سبک زندگی

افسردگی و راه‌ های مبارزه با آن

افسردگی و راه‌ های مبارزه با آن

گاهی اوقات افسردگی احساسی شبیه به پایان دنیاست. این یک بیماری شایع و ناسازگار است که حدود ۱۰ درصد از مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

افسردگی یک بیماری جدی است که اگر درمان نشود می‌تواند عوارض وحشتناکی در هر جنبه از زندگی شما ایجاد کند. پس با استراتژی‌های ساده، با افسردگی مبارزه کنید.

تشخیص افسردگی

  • تفاوت بین غم و افسردگی را بدانید.

دلایل زیادی وجود دارد که یک فرد غمگین باشد. از دست دادن شغل، از دست دادن یکی از عزیزان، روابط ضعیف، یک حادثه ترسناک و یا سایر فشارها. احساس غم طبیعی است اما تفاوت اساسی و عمده بین غم و افسردگی، تمرکز است.

هنگامی که شما غمگین هستید، غم شما در اثر یک رویداد است و با گذشت زمان و یا تغییر رویدادها، غم شما نیز از بین می‌رود.

اما افسردگی، رفتار، احساسات، ادراک، و افکار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فرد افسرده فقط از یک مسئله غمگین نیست، بلکه تمام مسائل باعث غم او می‌شود. حتی فرد می‌تواند غمگین باشد در حالی که دلیلی برای آن ندارد.

افسردگی می‌تواند به عنوان یک احساس خالی مداوم و یا کمبود شور و شوق برای بسیاری از چیزها، ظاهر شود.

قبول کنید که افسردگی یک بیماری فیزیولوژیکی است، مانند سرماخوردگی.

  • قبول کنید که افسردگی یک بیماری فیزیولوژیکی است، مانند سرماخوردگی.

تحقیقات نشان می‌دهد که افسردگی یک بیماری جسمی است و بنابراین نیاز است که به پزشک مراجعه کنید. هنگام افسردگی چه اتفاقی می‌افتد؟

  1. انتقال دهنده‌های عصبی، پیام‌های شیمیایی را بین سلول‌های مغز انتقال می‌دهند. به نظر می‌رسد سطح غیر طبیعی انتقال دهنده‌های عصبی، نقش مهمی در افسردگی داشته باشد.
  2. تغییرات در تعادل هورمون‌ها باعث ایجاد افسردگی می‌شود. این تغییرات می‌تواند شامل مشکلات تیروئید، یائسگی و یا حاملگی باشد.
  3. این بیماری ژنتیکی است و فرزندان افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  • علائم افسردگی را بدانید.

افراد زیادی از افسردگی رنج می‌برند با این حال هیچ یک علائم مشابهی ندارند. در برخی افراد افسردگی شدت خفیف‌تر و در برخی علائم شدیدتری وجود دارد.

گاهی اوقات، افسردگی ممکن است یک بار زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد اما افرادی نیز هستند که چندین بار علائم افسردگی مزمن را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند.

علائم و نشانه‌های افسردگی عبارتند از:

  1. غم و اندوه پایدار
  2. تغییر اشتها (خوردن بیش از حد یا خیلی کم)
  3. نوسانات وزن
  4. اختلال خواب
  5. بی خوابی یا بدبینی
  6. احساس خستگی یا کمبود انرژی
  7. احساس بی ارزش بودن، گناه و یا احساسات ناخوشایند
  8. عدم علاقه به فعالیت‌های معمول و لذت بخش
  9. مشکلات در تمرکز و یا تصمیم گیری
  10. بی اعتقادی و تحریک پذیری
  11. افکاری در مورد خودکشی
  12. علائم فیزیکی مانند درد و یا سردرد

مراجعه به دکتر

مراجعه به دکتر

  • یک قرار ملاقات با دکتر خود ترتیب دهید.

افسردگی می‌تواند به مشکلات ذهنی و جسمی منجر شود. مهم است که هر آنچه را تجربه می‌کنید با دکتر خود به اشتراک بگذارید. پزشک می‌تواند دلایل فیزیکی افسردگی شما را از بین ببرد. مراجعه به یک روانپزشک و یا روانشناس می‌تواند کمک بزرگی به بهبود و درمان افسردگیتان کند.

  • از یک دوست یا اعضای خانواده خود بخواهید تا شما را همراهی کند .

آنها می‌توانند به یادآوری مسائلی که باید با دکتر خود به اشتراک بگذارید، کمک کنند.

همچنین شما می‌توانید مسائلی را می‌خواهید با دکترتان در میان بگذارید را از قبل یادداشت کنید. این مسائل می‌تواند شامل سوالات، رویدادهایی که برای شما اتفاق می‌افتد و یا حتی نیازهایتان باشد.

زمانی را برای ارزیابی فیزیکی بدن خود اختصاص دهید.

  • زمانی را برای ارزیابی فیزیکی بدن خود اختصاص دهید.

علاوه بر ارزیابی روانشناختی، می‌توانید یک ارزیابی فیزیکی نیز که شامل اندازه گیری قد، وزن، فشارخون، آزمایش‌های پزشکی مانند ارزیابی تیروئید، آزمایش خون و نوار قلب هست، را انجام دهید.

تغییرات در شیوه زندگی

  • در صورت نیاز دارو مصرف کنید.

اگر پزشک شما برای درمان افسردگیتان دارو تجویز کرد، آن را در دوزهای توصیه شده مصرف کنید. هیچگاه دارویی را بدون صحبت و یا تجویز پزشک مصرف نکنید. توجه کنید در صورت بارداری، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از داروهای ضد افسردگی می‌تواند باعث ابتلای نوزادتان به بیماری‌های قابل توجهی شود.

  • در روان درمانی‌های منظم شرکت کنید.

روان درمانی، که تحت عنوان درمان گفتاری، مشاوره یا درمان روانشناسی شاخته شده، یک درمان کلیدی در مبارزه با افسردگی است. روان درمانی می‌تواند به شما در ایجاد احساس رضایت و کنترل زندگی کمک کند، در حالی که علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

همچنین ممکن است شما را برای مقابله با استرس در آینده، ترغیب کند. دقت کنید که حتی حضور منظم برای اثر بخشی بسیار مهم است.

  • تمرین کنید تفکر مثبت داشته باشید.

رفتار شناختی یکی از رایج‌ترین درمان‌ها در برابر افسردگی است. این تلاش آگاهانه برای شناسایی باورها و رفتارهای منفی شماست. در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید موقعیت‌های ناخواسته را کنترل کنید اما می‌توانید کنترل کنید که  چگونه به آن موقعیت‌ها رسیدگی کنید.

تفکر مثبت با داشتن توانایی افکار منفی شروع می‌شود. زمان‌هایی که احساس ناخوشایندی دارید، به آنچه به صورت ناخودآگاه به خود می‌گویید گوش کنید. یکی از افکار منفی را در نظر بگیرید و سعی کنید آن را به چالش بکشید.

برای ایجاد نگرش مثبت می‌توانید به یک مشاور مراجعه کنید که می‌تواند به شما در تایین شرایط منفی زندگیتان کمک کند و به شما این امکان می‌دهد تا آن را در یک چشم انداز مثبت قرار دهید.

ورزش کنید.

  • ورزش کنید.

فعالیت‌های بدنی، علائم افسردگی را کاهش می‌دهد. فعالیت‌هایی را که می‌توانید به طور مرتب انجام دهید، مشخص کنید و در لیست کارهای هفتگی خود قرار دهید. این فعالیت‌ها عبارتند از:

  1. پیاده روی
  2. ورزش‌های تیمی (تنیس، والیبال، بسکتبال، فوتبال و غیره)
  3. شنا
  4. وزنه برداری

این برنامه‌ها را به صورت روزانه و یا هفتگی و به طور مستمر انجام دهید.

  • استرس خود را مدیریت کنید.

تمریناتی مانند یوگا، مدیتیشن، تای چی، می‌تواند باعث ایجاد تعادل در زندگی شما شود. پس از یک مطالعه سه ماه بر روی افرادی که یوگا انجام می‌دادند، مشخص شد که افراد کاهش استرس، اضطراب و افسردگی را به وضوح احساس می‌کردند.

استرس خود را مدیریت کنید.

  • خوب بخوابید.

خواب مناسب برای سلامت جسمی و روانی شما بسیار مهم است. عدم خواب می‌تواند موجب تحریک پذیری، بی حوصلگی و یا حتی احساس افسردگی شود. در مقابل خواب مناسب و کافی (۸ تا ۹ ساعت در شب) می‌تواند موجب بهبود عملکرد و همچنین سلامت شما شود. اگر دچار مشکل خواب هستید، به پزشک مراجعه کنید.

  • به تفریح، خرید و یا ملاقات یک دوست بروید.

هنگامی که افسرده هستید ممکن است تمایل به تنهایی داشته باشید. اما مهم است که خود را از جمع خارج نکنید و از دیگران جدا نشوید.

تلاش کنید بیرون بروید و کارهایتان را انجام دهید و با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار کنید. تحقیقات نشان می‌دهد مشارکت در اجتماع می‌تواند منجر به کاهش افسردگی و استرس و بهبود سلامت روحی شود.

  • هرگونه سوء مصرف را متوقف کنید.

سوء استفاده از نوشیدنی‌های الکلی، نیکوتین و یا سایر داروها، یک عامل خطر برای افسردگی است. استفاده از این مواد ممکن است به طور موقت نشانه‌های افسردگی را برطرف کند اما در نهایت خود آنها، عاملی برای افسردگی خواهند شد.

اگر نیازمند به ترک هستید، به یک مرکز توانبخشی مراجعه کنید.

خوب غذا بخورید.

  • خوب غذا بخورید.

شاید شما نیز این جمله‌ی معروف را شنیده باشید: “عقل سالم در بدن سالم است.”

درست است. اساس فعالیت‌های ذهنی خوب، بدن خوب است. برخی از محققان دریافتند که افرادی که رژیم غذایی با کیفیت پایین دارند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی‌ هستند. بهره بردن از رژیم غذایی غنی شده با میوه‌ها،سبزیجات، ماهی، گوشت بدون چربی و غلات، باعث ایجاد حالات روحی بهتر می‌شود.

  • بین ذهن و بدن خود هماهنگی ایجاد کنید.

متخصصین معتقدند که برای سلامتی بهتر، باید ذهن و بدن هماهنگ باشد. تکنیک‌هایی برای هماهنگی ذهن و بدن عبارتند از:

  1. طب سوزنی
  2. یوگا
  3. ماساژ درمانی
  4. مدیتیشن

منبع:

To top