سبک زندگی

چگونه لکه های فرش را تمیز کنیم؟

پاک کردن لکه فرش

چنانچه در اثر بی احتیاطی لکه‌ای روی فرش ایجاد شود، ظاهر آن را بد می‌کند. بنابراین باید برای برطرف کردن لکه سریعا اقدام نمایید. زیرا در صورت کهنه شدن، لکه به طور کامل از بین نمی‌رود. روش‌های پاک کردن لکه از روی فرش با توجه به نوع آن‌ها، مانند لکه‌های چربی، رنگ، لکه های خوراکی و نوشیدنی مانند چای، جوهر، قهوه، سس کچاپ و … متفاوت هستند. همچنین بستگی به نوع فرش هم دارد که دارای الیاف طبیعی باشد و یا مصنوعی. در این مقاله ما به شما آموزش می‌دهیم که چگونه لکه ها را از بین ببرید.

روش های پاک کردن لکه از روی فرش بر اساس نوع آن ها

پاک کردن لکه فرش - لکه خوراکی و نوشیدنی

۱. لکه های خوراکی و نوشیدنی

پاک کردن این لکه‌ها روی فرش با الیاف مصنوعی که شامل لکه‌های چای و قهوه، سس کچاپ، شیر، شکلات، آب میوه و نوشیدنی‌های گازدار می‌باشند، به روش زیر است:

ابتدا لکه را با پارچه‌ای سفید آغشته به ماده شوینده فشار دهید. این کار را چند بار و هر بار چند ثانیه تکرار کرده و سپس با پارچه سفید دیگری خشک نمایید. در صورت باقی ماندن لکه، پارچه‌ای سفید آغشته به سرکه سفید را چند ثانیه روی لکه‌ی فرش فشار دهید. سرکه سفید باعث می‌شود لکه‌ها پاک شوند. سپس کمی آب ولرم روی جای لک ریخته و برای خشک شدن سریع‌تر فرش، پارچه‌ای نازک روی آن بیندازید. می‌توانید این مراحل را تا از بین رفتن کامل لکه تکرار نمایید.

پاک کردن لکه فرش - جمع کردن لکه با دستمال تمیز

برای پاک کردن این لکه‌ها روی فرش‌های با الیاف طبیعی نیز مانند مراحل گفته شده عمل نمایید. اما برای پاک کردن سس گوجه فرنگی، به جای سرکه از محلول آمونیاک استفاده کنید.

پاک کردن لکه فرش - اسپری کردن محلول روی لکه

۲. لکه های روغن و چربی

لکه‌های زیر همگی شامل این دسته می‌شوند: روغن پخت‌وپز، کره، سس سالاد، سس مایونز، پنیر، تخم‌مرغ، شیره درخت، مداد شمعی، لوسیون، ریمل، رژ لب و لاک.

در این دسته از لکه‌ها، پارچه‌ای سفید آغشته به حلال را به مدت چند ثانیه روی لکه فشار دهید. سپس در صورت نیاز با پارچه‌ای سفید، با کمی مواد شوینده روی قسمت لک شده را تمیز کنید. در آخر نیز با آب ولرم آن قسمت را شسته و با پارچه‌ای دیگر خشک کنید. یک ساعتی صبر کنید تا فرش کاملا خشک شود. چنانچه هنوز لکه باقی بود این مراحل را تکرار نمایید.

پاک کردن لکه فرش - اسپری محلول پاک کننده

۳. لکه گل و گرد و خاک

برای فرش‌های با الیاف طبیعی به روش زیر عمل کنید:

ابتدا در آن محل جارو بکشید. سپس با کمی ماده شوینده لکه را تمیز کرده و با پارچه سفید خشک کنید. سپس مقداری سرکه سفید روی لکه اسپری کرده و دوباره با پارچه سفید خشک کنید. در آخر نیز روی لکه را با آب ولرم بشویید و صبر کنید تا خشک شود.

برای فرش های با الیاف مصنوعی نیز همین مراحل را انجام دهید با این تفاوت که نیاز به سرکه سفید نمی‌باشد.

پاک کردن لکه فرش - لکه آدامس

۴. آدامس و واکس

کیسه ای پر از یخ روی لکه قرار داده و بعد با چاقو کم کم آن را بتراشید. سپس پارچه‌ای سفید آغشته به حلال را روی لکه بفشارید و با آب ولرم و پارچه‌ای دیگر، آن محل را تمیز کنید.

پاک کردن لکه فرش - شستن فرش

۵. آب گوشت و سس مایونز روی فرش با الیاف طبیعی

با پارچه‌ای سفید آغشته به مواد شوینده روی لکه را فشار دهید. در مرحله دوم مقداری محلول آمونیاک روی لکه اسپری کنید. بعد از تمیز کردن با پارچه سفید، مقداری سرکه روی لکه زده و در آخر با آب ولرم بشویید.

۶. لکه ادرار حیوانات خانگی

برای پاک کردن لکه فرش با الیاف مصنوعی به روش زیر عمل کنید:

ابتدا با مقداری شوینده لکه را شستشو داده و با پارچه‌ای تمیز آن را خشک کنید. سپس پارچه‌ای را با سرکه خیس کرده و روی لکه بفشارید. بعد از آن با آب محل لکه را بشویید.

برای فرش‌های با الیاف طبیعی نیز مراحل بالا را تکرار نمایید؛ با این تفاوت که قبل از شست و شو با سرکه، محلول آمونیاک را در محل اسپری و سپس خشک کنید.

۷. پاک کردن لکه ماژیک

ابتدا کمی حلال روی لکه ریخته و با پارچه ای آن را خشک کنید.

در مرحله دوم، اگر فرش دارای الیاف طبیعی بود، لکه را با سرکه شست و شو دهید. در غیر این صورت پارچه‌ای را با مواد شوینده خیس کرده و لکه را با آن تمیز کنید.

در آخر نیز با آب ولرم محل لکه را بشویید.

۸. لکه جوهر

برای فرش‌های دارای الیاف طبیعی به روش زیر عمل کنید:

ابتدا محلول آمونیاک روی لکه اسپری کرده و با پارچه‌ای آن را خشک کنید. سپس با پارچه‌ی آغشته به سرکه، لکه را تمیز کنید. در آخر هم با مقداری شوینده و سپس آب، محل لکه را شست و شو دهید.

تجربیات خود را می‌توانید با ما در میان گذارید. منتظر نظرات شما هستیم.

برای دیدن روش‌های بیشتر شست‌شوی لکه جوهر روی لباس و فرش می‌توانید به مقاله زیر نیز مراجعه کنید: « پاک کردن لکه ی جوهر از روی لباس »

To top