با پارچه‌ای دیگر بپوشانید. لکه کم کم جذب پارچه تمیز می‌شود. سپس چند قطره مایع لباسشویی روی لکه ریخته و بعد از ۳ تا ۵ دقیقه آن را با آب داغ بشویید. البته مواظب باشید که لباس آسیب نبیند. این کار را تا پاک شدن کامل لکه تکرار کنید.

پاک کردن لکه جوهر با شیر

۲. شیر

این روش برای لباس‌های پنبه‌ای رنگ روشن و پشمی مناسب است. لباس را به مدت ۵ تا ۶ ساعت در شیر گرم قرار دهید. به‌تدریج شیر تغییر رنگ داده و رنگ را جذب می‌کند. سپس می‌توانید لباس را بشویید. اگر هنوز کمی از جوهر باقی مانده بود، می‌توانید آن را با محلول سفید کننده بشویید.

۳. الکل

در این روش ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که الکل به پارچه شما آسیب نمیزند. الکل ممکن است لکه را کاملا از بین نبرد اما تا حدی باعث محو شدن آن می‌شود.

حوله‌ی سفید تمیزی زیر پارچه قرار داده و محل لکه را با الکل تمیز کنید. لکه‌ی جوهر کم کم جذب حوله‌ی زیرین می‌شود. این کار را تا پاک شدن جوهر ادامه دهید. اما هر بار پارچه را روی قسمت تمیز حوله قرار دهید تا جوهر دوباره جذب پارچه نشود. سپس الکل را بشویید.

برای شستن جوهر خودکار، پس از پاک کردن با الکل، ۳ تا ۵ دقیقه مایع لباسشویی را روی لکه ریخته و سپس آن را بشویید.

۴. استون یا پد لاک پاک کن

این محلول قوی، لکه‌های دائمی را از بین می‌برد. اما ممکن است به پارچه آسیب برساند. بنابراین باید ابتدا آن را در گوشه‌ای از لباس که مشخص نیست امتحان کنید. روش استفاده از استون نیز مانند الکل می‌باشد.

استون و الکل هر دو برای پاک کردن لباس‌های رنگی نیز مناسب می‌باشند.

۵. آب لیمو

برای این کار، تکه‌ای پارچه‌ی پشمی را با آب لیمو خیس کرده و برای چند ثانیه روی لکه بگذارید. این کار را تا زمان پاک شدن لکه جوهر ادامه دهید. سپس می‌توانید آن را بشویید.

۶. اسپری مو

اسپری مو حاوی الکل است و باعث پاک شدن لکه جوهر می‌شود. در این روش نیز حوله‌ای تمیز زیر لکه قرار داده و روی لکه را اسپری کنید. سپس با حوله‌ای دیگر روی آن ضربه زده تا کاملا پاک شود.

این روش برای لباس‌های با جنس پلی استر مناسب است. اما هرگز نباید برای پاک کردن لکه روی لباس‌های چرمی و استات استفاده شود.

پاک کردن لکه جوهر با نمک

۷. نمک

اگر لکه تازه باشد می‌توانید مقداری نمک روی آن ریخته و با پارچه‌ای خیس روی آن ضربه بزنید. این کار را تا از بین رفتن لکه تکرار کنید.

۸. نشاسته ذرت و سرکه

در این روش ابتدا باید لکه را با سرکه خیس نمایید. سپس با دو پیمانه سرکه و ۳ پیمانه نشاسته‌ی ذرت، خمیری تهیه کرده و روی لکه قرار دهید. پس از خشک شدن خمیر، آن را بشویید.

۹. آمونیاک

مقداری آمونیاک را روی لکه ریخته و پس از چند دقیقه با پارچه‌ای آغشته به مایع لباسشویی روی لکه را تمیز کنید.

۱۰. ترکیب سرکه و مایع ظرفشویی

نصف قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و آب گرم مخلوط کرده و لکه را نیم ساعت در آن قرار دهید.

۱۱. خمیردندان غیر ژله‌ای

مقداری خمیر دندان را روی لکه ریخته و با دست تمیز کنید. این روش حتی برای قاب چوبی، دیوار و صورت عروسک نیز موثر است.

۱۲. جوش شیرین

جوش شیرین را در آب حل کرده و آن را با یک پنبه به لکه بزنید تا کاملا از بین برود.

آیا شما هم تجربه‌ی پاک کردن لکه‌ی جوهر را داشته‌اید؟ در صورت تمایل می‌توانید در زیر، تجربیاتتان را با بقیه نیز در میان گذارید.

برای پاک کردن انواع لکه‌ها روی فرش نیز می‌توانید مقاله «چگونه لکه های فرش را تمیز کنیم؟» را مطالعه نمایید.

همچنین دو روش بسیار ساده و عالی برای پاک کردن لکه ها را نیز مطالعه نمایید.

To top