کسب و کار

آینده پول

آینده پول

در مورد آینده پول چه می‌دانید؟ با یک مثال شروع می‌کنیم.

در سال ۱۹۳۲، بانک فرانسه از ایالات متحده خواست تا دارایی‌هایشان را از دلار به طلا تبدیل کنند. اما حتی فکر حمل این طلا‌ها به اروپا هم خیلی سخت بود.

پس بجای آن، کسی به جایی که طلا‌ها نگهداری می‌شد رفت و فقط برچسبی گذاشتند که این طلا‌ها متعلق به فرانسه است و همه قبول کردند که طلا مال فرانسه است.

نکته‌ای که وجود دارد این است که، ذاتا چیزی مانند دلار یا سنگ یا سکه ارزشمند نیست. تنها دلیلی که این چیز‌ها ارزش دارند این است که ما این تصمیم را گرفته‌ایم که آنها ارشمندند.

پول یعنی تبادل ومعامله‌ای که ما با هم داریم. پول چیزی واقعی نیست. یک داستان مشترک است که ما از ارزشش به هم می‌گوییم. یک افسانه عمومی و این واقعا موضوعی قدرتمند است.

ارز دیجیتال

در دو دهه اخیر، ما شروع به استفاده از پول دیجیتال کرده‌ایم.

پس پول مستقیما واریز می‌شود، اجاره‌ خانه با حواله بانکی پرداخت می‌شود، مالیات‌ها اینترنتی پرداخت می‌شود و هر ماه، مقدار کمی پول از حقوق کم می‌شود و در صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی سرمایه گذاری می‌شود.

ارز دیجیتال

تمامی این کار‌ها واقعا تغییر یک‌ها و صفر‌ها در رایانه است. حتی چیزی ملموس مانند سنگ یا سکه هم نیست. پول دیجیتال کاری می‌کند که می‌توانیم پول کسی را آن طرف دنیا در چند ثانیه بپردازیم.

دلیلش این است که سازمان‌هایی بزرگ تعهد هر صفر و یکی را بر عهده دارند که روی یک رایانه تغییر می‌کند و وقتی تغییر نکند، مشکل همان سازمان‌های بزرگ است یا حداقل، وظیفه آنهاست تا حلش کنند.

اصطکاک در این ساختار…

این ساختار اصطکاک زیادی دارد. انتقال پول بین کشورها و تبدیل ارزها واقعا پر هزینه است، اصطکاک. یک کارآفرین در هند می‌تواند یک تجارت آنلاین را ظرف چند دقیقه راه بیندازد، اما وام گرفتن و دریافت پول برایش سخت است، اصطکاک.

 دسترسی ما به پول دیجیتال و توان ما در معاملات آزاد توسط این نگهبانان محدود شده است. موانع زیادی در این ساختار برای کند کردن مسائل وجود دارد.

این سازمان‌ها جلو نوآوری را می‌گیرند. این اتفاق وقتی می‌افتد که این سازمان‌ها تامین پول را هم مدیریت می‌کنند. بسیاری از این خدمات با هم کار نمی‌کنند، و درنتیجه، مانع توانایی ما در پرداخت‌ می‌شود و هزینه تعاملات مالی را بالا می‌برد.

ما در شروع مرحله جدیدی از پول هستیم. آینده پول، قابل برنامه ریزی است. وقتی که نرم افزار و پول را ترکیب کنیم، پول چیزی بیشتر از تنها ارزشی ثابت می‌شود و دیگر نیازی به این سازمان‌ها برای تامین امنیت نداریم.

در دنیایی قابل برنامه‌ریزی، ما انسانها و سازمان‌ها را از این حلقه خارج می‌کنیم. وقتی این اتفاق بیافتد، دیگر حس اینکه در حال معامله هستیم را نمی‌کنیم. پول از طریق نرم‌افزار هدایت می‌شود، و بصورتی امن و مطمئن هدایت می‌شود.

پول رمزنگاری شده، اولین قدم در مسیر این تکامل

پول رمزنگاری شده، پولی دیجیتال است که توسط هیچ دولت یا بانکی هدایت نمی‌شود. پولی است که طراحی شده تا در جهانی بدون واسطه‌ها کار کند.

بیت کوین فراگیر‌ترین پول رمز‌نگاری شده است. اما اکنون صدها از این نوع وجود دارند. اتریوم، لایت کوین، استیلار، دوج‌کوین و … اینها تنها تعدادی از معروف‌ها هستند و اینها همه واقعا پول هستند.

بیت کوین

پول‌های رمزنگاری شده بر پایه رشته خاصی از ریاضیات پایه گزاری شده‌اند که رمزنگاری نامیده می‌شوند. رمزنگاری بررسی این است که چگونه یک ارتباط را ایمن کنیم که در مورد دو چیز خیلی مهم است

  • پوشش اطلاعات بگونه‌ای که از دید عادی مخفی باشد
  • تایید مبدا هر بسته از اطلاعات

رمزنگاری پایه بسیاری از ساختار‌های اطراف ماست و آنقدر قدرتمند است که زمانی دولت آمریکا آن را به عنوان سلاح ارزیابی کرده بود.

در طول جنگ دوم جهانی، شکستن رمز تجهیزاتی مثل انیگما برای شناسایی ارتباطات دشمن و تغییر مسیر جنگ حیاتی بود.

امروزه هرکس با یک مرورگر جدید اینترنت، از یک سیستم پیشرفته رمز‌نگاری استفاده می‌کند. این چیزی است که برای امن کردن کارهایمان در اینترنت استفاده می‌کنیم.

به این خاطر است که تایپ کردن رمز‌های ورود ما و ارسال اطلاعات مالی در وب سایت‌ها امن می‌شود. پس کاری که بانک‌ها معمولا برایمان انجام می‌دادند (انتقال امن پول دیجیتال) حالا با یک نرم‌افزار رمزنگاری هوشمند انجام می‌شود.

این بدان معنی است که دیگر نیازی به بانک‌ها نداریم تا معاملاتمان امن باشند. می‌توانیم خودمان انجام دهیم.

تصور کنید که ما یک کاغذ جادویی داریم. پس کاری که با این کاغذ می‌کنیم این است که یک برگ از آن را به شما می‌دهم و اگر چیزی رویش بنویسید، یکباره روی کاغذ من هم نوشته می‌شود.

حالا فرض کنید که از این کاغذ به همه بدهیم و همه، حواله‌هایی که در ساختار بیت کوین انجام می‌دهند را رویش بنویسند. همه‌ی این حواله‌ها، همه‌ جا روی کاغذ‌های دیگران کپی می‌شوند.

این همان چیزی است که درقالب‌های زنجیره‌ای بیت کوین اتفاق می‌افتد که صورتی از کلیه معاملاتی است که در بیت کوین اتفاق می‌افتد.

فقط کاغذی نیستند و از طریق کد‌های رایانه‌ای انجام می‌شود که روی هزاران رایانه شبکه شده در سراسر جهان اجرا می‌شوند.

همه این رایانه‌ها جمعا اینکه چه کسی صاحب چه بیت کوینی است را مشخص می‌کنند. پس قالب‌های زنجیره‌ای هسته کارکرد بیت کوین هستند.

بیت کوین‌ها از کجا ایجاد می‌شوند؟

برای ایجاد این بیت کوین‌ها، باید یک معما حل کنیم، یک معمای رمزنگاری شده تصادفی. فرض کنید که ۱۵ تاس دارید، اگر این تاس‌ها را مداوما بریزیم، اگر همه‌شان شش آمد، برنده شده‌ایم.

این به کاری که این رایانه‌ها انجام می‌دهند خیلی شبیه است. آنها مداوما در تلاشند تا عدد‌های صحیحی را ایجاد کنند و وقتی این کار انجام شد، معما حل شده.

رایانه‌ای که معما را حل کرده راه حل را برای بقیه رایانه‌ها ارسال می‌کند و جایزه‌اش را می‌گیرد یعنی بیت کوین‌های جدید. در زمان حل این معما، این رایانه‌ها در حال کمک به امن‌تر کردن قالب‌های بیت کوین هستند و اضافه کردن به صورت معاملات.

در واقع آدمهایی در سراسر جهان این نرم‌افزار را اجرا می‌کنند، که به آنها جستجوگران بیت کوین می‌گوییم.

دسترسی به ارز دیجیتال

هرکسی می‌تواند یک جستجوگر بیت کوین شود. همین الان می‌توانید بروید و نرم‌افزارش را از اینترنت بردارید و روی رایانه‌تان اجرا کنید تا تعدادی بیت کوین بدست اورید.

اما خیلی آن را توصیه نمی‌کنم، چون الان دیگر، معما خیلی سخت و شبکه بسیار قدرتمند شده، و اگر بخواهیم روی رایانه‌ملن بیت کوینی بدست آوریم، احتمالا تا دو میلیون سال دیگر آن را نخواهیم دید.

جستجوگران حرفه‌ای، از سخت افزار‌های خاصی استفاده می‌کنند که برای حل خیلی سریع این معما طراحی شده. تخمین زده شده که مقدار انرژی که برای شبکه بیت کوین و تمامی این سخت افزلر‌های خاص، استفاده می‌شود، معادل یک کشور کوچک است.

پول های رمزگذاری شده، پول های قابل برنامه ریزی

اولین مجموعه از پول‌های رمزنگاری شده کمی کند و سنگین بوده‌اند. اما نسل بعدی بسیار بهتر و سریعتر خواهند بود.

پول‌های رمز‌نگاری شده اولین قدم به دنیای پول‌های قابل برنامه‌ریزی هستند.

 در جهان پول‌های قابل برنامه‌ریزی، می‌توانیم با امنیت به هر‌کسی پول پرداخت کنم بدون نیاز به ثبت نام یا درخواست مجوز، تبدیل یا نگرانی از گیر کردن پول.

اینترنت باعث انفجاری در نوآوری‌ها شد، چون برمبنای یک ساختار باز ایجاد گردید. درست همانطور که اینترنت ارتباطات را تغییر داد، پول‌های قابل برنامه ریزی روش‌های پرداخت ، نگهداری و ارزش گذاری ما را تغییر خواهند داد.

پول‌های قابل برنامه ریزی، چه جهانی ایجاد خواهند کرد؟

هم‌اکنون، انگار در دنیایی هستیم که اولین خودرو پدیدار شده. اولین پول رمز‌نگاری شده، مثل اولین خودرو است، کند است و فهمیدنش سخت و استفاده‌اش راحت نیست.

پول دیجیتال، مثل اسب و کالسکه است، خیلی خوب کار می کند، و تمامی اقتصاد جهان رویش ساخته شده.

اگر اولین کسی باشی که خودرو با موتور درون سوز خریده‌ای، همسایه‌هایت فکر می‌کنند: « این این ماشین بزرگ که دائما خراب می‌شود و هنوز هم از اسب کندتر است، به چه درد می‌خورد؟» اما نتیجه مشخص است.

ما وارد جهان جدید پول‌های قابل برنامه ریزی می‌شویم. که بسیار هیجان انگیز و حتی کمی ترسناک است.

تمامی فناوری‌های جدید همراه با مصالحه است. اینترنت راه‌های اتلاف وقت زیادی ایجاد کرده. اما همچنین کارایی را به مقدار زیادی افزایش داده.پول دیجیتال

تلفن‌های همراه بسیار مزاحمند چون این احساس را به من می‌دهند که همیشه باید به کارم متصل باشم تمامی اوقات. اما در عین حال به من کمک می‌کند تا به دوستان و اقوامم متصل بمانم.

اقتصاد اشتراکی جدید خواهی نخواهی بعضی از شغل‌ها را از بین می‌برد. اما همچنین اشکال جدیدی از اشتغال جدید و منعطف را خلق خواهد کرد.

با پول قابل برنامه ریزی، ما نیاز به موسسات بزرگ و امین را از معماری شبکه حذف می‌کنیم. این باعث ایجاد خلاقیت در پول به سوی مرز‌ها می‌شود، جایی که به آن تعلق دارد.

پول قابل برنامه ریزی باعث عمومی شدن پول می‌شود و به این دلیل، اوضاع تغییر و پیشرفت می‌کند. به گونه‌ای که هیچ وقت پیش‌بینی نمی‌کردیم.


منبع:

To top