کسب و کار

مدل های بازاریابی

مدل های بازاریابی

ممکن است متوجه شده باشید که ما طرفدار استفاده از مدل های عملی هستیم که به عنوان ابزاری برای حمایت از توسعه استراتژی بازاریابی هستند. ما معتقدیم که یک مدل واضح و ساده، چارچوبی برای تشخیص چگونگی مقایسه کارهای خود با سایر رقیبان و برنامه‌ی پیشرفت استراتژی‌ها را به ما می‌دهد. مدل های بازاریابی ساده همچنین برای برقراری ارتباط با هدف و دلیل آنکه استراتژیی را دنبال می‌کنید، عالی هستند.

من فکر می کنم اکثر افراد با اینکه مدل ها “ابزارهای ذهنی” مفیدی هستند تا ساختار تفکر و استراتژی را بیان کنند، موافق هستند اما یک مشکل وجود دارد.

در طول سالها، بسیاری از مدل ها توسعه یافته اند و گاهی انتخاب بهترین مدل که کارایی لازم را در کسب و کار ما داشته باشد، کمی دشوار است.

محبوب ترین مدل های بازاریابی کدامند؟

آنچه که ما به عنوان مدل کلاسیک در راهنمای مدل‌های اساسی انتخاب کرده‌ایم در طول زمان جزو محبوب‌ترین‌ها بوده و امروزه با بازاریابی چند کاناله (omni-channel marketing) نیز تطابق دارد. اما چیزی که بیشترین کاربرد را دارد این است که نظراتی را که استفاده عملی‌تر و با ارزش‌تری در درک فرصت‌ها برای رشد یک کسب و کار دارند را به اشتراک بگذاریم.

بعضی از مدل های بازاریابی متمرکز بر دیجیتال هستند، این درحالیست که بقیه مدل‌ها به طور یکسان در شکل های دیجیتالی و سنتی ارتباطات به کار برده می‌شود. به عنوان مثال، مدل RACE به طور مخصوص برای بازاریابی دیجیتال طراحی شده است. به همین دلیل است که فقط یک راهنمای جدید رایگان برای همه اعضا مدل بازاریابی دیجیتال به طور خاص ارائه می‌شود. این راهنما جزئییات ۱۰ مدل کلیدی بازاریابی دیجیتال را ارائه می دهد، بنابراین شما می توانید مدل‌های مناسب بازاریابی را برای کسب و کار خود دریافت کنید.

یک بررسی سریع در محبوب ترین مدل های بازاریابی

  • ۷P، مدل ترکیبی بازاریابی (Ps of The marketing mix7)

P7، مدل ترکیبی بازاریابی شامل محصول، قیمت، محل، تبلیغ، مردم، روند و شواهد فیزیکی است. این عناصر، اجزای اصلی تاکتیکی یک طرح بازاریابی است.

این مدل در ابتدای لیست است؛ زیرا هنوز هم به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و راه ساده‌ای برای فکر کردن به این موضوع است که چگونه یک شرکت می‌تواند محصولات خود را به فروش برساند. به طور کلی یک مدل خوب برای توضیح استراتژی بازاریابی به افرادی که بازاریاب نیستند.

  • (USP (Unique Selling Proposition

این مدل به معنای پیشنهاد فروش منحصر به فرد است. در واقع این مدل یک مزیت رقابتی است که برای مخاطبان و مشتریان تعریف می‌شود تا خریداران بالقوه از مزایای محصولات و خدمات آگاهی داشته باشند و نشان دهد که چرا آنها متفاوت و بهتر از رقابت هستند.

این مدل، یک مدل ساده برای برقراری ارتباط آنلاین است زیرا پیام نام تجاری، اغلب روشن نیست.

ماتریس گروه مشاور بوستون (Boston Consulting Group Matrix)

  • ماتریس گروه مشاور بوستون (Boston Consulting Group Matrix)

این مدل شناخته شده‌ترین مدل بازاریابی مخصوصا در حوزه آکادمیک می‌باشد که توسط کسب و کارهای بزرگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرید. این مدل دارای ۴ بخش است که هر یک ویژگی‌های مشخصی را دربر می‌گیرید. ویژگی‌های ۴ بخش ماتریس بوستون عبارتند از:

سگ‌ها: این محصولات، رشد کم یا سهم بازار پایینی دارند.

علامت سوال: محصولات در بازارهای با رشد بالا یا رو به رشد هستند اما سهم بازار پایینی دارند.

ستاره: محصولات در بازارهای که رو به رشد می‌باشند و از سهم بازار بالایی برخوردارند.

گاو شیرده: محصولات در بازارهای رشد کمی دارند اما سهم بازار بالایی را به خود اختصاص داده‌اند.

البته باید در نظر داشت که این مدل در دنیای بازاریابی آنلاین برای کسب و کارهای کوچک و متوسط قابل استفاده نیست و بیشتر یک مدل استراتژی برای شرکت‌های بزرگ کسب و کار است.

  • نقشه موقعیت نام تجاری یا برند (Brand positioning map)

این مدل به بازاریابان اجازه می دهد تا موقعیت نسبی برند را به رقبا در بازار مشخص کنند. برای این منظور از دیدگاه و ادراکات مصرف کنندگان از محصولات برند و رقبای آن که باعث خرید می شوند،استفاده می‌شود.

این مدل برای درک اینکه چگونه مشتریان یک نام تجاری را می بینند، یک مفهوم عالی است. ایجاد یک نام تجاری آنلاین جذاب برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است، اما متاسفانه مدل‌های موثرتری وجود ندارد.

  • مدل چرخه طول عمر مشتری (Customer Lifetime Value models)

این مدل برای بررسی ارزش مشتریان، بر اساس ارزش فعلی درآمد مربوط به رابطه مشتری با یک محصول، جهت برقراری ارتباط با مشتری استفاده می‌شود.

CLV به طور عمده قابل استفاده برای سایت های معاملات است و قطعا تصمیمات سرمایه گذاری مانند هزینه های مجاز برای هر کسب و کار، باید با خرید مشتریِ آینده و میزان اصطکاک در نظر گرفته شود.

  • ماتریس عملکرد رشد (Growth strategy matrix)

این مدل می‌تواند برای شناسایی استراتژی‌های رشد جایگزین، با در نظر گرفتن محصولات کنونی و بالقوه در بازارهای فعلی و آینده استفاده شود. چهار استراتژی رشد عبارتند از نفوذ در بازار، توسعه بازار، توسعه محصول و تنوع بخشی.

تاریخچه این مدل به دهه ۱۹۶۰ باز می گردد، اما هنوز نیز به بررسی پرداخته شده است تا نشان دهد که چگونه شرکت ها باید از فرصت های جدید برای استراتژی های دیجیتالی خود برای توسعه بازار و محصول به جای نفوذ در بازار استفاده کنند.

ماتریس عملکرد رشد (Growth strategy matrix)

  • نردبان وفاداری (Loyalty ladder)

این مدل، مراحلی را نشان می دهد که فرد برای تبدیل شدن به مشتری وفادار به یک نام تجاری، باید سپری کند. این مراحل شامل مراحل بازدید کننده، خریدار، مشتری، حامی و نهایتا طرفدار می‌باشد.

مدل وفاداری به عنوان راهی برای تفکر از طریق فرصت‌هایی برای تولید ارزش عمر مفید هستند.

  • PESTLE

به عنوان مدل توسعه یافته مدل PEST سنتی، این چارچوب تجزیه و تحلیل، برای ارزیابی تاثیر عوامل محیطی بر محصول یا برند، از جمله عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیکی، قانونی و اقتصادی استفاده می‌شود.

با توجه به تحقیقات، PESTLE هنوز به طور گسترده آموزش داده شده و مدلی پرطرفدار می‌باشد.

  • پنج نیروی Porter

پنج نیرو در مدل پورتر عبارتند از رقابت، قدرت تامین کننده، خطر جایگزین‌ها، قدرت خریدار و موانع ورود به بازار می‌باشد و استفاده از آن برای تجزیه و تحلیل وضعیت رقابتی برند در بازار، بررسی پتانسیل بازار برای ورود و حفظ جایگاه است.

  • چرخه عمر محصول (Product Life Cycle)

این مدل، مسیر طبیعی یک محصول را از طریق مراحل مقدمه، رشد، بلوغ، اشباع و کاهش، هدایت می‌کند.

  • بخش‌بندی، هدف‌گیری، جایگاه‌یابی (Segmentation،Targeting,Positioning)

این مدل شامل تجزیه و تحلیل است که مشخص می‌کند کدام گروه مشتری در بازار وجود دارند و کدام یک برای محصول مناسب هستند و برای دستیابی به مخاطبین هدف چه استراتژی‌هایی را باید پیش برد.

این مدل که بر ارائه محصولات مرتبط، خدمات و ارتباط با مشتری متمرکز شده و بنابراین ارزش تولیدی یک سازمان متمرکز است، برای هر بازاریاب ضروری است.

بخش بندی، هدف گیری، جایگاه یابی (Segmentation، Targeting و Positioning)

  • مدل PR Smith SOSTAC

این عبارت مخفف موقعیت، اهداف، استراتژی، تاکتیک ها، اقدامات، کنترل و چارچوبی است که در هنگام ایجاد برنامه های بازاریابی استفاده می‌شود. این مدل به عنوان راهکاری برای برنامه ریزی و اجرای استراتژی‌ها است.


منبع:

To top