سبک زندگی

کتاب غرور و تعصب اثر جین آستین

کتاب غرور و تعصب

کتاب غرور و تعصب (به انگلیسی Pride and Prejudice به معنی غرور و پیش‌داوری) رمان مشهور نویسنده‌ی انگلیسی، جین آستین می‌باشد. این کتاب، دومین داستان نویسنده و به گفته‌ی اکثر منتقدان، بهترین اثر او می‌باشد. خود نویسنده نیز این کتاب را «بچه‌ی دلبند من» می‌نامید.

جین آستین، رمان غرور و تعصب را در سال ۱۷۹۶ و در سن ۲۱ سالگی نوشت؛ اما مدت‌ها از سوی ناشران رد می‌شد و تا سال ۱۸۱۳ چاپ نشد. سرانجام نیز وقتی که پس از ۱۷ سال چاپ شد، به جای نام « جین آستین »، روی جلدش نام «یک خانم» به عنوان نویسنده‌ی آن به چشم می‌خورد.

خلاصه داستان

داستان درباره خانواده «بِنِت (Bennet)» است که ۵ دختر دارند. دو دختر بزرگتر، جین و الیزابت و سه خواهر کوچکتر، کیتیا، مری و لیدیا نام دارند. با آمدن مرد جوان و ثروتمندی به نام آقای بینگلی در همسایگی‌شان، خانم بنت تلاش می‌کند او را برای ازدواج به یکی از دخترانش علاقمند کند. در یک مهمانی عمومی در روستا که خانواده بنت نیز شرکت داشتند، دوست صمیمی چارلز بینگلی به نام آقای دارسی نیز شرکت کرده است. او صاحب قصر پمبرلی و بسیار ثروتمند و خوش قیافه اما دارای رفتاری بسیار متکبرانه و پر غرور است.

در آن شب جین و چارلز بینگلی به هم علاقه مند می شوند اما الیزابت، به خاطر رفتار مغرورانه‌ی آقای دارسی از او متنفر است. این دو به تدریج به خصوصیات اخلاقی هم پی می برند و عشقی واقعی بین آن ها ایجاد می‌شود. اما از طرفی دیگر، اتفاقاتی رخ داده و باعث می شود جین و آقای بینگلی از هم دور شوند و …

کتاب غرور و تعصب - فیلم

 

ساخت فیلم از روی کتاب غرور و تعصب

به نقل از روزنامه گاردین، این کتاب جزء صد اثر برتر جهان شناخته شده و بارها در هالیوود و بالیوود از روی آن فیلم ساخته‌اند. اولین نسخه سینمایی آن در سال ۱۹۴۰ ساخته شد که دو جایزه اسکار نیز گرفت. اما یکی از معروف ترین نسخه های این فیلم، در سال ۲۰۰۵ و به کارگردانی «جو برایت» ساخته شد. در آن فیلم، «مَتیو مَک فادین» در نقش «آقای دارسی» و «کیرا نایتلی» در نقش «الیزابت» بازی کردند؛ کیرا نایتلی برای بازی در این فیلم، نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

در سال ۲۰۰۴ نیز بالیوود، بر اساس این رمان، فیلم «عروس و تعصب» را ساخت که «آیشواریا رای» در آن به ایفای نقش پرداخت.

در کل براساس این کتاب، تاکنون حدود ۲۳ بار به صورت فیلم و سریال و برنامه های تلویزیونی ساخته شده است.

ترجمه فارسی کتاب

این کتاب، نخستین بار در اسفند ۱۳۳۶، توسط شمس الملوک مصاحب به فارسی ترجمه شد و انتشارات جامی آن را منتشر نمود. به گفته‌ی مترجم، نام «غرور و تعصب» ترجمه‌ی دقیقی از عنوان اصلی نیست و توسط خود مترجم، این نام انتخاب شده که هم اکنون نیز در ادبیات فارسی این کتاب را به همین نام می‌شناسند.

در طی این سال‌ها نیز مترجم‌های مختلفی آن را به فارسی برگردانده‌اند که یکی از این ترجمه‌ها توسط «رضا رضایی» به فارسی برگردانده شده و «نشر نی» آن را به چاپ رسانده است.

مشخصات کتاب

  • نویسنده: جین آستین
  • مترجم: رضا رضایی
  • انتشارات: نشر نی
  • تعداد صفحات: ۴۴۹

منابع:

ویکی پدیا

سایت جین آستین

کتاب غرور و تعصب - پشت جلد

 

To top