سبک زندگی

کتاب طریق بسمل شدن

کتاب طریق بسمل شدن

کتاب طریق بسمل شدن رمانی است از محمود دولت آبادی، که درباره‌ی جنگ هشت ساله ایران و عراق است. به گفته‌ی دولت آبادی، این کتاب، روایتگر محدوده ای از جنگ است که از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ نوشته شد و از یک سال بعد از آن، در انتظار دریافت مجوز نشر بود. سرانجام پس از ده سال انتظار توانست در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، از وزارت ارشاد، مجوز انتشار دریافت کند. او می‌گوید: این کتاب، ادای دینم به دفاع مقدس است.

موضوع کتاب طریق بسمل شدن

این رمان، درباره‌ی جنگ ایران و عراق بوده و موضوع اصلی آن پیرامون خط مقدم جبهه می‌گردد. اتفاقات داستان، بر روی تپه ای با نام «تپه‌ی صفر» و در میان سربازانی که در محاصره‌ی دشمن قرار گرفته‌اند شکل می‌گیرد. این سربازان، به دنبال راهی برای رسیدن به تانکر آب پایین دره هستند… اما محل وقوع داستان، هربار جابه‌جا شده و راوی‌های مختلفی دارد.

به گفته‌ی نویسنده، این کتاب، نگاه دو نویسنده از این سو و آن سوی جنگ، یعنی نویسنده‌ی عراقی و نویسنده‌ی ایرانی را به تصویر می‌کشد.

قسمتی از جملات

در جایی از کتاب، ستوان، مدام از بسمل شدن می‌گوید: «تو که می‌دانی من نام یک پرنده هستم، نام یک پرنده را بر خود نهاده‌ام! و پرنده نابود نمی‌شود، بسمل می‌شود.» (ص۶۳). در زیرنویس متن انگلیسی، واژه‌ی «بسمل شدن» به این صورت توضیح داده شده است: «اشاره به دعایی که در اسلام هنگام قربانی کردن حیوانات می‌خوانند» (ص ۶۹ متن انگلیسی). در حالی که در این کتاب، این کلمه، معنایی بسیار بالاتر دارد: ستوان و دیگران، همانند پرنده‌هایی که او اشاره می‌کند، نابود نمی‌شوند. بلکه تبدیل به کبوترهای سفیدی می‌شوند که به تماشا و مراقبت از زنده ها می‌نشینند.

مشخصات کتاب

  • عنوان: طریق بسمل شدن
  • نویسنده: محمود دولت آبادی
  • انتشارات: نشر چشمه
  • تعداد صفحات: ۱۳۳

آیا شما این کتاب را مطالعه نموده اید؟ نظراتان در مورد آن چیست؟


منابع:

ویکی پدیا

کتاب طریق بسمل شدن - پشت جلد

To top