سبک زندگی

کتاب جهان در پوست گردو اثر استیون هاوکینگ

کتاب جهان در پوست گردو

کتاب جهان در پوست گردو (The Universe in a Nutshell)، یکی از کتاب‌های استیون هاوکینگ در زمینه فیزیک نظری است که برای مخاطب عام نوشته است. این کتاب، تاریخچه و اصول فیزیک نوین را بیان کرده و به مطالب گوناگونی در رابطه با مکانیک کوانتومی و نظریه ریسمان پرداخته است. کتاب جهان در پوست گردو دنباله کتاب پرفروش تاریخچه مختصر زمان می باشد.

این کتاب در هفته‌های پایانی سال ۲۰۰۱ منتشر شد و تا مدت‌ها در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نشریات معتبر مانند نیویورک تایمز، جای گرفت. این کتاب در تابستان سال ۲۰۰۲ جایزه اونتیس (Aventis) را –که زیر نظر مدیریت انجمن پادشاهی و آکادمی ملی پادشاهی متحد اداره و توسط بنیاد آلمانی اونتیس پشتیبانی مالی می‌شود – برد و عنوان بهترین کتاب علمی مردم‌پسند را از آن خود ساخت. هاوکینگ در مراسم دریافت جایزه گفت: «برایم غیر منتظره است. کتاب قبلی من (تاریخچه زمان) هیچ جایزه‌ای نگرفته بود.»

درباره کتاب جهان در پوست گردو

کتاب «تاریخچه زمان» اثر استیون هاوکینگ، پرفروش‌ترین کتاب علمی در تاریخ خوانده شده است. با این همه بسیاری از خریداران به خاطر مشکل بودن آن، نتوانستند خواندن کتاب را به پایان برسانند. کتاب «جهان در پوست گردو» کوششی است برای جبران و رفع این نقص. از این رو شکل‌ها و تصاویر گرافیکی و نمودارها به فراوانی در این کتاب به کار گرفته شده‌اند. به جز بخش‌های نخستین، دیگر بخش‌های کتاب کمابیش به طور مستقل از هم نگاشته شده‌اند تا مطالعه تفننی آسان‌تر شود.

مطالب بخش‌ها متنوع و گوناگون است، برای نمونه بخشی به آینده نژاد بشر می‌پردازد و اینکه دانش و فناوری چگونه زندگی مردمان را دگرگون خواهد ساخت. بدین‌سان خواننده‌ای که بخش‌هایی را بیش از اندازه فنی و تخصصی می‌یابد، به آسانی می‌تواند به سراغ بخش دیگر برود.

موضوع کتاب

در این کتاب، هاوکینگ ما را به دورترین مرزهای فیزیک نظری می‌برد، جایی که حقیقت، شگفت‌انگیزتر از داستان‌های تخیلی است. این کتاب مجموعه‌ای دلکش از اندیشه‌ها، تصورات، اصول و پیوندهاست که از مکانیک کوانتومی تا نظریه اِم (M Theory)، از نسبیت عام تا ابرگرانش یازده بعدی و پوسته‌های ده بعدی، ابرریسمان‌ها، P- branes و سیاه‌چاله‌ها را در بر می‌گیرد.

هاوکینگ اندیشه های ماجراجویانه اش را به روشنی و با شوخ طبعی بازگو می کند. در این کتاب او پشت صحنه یکی از هیجان انگیزترین ماجراجویی های فکریش را شرح می دهد، یعنی درهم آمیختن نظریه نسبیت عام انیشتین و تاریخ های چندگانه ریچارد فاینمن و ساختن یک نظریه یکپارچه کامل که همه آنچه را که در جهان رخ می دهد، توصیف کند.

ترجمه فارسی

این کتاب توسط اشخاص مختلفی به فارسی برگردانده شده است. در فارسی این کتاب با نام « کیهان در پوست گردو » نیز ترجمه شده است که مترجم آن کورش زعیم می‌باشد. یکی از کسانی که کتاب‌های استیون ویلیام هاوکینگ و از جمله کتاب «جهان در پوست گردو» را به فارسی ترجمه کرده است، «محمدرضا محجوب» می‌باشد.

فصل های کتاب

این کتاب در ۷ فصل نوشته شده است. همچنین در کتابی که توسط محمدرضا محجوب ترجمه شده است، به انضمام «آخرین نظرات استیون هاوکینگ درباره سیاه چاله ها» و «مصاحبه لاری کینگ با پروفسور هاوکینگ» می‌باشد.

مشخصات کتاب

  • عنوان: جهان در پوست گردو
  • نویسنده: استیون هاوکینگ
  • ترجمه: محمدرضا محجوب
  • انتشارات: حریر با همکاری شرکت سهامی انتشار
  • تعداد صفحات: ۳۲۶

نظر شما در مورد این کتاب چیست؟ آیا درک مطالب آن برای عموم مردم مشکل است یا خیر؟


منابع:

ویکی پدیا

کتاب جهان در پوست گردو ترجمه محمدرضا محجوب

کتاب جهان در پوست گردو - پشت کتاب

 

To top