سبک زندگی

جین آستن نویسنده مشهور انگلیسی

جین آستن

جین آستن (Jane Austen) نویسنده‌ی مشهور انگلیسی قرن هجدهم و نوزدهم (۱۶ دسامبر ۱۷۷۵ تا ۱۸ ژوئیه ۱۸۱۷) است که آثارش، ادبیات غرب را سخت تحت تاثیر قرار داد. شناخت او از زندگی زنان و مهارتش در گوشه و کنایه ها همراه با واقع‌گرایی، شوخی ها و تفسیر اجتماعی، دهه هاست که نظر منتقدان، محققان و خوانندگانش را به طور یکسان به خود جلب کرده است.

این رمان نویس انگلیسی را نباید با جِین آستین (Jane G. Austin)، نویسنده معروف آمریکایی قرن نوزدهم (۱۸۳۱ – ۱۸۹۴) اشتباه گرفت.

تولد و زندگی خانوادگی جین آستن

جین آستن در ۱۶ دسامبر ۱۷۷۵ در استیونتون، همپشایر (یا همپشر Steventon, Hampshire)، واقع در جنوب شرقی انگلستان، به دنیا آمد. پدرش کشیش جورج آستن، کشیشِ استیونتن و مادرش کاساندرا آستن از خانواده لِی (Leigh) بودند. او هفتمین فرزند و دومین دختر خانواده بود. به علت داشتن تعداد زیادی برادر، او عمدتا رابطه نزدیکی با خواهرش کاساندرا (که هم نام مادرش بود، اما بعدها مادرش بیشتر با نام خانم آستن صدا زده می‌شد) داشت. ۸ فرزند آقا و خانم آستن به ترتیب تولد، به شرح زیر بودند: جِیمز، جورج، ادوارد، هنری، کاساندرا، فرانسیس، جِین و چارلز. از بین همه‌ی برادران جین، هنری نزدیکترین رابطه را با او داشت؛ به طوری که در قسمتی از ادبیات جین در مراحل بعدی نویسندگیش، نقش داشت.

فرزندان «آستن» در محیطی باز برای یادگیری، خلاقیت و گفتگو رشد کردند. آقای آستن محل کارش دور از خانه و در محل اقامت کشیشان بود. او همچنین سعی کرد دستی در کشاورزی نیز داشته باشد تا بتواند درآمد بیشتری برای خانواده‌ی در حال رشدش کسب کند. علاوه بر این، برای کسب بودجه بیشتر، او در خانه به کودکان دیگران آموزش می داد. فرزندان آستن که همگی در چنین خانواده‌ای صمیمی بزرگ شدند، جین خودش نیز رابطه ای استثنایی با پدرش ایجاد کرده بود.

جین آستن - پرتره‌ی 13 سالگی

تصویر جین آستن در سن ۱۳ سالگی

تحصیلات جین آستن

در سال ۱۷۸۳، در سن ۸ سالگی، جین و خواهرش کاساندرا، برای آموزش رسمی به مدرسه شبانه روزی فرستاده شدند. آموزش ها شامل تعلیمات مقتضی آن زمان، ازجمله زبان خارجی (عمدتا فرانسوی)، موسیقی و رقص بود. پس از بازگشتش به خانه، به طور عمده، سایر آموزش های جین پیرامون آنچه که پدر و برادرانش می توانستند به او یاد دهند، و البته، آنچه که جین می توانست از مطالعات خودش یاد بگیرد، متمرکز شده بود.

از آنجا که آقای آستن بخشی از کلیسا بود، او مجموعه ای بزرگ از ادبیات را در کتابخانه‌ی خانه‌اش نگه می‌داشت. این کتابخانه به روی جین و کاساندرا نیز باز بود و هر دوی آن‌ها در راستای تلاش برای خواندن و نوشتن، استفاده‌ی گسترده‌ای از آن داشتند، که جِین در هردوی این زمینه‌ها پیشی گرفت. آقای آستن، برای جینِ علاقه‌مند به نوشتن، با تهیه کتاب هایش، کاغذ و ابزار نوشتن، به او اجازه داد تا خلاقیت خود را کشف کند. به هر حال، زندگی در مزرعه آستن، صمیمانه و غیر جدی بود که بسیار تلاش می‌کردند خوش برخورد باشند و بحث های بسیار خوبی بین آن ها شکل می‌گرفت.

نگارش جین آستن

جین آستن چهار رمان عقل و احساس که با نام حس و حساسیت نیز در ایران شناخته می‌شود (سال ۱۸۱۱)، غرور و تعصب (سال ۱۸۱۳)، منسفیلد پارک (سال ۱۸۱۴) و اِما (سال ۱۸۱۶) را در زمان حیات خودش به ثبت رساند. رمان‌های نورثنگر ابی و ترغیب در سال ۱۸۱۸ و بعد از مرگ او به چاپ رسیدند. سه اثر که دوتای آن‌ها به نام‌های لیدی سوزان و واتسن ها و سومی، نوشته های کودکانه در نسخه خطی، که جزء کارهای اولیه‌ی جین آستن می‌باشند نیز ناتمام مانده است. سه جلد از نوشته های کودکان او همچنین پیش از مرگش مشغول نوشتن رمانی به نام سَندیتُن بود که متاسفانه ناتمام ماند.

اگرچه کتاب هایش به طور ناشناس منتشر می‌شد اما بازهم تا حدی در زمان حیاتش، برای او موفقیت و شهرت به ارمغان آورد. سبک نگارش جین آستن منحصر به فرد است و صدای راوی رمان را با عمیق‌ترین احساسات شخصیت‌های قصه پیوند می‌زند. به طوری‌که با خواندن داستان‌های او می توان پا جای پای شخصیت‌های رمان گذاشت.

از نظر منتقدان، جین آستن هم طنز قدرتمندی داشت و هم اخلاق و روحیات آدم‌ها را خوب می‌شناخت. این دو وجه در نوشته های او نیز متجلی است. او غالبا زنان نویسنده‌ی هم دوره خودش را به خاطر سبک دراماتیک و خسته‌کننده‌ی قصه‌های عاشقانه در رمان‌هایشان دست می‌انداخت.

کتاب های جین آستن به ترتیب نگارش توسط نویسنده:

ترتیب انتشار کتاب های جین آستن با ترتیب تهیه‌ی نسخه‌ی اولیه توسط نویسنده متفاوت است. در اینجا به فهرست کتاب ها براساس سال نگارش آن ها توسط نویسنده می پردازیم. سال انتشار کتاب ها در متن بالا ذکر شده است.

  • غرور و تعصب (سال ۱۷۹۶)
  • عقل و احساس (چند ماه پس از تجدید نظر در نسخه نهایی کتاب غرور و تعصب)
  • نورثنگر ابی (سال ۱۷۹۸)
  • منسفیلد پارک (سال ۱۸۱۳)
  • اما (سال ۱۸۱۴)
  • ترغیب (سال ۱۸۱۵)

آثار او بارها در ایران ترجمه شده است؛ اما رضا رضایی تمامی آثار او را به فارسی برگردانده و نشر نی نیز آن ها را منتشر نموده است.

ساخت فیلم با اقتباس از آثار جین آستن

براساس رمان‌های جین آستن تاکنون نمایش‌های متعدد، فیلم‌های تلویزیونی و چندین فیلم سینمایی ساخته شده است. شما می‌توانید از این لینک، لیست فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی و نمایش‌های متعددی که براساس آثارش ساخته شده‌اند را به ترتیب سال ساخت ببینید.

جین آستن روی اسکناس 10 پوندی


منابع:

ویکی پدیا

وب سایت جین آستن

To top